14. února : Váení uivatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to poruení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 14. února : Kyjevské smaené fazole. I bez masa se dá připravit skvělý oběd! 14. února : Menopauza mění vzhled eny. Na co vechno má vliv kolísající hladina hormonů |
|
|
Syn - 11 let - letos chodí do primy na osmiletém gymnáziu s rozířeným vyuč.matematiky
Přechod na jinou kolu se ale moc "nepovedl", v Z měl jedničky, dvojky, nyní "bojuje se čtyřkama a ve dvou předmětech (Bi, D) má jen pětky..Z matiky jsou to trojky.Prostě jsme ho přecenili, popřípadě tuto samostatnost nezvládá.Uvaujeme o "navrácení "zpět na nějakou základní kolu, ale myslím, e zpět na původní kolu by asi nebylo nejlepí řeení.Tedy výhoda, e kamarády by znal, ale nevím, jak by to zkously učitelky, jako e se "vrátil poraen z bitvy?"
Máte někdo s tímto zkuenosti? Je lepí přejít na jinou kolu hned, nebo čekat do konce kolního roku?
Díky za vekeré názory.
Není tady
Moje sestra dala dceru na osm. gymnázium. Je dnes v sekundě. Na Z měla samé 1, v primě bojovala o trojky. Letos to taky vypadá na trojky. Myslím, e zhorení prospěchu při přechodu na gym. je určitě normální. Záleí na tom, jak to zvládá syn? Má nějaké depky a nebo je OK, kdy si tak zhoril prospěch? Určitě bych ho nechala do konce roku. Pak se můete rozhodnou.
Není tady
Michaela.43 ,
ty jsi polozila opravdu velmi tezkou otazku....
Tezkou, protoze neleze posoudit schopnosti tveho syna, uroven a naroky ZS, odkud odesel, ani uroven a naroky ucitelu na gymnasiu, kde nyni studuje. Tyto tri faktory hraji dulezitou roli.
Nekdy je uroven na zakladce velmi nizka a dite, ktere zde ma vyborne znamky, kdyz prejde na jinou skolu, ani to nemusi byt gympl, najednou nestiha. Vetsinou proto, ze se nanaucilo ucit se.
Take pocitej s tim, ze zatim co na zakladce patril k premiantum, nyni se dostal do tridy, kde je to samy premiant...Je tam daleko vetsi "konkurence", tedy vyssi naroky.
Je toho proste mnoho, s cim se tvuj syn ted musi vyrovnat - nove prostredi, novi spoluzaci, novi ucitele, jine naroky, jiny system vyuky, jine pozadavky jak ze strany vyucujicich, tak ale i spoluzaku... Proste nova pravidla hry se vsim vsudy. Musi to na neho byt moc, je pod velkym psychickym tlakem a zalezi predevsim na jeho odolnosti a tvem pochopeni.
Ty jsi ale jeho matka, ty ho znas nejlepe. Mozna by mu jen pomohla tvoje podpora, aby se zvysila jeho sebeduvera a odolnost.
Obecne neni nic nenormalniho, ze ani 15ti leti nezvladaji novou skolu. Obycejne to chce jen cas. Nekteri se v tom takhle placaji trebas i dva rocniky, nez se plne srovnaji.
Zkus zhodnotit, zda jeho jednicky na zakladce nebyly "zadarmo" a zda jeho chut studovat je dostatecna, aby potize prekonal. Pokud odpoved je ano, podpor ho. Nechtej po nem dobre znamky, cilem by pro prvni rocnik mohlo zcela klidne byt to, ze to proste "ustoji". Takze ctyrka je velky uspech. On se uklidni a zvladne to.
Pokud jsi ale presvedcena, ze na to "nema", nech na nem at si vybere, zda chce jit zpet do znameho prostredi, neni to zadna hamba, alespon to zkusil, nebo si vybere jinou skolu...riskujes ale, ze jinde se situace bude opakovat, protoze jeho sebevedomi bude dole.
Preji ti spravne rozhodnuti
Není tady
jsem.sva - syn depky nemá,ale já jsem na mrtvici, pořád čekám, e se to zlomí, ale aby měl celých osm let čtyřky na vysvědčení kromě výtvarné výchovy, to zas se mi zdá raději slevit a dát ho do normání Z.Přiznám se, e s trojkama jsem počítala, ale 4-5 je přeci jen trochu síla.Ale má pravdu, do konce kolního roku počkáme určitě....
Upravil(a) Michaela.43 (11. 4. 2006 11:28)
Není tady
Pandorro, je mi jasné, e přechod ze koly na koly u sám o sobě je pro áčka zátě, taky proto jsem tzv. selvila a trojky jsou děsně prima, ale jen kdyby byly a ne nic horího, také první pololetí jsem brala, e se srovná, ano, jsou tu viditelní premianti, tady hlavně začali dávat důraz na samostatnost, co v předelé kole pochopitelně nebylo.Úroveň obou kol, si myslím, e je dobrá. Nae chyba je samozřejmě v synovi.Ví, já prostě nějak sama včera propadla depresi ( manel taky) a měli jsme spolu hovor v tom smyslu, aby se tu 8 let netrápil,denně tři hodiny neučil a stejně výsledky podprůměrné.Depky z toho nemá, ale mrzet ho to určitě musí.Ale je to taky flink,zapomíná seity, úkoly - prostě mě nenahlásí, take ani nemám co zkontrolovat a pak se divím...Nechci, abysme tzv házeli ihned flintu do ita, jetě je pochopitelně monost zajít za psych. Tam byl vloni, na moji ádost, kvůli přihláce , a psych. studium doporučila...
Ano, píe o jeho chuti studovat...jde o to, e kluci jsou veobecně zpoděnějí, tady se to také moná ukázalo,ale třeba má-li problém v dějepise - vím, e se učí ze stejné kníky a i stejným tempem, co v Z., tak přesně si říkám, e bych měla na něj přitlačit, protoe v Z jsou ji také větí nároky v 6. třídě, ne do 5. třídy.
No, fakt nevím, tady u je tzv. patně zapsanej, ale má pravdu, nikde není dáno, e v jiné by to bylo lepí a zase s novými spoluáky
No, stále uvauji a situace je pochopitelně ve vývoji, třeba mě za chvíli překvapí opravenou známkou, nebo taky dalí sardelí...vím, e nejde o ivot,a o rozhodování na celý ivot, ale díky za kadé dalí rady a nakopnutí.
Jinak ani zákaz PC, mobilu a sledování TV ho zatím nepřiměl se prostě ten D nebo Bi třeba jen naprtat - to nejsou věci , kterým, kdy nerozumí( M, Ch), tak je ztracenej...
Není tady
Miso,
s klukem nejspis mlati i puberta. Ty jsi ve vetsim stresu nez on Mozna by nebylo od veci zajit za psychologem, ale ne s klukem, nybrz sama a poradit se s nim o tom, jake "finty" na nej pouzit, aby zabral. Hloupy nejspis neni a moje zkusenost je takova, ze v 5. tride zakladky "vybrakujou" gymply a co pak v 6. tride zbyde, to je mnohdy dost hruza. Tam ho pak uz k nejake praci tezko prinutis a jestli ma talent, byla by to skoda...
Není tady
Pandorro, přeně jsem i myslela na to, e po 6. třídě tam zbydou ti, co prostě na víc nemají a tam by se prostě ulejval. Jo, sice měl hezký dětství, ale zůstal by blbej ( nemyslím to nijak zle, já taky dochodila devítku)
ale tady ho vlastně ti lepí přeci táhnou a měl by se jim chtít vyrovnat....No, psycholog to bude asi v prvé řadě jistit.
Není tady
Moná se ti to jako názor bude hodit. Určitě bych své dítě nevracela do původního kolektivu. Mohlo by dojít k tomu, e by ho spoluáci a učitelé nemuseli vzít zpět. Mohl by klesnout v jejich očích. Taky by mu mohly znepříjemňovat ivot poznámky, e nestačil a tak se pokorně vrací...Tohle nastat můe a nemusí. Záleí na povaze tvého syna a na kolektivu, ze kterého vyel.
Není tady
Moji kluci oba chodí na gymnázium od páté třídy, dětsví jim to moc neubralo, oba mají i jiné zájmy, ale pravidelná příprava do hlavních předmětů byla nutná, umí dobře jazyky, jejich znalosti jsou značné, získali zde zájem o odborné časopisy a jazyky i jiné ne jsou ty běně vyučované, já si to chválím, ale dítě na to musí mít a kápnout asi i na dobré učitele, kdybych je tenkrát brala pryč, nedala bych je u na stejnou základku.
Není tady
Děvčata, díky za názory....do pův. koly určitě ne, na tom jsme se shodli doma.....vydríme do konce kolního roku, nakonec ty 5 nejsou z hlavních předmětů - dle mého názoru, ovem syn se k tomu chová dost laxně...no, zatím budu doufat, e se srovná..jistě nebude jediný ák se čtyřkama( v tom lepím případě), kdyby měl z nějakého předmětu dostat 5, pak je odchod jasný, ovem, jak Pandorra psala, to neznamená, e na normální Z se najedou sebere a bude 1-3, protoe vude se musí učit- no máme teď o velikonocích volno, jedeme na hory, tak budu psychicky působit a ptát se a dolovat, co si vlastně myslí on...ne e bych se o to do této doby nezajímala, ale on je neustále v klidu a v pohodě,take z jeho hlediska ádný problém, pouze já si to házím na první větvi...
Děvčata, díky za podporu
Není tady
Ahoj, Mío. Poslala jsem ti e-mail.
Není tady
Tak syn pokračuje zatím dál, u "propadá pouze z Bi", v pondělí jdeme ke kolnímu psychiatrovi, tak jsem zvědavá na výrok: - chytrej ale línej
holt na to nemá
a...máme tady puberáka.....
Dnes jsem dopol. ze situace byla zase down,ale pořád doufám, i kdy někdy bych i házela flintu do ita...fakt , kdy se člověk snaí, aby bylo nejlépe, ale co je nejlépe????
Není tady
Pandorra to napsala přesně, a mimo jiné si myslí stejně jako já, e tvůj syn je chytrý, ale neumí se učit. Tady mu u nestačí jen to, co si pamatuje, ale je důleitá kadodenní příprava na druhý den a opakovat si i to, co u umí, respektive to, co si pamatuje ze koly. Tím se naučí efektivně naučit a dobře zapamatovat. Ví, jestli se připravoval do koly stejně jako kdy chodil na základku, kde mu to stačilo na jedničky, tak tady to nestačí a docela jistě mu to sebralo nejen sebevědomí, ale i chu k učení. Musí si najít systém, jak se naučit. U jsem ti to jednou psala, věř, e to nejdůleitějí. Motivovat ho určitě také, ale kdy mu chybí systém a kadodenní příprava, pak má patné výsledky a přesává ho to bavit, tak je jakákoliv motivace k ničemu. Moná je i flink, ale spí si sám neví rady, jak z toho ven a jednodue to vzdal. Poraď se s někým, kdo ho naučí učit se a máte oba vyhráno a do konce studia. Přijde učení na chu, uvidí dobré výsledky,zvedne si sebevědomí a bude ho bavit učit se i bez motivace.
Není tady
Ajinko, postupujeme pomalými krůčky, sehnala jsem i učitele na doučování (M, Fy), vzhledem k tomu, e závěr roku se blíí, zjiuji, e jsem to dost podcenila...jeden z problémů také je, e zapíral patné známky( prostě si je nenechal psát do ákovky), protoe já se ho kadý den ptám,co bylo, co bude,dú, atd...No, zapírání jsme si ji snad vysvětlili, e tudy cesta nevede,
a souhlas s tím , e je potřeba umět se učit, ale v naem případě b moná i stačilo zapamatovat si, e učitelka nahlásila písemku, a tudí se na to připravit a nebýt překvapen.....a o tom to je taky
Není tady
Michaelo, tak přesně takový přístup jako tvůj syn má i můj jedenáctiletý syn, protoe učitelce je tohle úplně fuk, e kola se fláká tak přechází od září na jinou základní kolu a myslím e to pro nás bude stejně sloité jako pro vás gymnázium.......... nejhůř vypáčit z něj co je potřeba a pak ho to naučit naučit se.............
Není tady
Májajája: já páčim a páčim, a stejně mnohdy nic, kdy si sama u připadám jak blbec, kdy se ptám na kadý předmět zvlá, aby ho to jako trklo....a přesto se na mnoho dú zapomíná....to by mě pak vzal ďas, protoe ok, kdybych se neptala, nezajímala, ba dokonce nebyla ochotna nápomoci,....ale jestli právě v tomhle není ta chyba....
Není tady
Nemůu si pomoct, já v chování vaich synů vidím REZIGNACI na stávající stav, kdy sami nenacházejí východisko. U jednodue hodili flintu do ita. Michaelo, to e zapíral patné známky jen svědčí o jeho bezradnosti a stydí se za to. Jasně, kale na písemku, protoe má pocit, e a dělá co dělá, tak je to stejně k ničemu. Určitě by se sám chtěl zlepit, ale neví jak na to. Protoe se neumí učit, tak i kdy vynaloí poměrně dost energie, nepřinese to ádoucí výsledek. Proto rezignoval. Kdyby se naučil učit, tak by při poměrně malé vynaloené energii měl viditelné výsledky a věř, e by ho to začalo bavit. Mám trochu pocit, e si moc nerozumíme. Píe, e jsi mu sehnala učitele na doučování, co je určitě dobře, ale ten problém nevyřeí. Probere s ním dílčí nedostatky, ale nenaučí ho systematické práci a nenaučí ho učit se. V tom by poradil nejlépe psycholog. V zásadě jde o to, aby si vypracoval systém práce, při kterém si nejlépe pamatuje. Je to ovem sloitějí a navíc zdlouhavé, ale rozhodně se to vyplatí a myslím, e jetě není nic ztraceno. Do přítího začátku kolního roku je dost času a pokud mu pomůe systém najít, má vyhráno.
Není tady
Michaela.43 napsal(a):
Májajája: já páčim a páčim, a stejně mnohdy nic, kdy si sama u připadám jak blbec, kdy se ptám na kadý předmět zvlá, aby ho to jako trklo....a přesto se na mnoho dú zapomíná....to by mě pak vzal ďas, protoe ok, kdybych se neptala, nezajímala, ba dokonce nebyla ochotna nápomoci,....ale jestli právě v tomhle není ta chyba....
No já nemyslím e je to tak e se stydí za známky, ano, vadí mu pětka (to e nemáme radost a e moná dostane trest) ale zdaleka víc ho to NEBAVÍ, nebaví ho učení, čtení mizivě, nebaví ho jazyky, to co ho baví se učit nemusí , to má v hlavě samo od sebe, ale četina se vemi dys je pro něj neřeitelný oříek, je to komplikace na kterou má pocit e "nemá sílu" a je lepí to neřeit vůbec a sdostat trojku ne po hodině učení dostat 2-3...............,
měla jsem teď srovnání s téměř stejně starým synem Cilky, a je to nebe a dudy, toho kluka baví vědění, baví ho získat si informace a baví ho být ten kdo ví, naemu klukovi je to jedno, on bude moná dobrý někde jinde, v něčem...........netuíme zatím v čem, ale hlavně a ho nenutíme učit, na kolu se neptáme a nic co s tím souvísí a nepřipomínáme, Podat si mapu aby zjistil kde je město kam jsme přijeli by naeho kluka nikdy nenapadlo, kdeto někdo jiný to hltá a dokonce ho napadne se zeptat i na hymnu.-D (Cilky syn zjioval e kdy se u nás jinak mluví - nářečí, jeslti i hymnu máme jinou ne oni a pak zjioval podrobnosti v atlase, to nám by se se synem stát nemohlo).
Upravil(a) Májajája (13. 5. 2006 13:27)
Není tady
Májajája: No vidí, sama jsi to napsala. Co ho baví, má v hlavě. To je o tom, e má chytrého syna, který si hodně věcí pamatuje bez učení a neumí se efektivně při malé námaze naučit to, co ho a tak nebaví. Proto jeho učení není intenzívní a moná u myslí jak to rychle odbýt atd. I kdy nad tím sedí dlouho, výsledek je spí horí. Kdyby se uměl učit, tak to má za chvíli zmáknuté s dobrým výsledkem a o tom to je.
Není tady
Děvčata, díky, díky, naučit se učit...psycholoka v pondělí, take na to taky dojde řeč.. a bohuel, Aji, má pravdu, jsou chvíle, kdy házím flintu do ita (kdy si říkám, e dochází na slova manela-nekame mu dětství, ale pak zase vysvitne sluníčko....vypadá to, e chce, che sám, ano, a neví jak...
Není tady
Áji, já ale netuím jak ho naučit učit,
přijde mi neadekvátní trávit hodiny denně tím e vedle něj sedíma říkám, opakuju, kontroluju a za tři dny je to z hlavy pryč protoe se opakuje jiná gramatika.
Myslím e v 10 letech by se měl naučit sám, ale jak ho přimět nehledět do seitu ale myslet při učení, to netuím.
Představa e aby měl v ivotě lepí start budu muset do maturity sedět a předčítat, dupat a kontrolovat, to mně teda děsí, i já chci po práci někdy jen tak ít.......
Není tady
Májajája:
Ví, nejlepí je se poradit s psychologem, oni jsou na učení vypracované systémy, které kdy dítě začne praktikovat, tak se za nějaký čas naučí učit rychle a dobře si učení zapamatuje. Popisuje přesně problém chytrých dětí a byla by koda promarnit příleitost, ve věku tvého syna se dá jetě vechno napravit. Ono toti chytré dítě si hodně pamatuje, ale nepotřebuje se do určité třídy učit. Jak ve vyí třídě přijde potřeba se učit, dítě to neumí, není na to zvyklé, a vůbec neví jak na to. Nejdřív spoléhá na svoji pamě, ale začíná mít horí výsledky, vytrácí se sebevědomí a hlavně , i kdy nad učením sedí, mylenkama je stejně jinde. Má pocit e se učilo dost dlouho, ale přesto se nedostaví odpovídající výsledek. To dítě jetě víc znechutí a nakonec ho to přestane bavit úplně. Psycholog ti můe říct, jaký typ paměti má tvůj syn a podle toho můe doporučit systém, podle kterého se bude učit. Má pravdu v tom, e to vyaduje i určitou obě i od rodičů, ale dle mého názoru se vyplatí.Neznamená to, e s ním bude nad učením sedět. Já jsem s dětma mluvila o vem, co si pamatovaly ze koly i o tom, co se samostatně naučily. Často to bylo při vaření nebo ehlení, kdy byly se mnou v kuchyni, ale i při kadé volné příleitosti. Je pravda, e jsem si i odřekla nějaký program v televizi a na chaloupce, místo výletu jsme zůstaly jen na zahradě. Dnes mi dělají radost a nelituji ani minutku, e jsem se jim věnovala. Učily se samostatně, jen jsem je naučila si vechno dokola opakovat, i to, co si momentálně pamatovaly perfektně. Pokud něčemu nerozuměly, tak jsem jim to sama vysvětlila, nebo pomohla hledat v různých encyklopediích a knihách, a tomu přily na kloub. Také se učily jen krátké úseky, nikdy ne velké celky.( Kdy toho vidí před sebou hodně najednou, tak je to u předem odradí.) Kdy toho bylo hodně, tak potom ty krátké úseky propojily a bylo naučeno.To bylo tak kolem 8-9 let, potom si u naly svůj systém, a měla jsem vystaráno po celou dobu studií. Musí se to ale praktikovat kadý den a nepolevit za ádnou cenu. Nae chvilky nám u zůstaly, i kdy u dávno nebyly potřeba. Dokonce to mělo jetě vedlejí účinek. Tak si navykly na nae povídání, které začalo kolou, e neskončilo dodnes.V průběhu času jsme narazily na různá témata, o kterých jsme bez zábran diskutovaly, rozebíraly jsme vechny události, které se sběhly ve kole nebo mezi kamarády, a se stalo, nebo snad to nějak přirozeně vyplynulo, e proly pubertou naprosto bez problémů. Vůbec si nepamatuji, e bych jim něco musela zakazovat nebo energicky zasahovat. Mají u své rodiny, ale jak přijdou, probereme od Velkého třesku a do přítího tisíletí vechno a je to úúúasné.
Kadý má jiný typ paměti a co platí na jednoho, nemusí platit pro druhého. Já bych se poradila s psychologem.
Není tady
Není to nic, zač by se syn musel stydět. Přechod na gympl ze základky je někdy těký a jedničkář se ve výkonech můe pěkně zhoupnout. Hlavně to berte sportovně, kluk a se snaí a kdy to nepůjde, převelte ho prostě na základku, kam bude chtít on. A se necítí trapně, protoe tohle je prostě víceméně normální situace. Zaujměte k tomu zdravý postoj, záleí na vás jako na rodičích. Třeba uvítá "své" známé lidičky, třeba bude chtít svoje místo vyboxovat jinde. Ale proč by se mu měli jeho bývalí spoluáci smát...? Vdy oni se tam ani nedostali, ani dostat třeba nepokusili...! Byl lepí, ne oni. Nebo ne? Co je ale hlavní - vezměte tuhle zkuenost jako pozitivum. Aby si kluk uvědomil, e ne ve se v ivotě povede. Není ostuda se vrátit na základku. Ostuda by byla, aby se na vechno vykalal, lhal, podváděl, chodil za kolu, přepisoval si známky, abyste mu umetali cestičku.../on u si to vude opravil, jenom u Vás... no tak já ho jetě vyzkouím.../ Prostě jste nebyli zvyklí slyet "nedbalý, líný, neprospívá"... To je jádro pudla. Vy i on jste si mysleli, e budou "samé" pořád... Někomu se děti učí pořád na ty čtyřky. Jak k tomu my ostatní přijdeme, aby měl někdo celou kolní docházku premianty...? No řekněte sami!
Není tady
Pokud ho přeloíte zpátky ztratí rok času, ale záleí na tom co si sám přeje, není dorbé věci ani vývoj dětí příli urychlovat. Poradte se nějakým výchovným poradcem či psychologem, který kluka, anebo kolu zná.
P.Pöthe
Není tady
byli jsme u kolní psycholoky, dále jsem mluvila s vých . poradkyní na kole a shodli jsme se na tom, e tady má ji svůj kolektiv,spoluáky, kdy se mu líbí,opravdu na poslední chvíli se "probral", nicméně samozřejmě, e čtyřky by dalí roky nechtěl, doufejme, e ji pochopil, e se musí učit, pokud tedy sám chce tady v tom kolektivu zůstat. Psych. také doporučuje zůstat, lepí výkony spoluáků mohou být pro něj hnacím motorem.
Je pravda, e do 5. třídy to "lo jaksi samo"
Trisho i pane doktore, děkuji za připomínky
Není tady