14. února : Váení uivatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to poruení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 14. února : Kyjevské smaené fazole. I bez masa se dá připravit skvělý oběd! 14. února : Menopauza mění vzhled eny. Na co vechno má vliv kolísající hladina hormonů |
|
|
Moje otázka je: znate a vidite rozdil mezi těmi náboenstvemi? Jestli ano, co myslite na něch? Která vydava se Vám
vice přístupná ?
PS. Promiňte mi me chyby, nejsem Čeka
Upravil(a) Catwoman (11. 3. 2013 21:03)
Není tady
Cat, tady je k tomu takový článek, který trochu ty rozdíly popisuje
Katolík nebo protestant?
Při různých rozhovorech, a to i s lidmi zcela nevěřícími, velmi často přijde řeč na téma rozdílů mezi katolíky a protestanty (evangelíky). Na následujících řádcích je určité zjednoduené shrnutí (zpracované na podkladě textu brněnského faráře Grubera) doplněné o některé dalí informace. Nejde o ádný podrobný teologický rozbor, ale jen stručný nástin pro základní orietntaci v tomto tématu.
Větina lidí v Čechách a na Moravě zná církev a křesanství předevím v podobě katolické církve. Mnozí se s protestanty ani nesetkali, nebo dnes tvoří asi pouze jedno procento české populace (pozn. slovo protestantský (protestant) má dnes v četině přiblině stejný význam jako slovo evangelický (evangelík), tedy křesan hlásící se k reformaci; někdy se slovem evangelický (evangelík) chybně míní pouze příslunost k ČCE). Kdysi vak byla nae země převáně protestantská. Po Bílé Hoře se vak museli protestanti buď vystěhovat, nebo přijmout katolickou víru svého panovníka. Země tak přila prakticky téměř o vechny své intelektuální a kulturní elity (například Jan Amos Komenský). Poddaní přitom neměli na vybranou a museli přijmout katolickou víru. Přesto mnozí dál tajně a pod hrozbou přísných trestů vychovávali své děti ve víře svých otců. Protestantské církve byly opět povoleny teprve vydáním tolerančního patentu v roce 1781, ale jetě dlouho potom to byly církve pouze trpěné a potlačované. Například děti ze smíeného manelství byly ze zákona povaovány za katolíky, pouze syn evangelického otce se směl stát evangelíkem. Evangelické modlitebny nesměly mít věe, zvony ani klenutá okna atd. Teprve po roce 1861 se stali evangelíci plnoprávnými občany, ale ji nikdy u nás nezískaly protestantské církve takový vliv na veřejné dění, jaké měly v 15. a 16. století. Ke skutečnému zrovnoprávnění církví dolo a se vznikem samostatného Československa v roce 1918.
V čem je odlinost evangelického křesanství ve srovnání s katolickou vírou? Nejprve je třeba říci, e obě tradice představují dva základní modely křesanského ivota, které se v průběhu dějin vytvořily (vynecháme-li pro zjednoduení model východní - pravoslavný). Je třeba předestřít, e v rámci obou tradic lze být křesanem dobrým i patným. Část křesanů je v té či druhé církvi proto, e se v ní narodila a přijala tento způsob zbonosti za vlastní. Část si svou církevní příslunost během svého ivota zvolila sama. V řadě věcí jsou katolická a protestantská víra shodné či podobné. Pokusme se stručně a zjednodueně naznačit, z čeho pramení jejich rozdíly.
Katolická zbonost se opírá o autoritu církve. Církev je garancí pravdivosti a správnosti toho, čemu věříme. Kdy člověk věří tomu, co učí biskupové v čele s papeem, má naději na spasení a ivot věčný. Církev tak stojí ve značné míře jako prostředník mezi člověkem a Bohem. Zprostředkovává lidem prostřednictvím sedmi svátostí Boí milost a učí je, jak mají podle Boí vůle ít. Protoe slovo katolický znamená obecný, měli bychom přesněji mluvit o církvi římsko-katolické.
Evangelická zbonost buduje víru předevím na osobním vztahu k Bohu. Kadý věřící je před Bohem zodpovědný sám za sebe. Člověk není spasen svou posluností církvi, ale vlastní osobní vírou v Boí milost. Kdy uvěřím dobré zprávě o Jeíi Kristu evangeliu, otevírá se mi monost z moci tohoto evangelia působením Boího Ducha ít ve svém kadodenním ivotě. Církev lidem radí a vede je k tomu, aby důvěru, kterou jim Bůh dal, mohli naplnit co nejlépe a nepromarnili tak příleitost, která jim byla dána.
Dalím rozdílem je autorita bible. Katolická církev se opírá o bibli ale současně také o starou církevní tradici, jak se vytvořila v průběhu staletí. K této tradici, která není v bibli zachycena, patří například úcta ke svatým, k Panně Marii, autorita biskupů, způsob slavení večeře Páně a vznik ostatních svátostí atd. Vechny tyto věci, které nejsou v bibli výslovně ustanoveny, evangelické církve nepovaují za důleité a větinou je odmítají. Evangelická církev si netroufá k bibli u nic přidávat, ale povauje ji za jediný a postačující základ víry. Pokud tak činí, nepovauje tyto věci za zásadní a je moné je po dohodě měnit. Katolická církev obsah víry dále rozvijí a jetě dnes vytváří a formuluje nová dogmata (např. dogma o nanebevzetí Panny Marie).
Řada rozdílů je i v oblasti etické. V evangelických církvích je kadá situace vnímána jako jedinečná a člověk se musí rozhodovat předevím podle svého svědomí. Evangelické církve větinou nestanoví přesně daná pravidla chování, ale vydávají obecná doporučení na základě Písma, zohledňující i současné odborné poznatky. Katolická morálka vychází více z pevně daných etických norem, které jsou konkrétně rozpracovány v tzv. církevním právu, které stanoví, jaké jednání je přípustné a co je povaováno za hřích. Například evangelické církve manelům nepřikazují, zda a jakou mohou či nemohou pouívat antikoncepci, zda se duchovní oení nebo dobrovolně zůstane svobodným apod.
Dalím rozdílem je pojetí církve. V katolické tradici vzniká církev shora, od apotolů a jejich nástupců - biskupů. Ti jsou zárukou pravosti a neomylnosti církve. Pouze oni mají právo světit kněze a zakládat církevní společenství. V protestantské tradici je tomu naopak. Církev očekává předevím působení Ducha svatého "zdola" a vzniká tam, kde se věřící lidé shromádí a společně ijí ze zvěsti evangelia. Ze svého středu si pak volí své kazatele a pastýře. Nejvyí autoritu má Boí slovo, nikoli nějaký úřad. Představitelé protestantských církví mají pouze správní úlohu, ale nemohou rozhodovat o obsahu a důsledcích víry. O praktických věcech církve protestanti rozhodují ve shromádění volených zástupců z jednotlivých sborů. Ti se ve svém hlasování řídí svým svědomím a poznáním Boí vůle.
Protestantské církve netvoří jednotnou organizaci jako církev katolická. V katolické zbonosti sice existují také různé směry a tradice, ale vechny spojuje autorita biskupů a římského papee. Protestantské církve nedokázaly takovou jednotu udret a rozdělily se v průběhu staletí na mnoho směrů a samostatných církví. Rozdíly mezi jednotlivými protestantskými církvemi jsou ale často zcela minimální, ale přes řadu forem spolupráce neusilují tyto církve mezi sebou o sjednocení podobným způsobem jako církev katolická. Jednotu církve nevidí v jednotné organizaci, splynutí církví ani v návratu do církve římské, ale ve vzájemné spolupráci a důvěře, která panuje mezi jednotlivými církvemi.
Římsko - katolická církev sama sebe chápe jako jedinou právoplatnou pokračovatelku Kristovy církve. Podobně vidí sami sebe i církve východní. Ostatní křesané jsou pro ně jen odloučeným společenstvím, kterému nemůe být v plném slova smyslu přiznán statut církve. Budoucí jednota je chápána jako obnova plného společenství vech křesanů v jedné katolické církvi v čele s papeem. Ačkoliv to představitelé římské církve takto otevřeně neradi říkají, a i řada upřímných katolíků to tak striktně nevnímá, ze samotného sebe pojetí římsko-katolické církve a z řeči starích i nejnovějích církevních dokumentů není pochyb, e by římskokatolický pohled byl jiný. Přesto se mezi evangelickými církvemi a církví římskou v řadě oblastí rozvíjí prospěná a nadějná spolupráce. Za poslední desetiletí dolo k významnému pokroku ve vzájemných vztazích a mnohé staré hořkosti byly překonány. Oblasti moné spolupráce jsou v biblických vědách, sociální práci, vězeňství, armádě a prostor pro spolupráci je i v oblasti ochrany ivota a rodiny.
Protestanti sami sebe chápou jako součást Kristovy církve, ale nečiní si nárok na výlučnost. Stejný podíl přiznávají i ostatním církvím, pokud se hlásí ke Kristu, k Písmu a nejstarím křesanským vyznáním. Jednotu vnímají ve vzájemném uznání jednotlivých církví a společným sdílení těch tradic, které mají oporu v Písmu.
Rozdělení církve je matoucí, ale můe přináet i pozitivní prvky. ádná církev dnes nemá monopol na podobu víry a mohou se tak vedle sebe uplatnit různé důrazy, formy a bohatost ivota vyrůstajícího z evangelia. Různá teologická pojetí a způsoby zbonosti se nemusí vylučovat, ale navzájem doplňovat a obohacovat. Jednotu církve, kterou si Jeí přál, není tedy třeba hledat v její uniformitě a organizačním sjednocení. Jednotu není třeba nějak uměle vytvářet, ale předevím zachovávat tu jednotu, která v duchovní rovině existuje mezi vemi, kteří Jeíi Kristu náleí.
Není tady
Promiňte! Hledala jsem ale
. Pouivala jsem jen heslo Protestantství a Katolictví
Jestli je to problem, prosím o přenáení toho.
Mám jednu osobní otázku: Co podle Vaeho názoru je lepí-z nějakého důvodu, protestantismus a katolicismus? Máte nějaké osobní zkuenosti v tomto tématu?
Upravil(a) Catwoman (11. 3. 2013 21:48)
Není tady
Co je lepí, houska nebo rohlík?
Není tady
e je, dva patné?
Není tady
Cat, to je tak iroká otázka - četla jsi ten článek? Pak z toho můe chápat, co je blízké Tobě. Proč je důleité vědět, co je lepí pro nás? Jde o Tebe, ne ?
Kadému je blízká jiná forma, je jich více - a důleitá je ta podstata.
Není tady
Catwoman napsal(a):
Promiňte! Hledala jsem ale . Pouivala jsem jen heslo Protestantství a Katolictví
Jestli je to problem, prosím o přenáení toho.
Mám jednu osobní otázku: Co podle Vaeho názoru je lepí-z nějakého důvodu, protestantismus a katolicismus? Máte nějaké osobní zkuenosti v tomto tématu?
Podle mého názoru je nejlepí ít podle sebe a nekatulkovat se do ádné církve ani strany.
Není tady
No Evi, jene Cat asi chce ít "podle sebe" tak, e se chce někam "zakatulkovat"
Není tady
A já jsem jí nabídla jiný pohled, jinou alternativu.
Není tady
Jakou?
Není tady
Catwoman napsal(a):
Promiňte! Hledala jsem ale . Pouivala jsem jen heslo Protestantství a Katolictví
Jestli je to problem, prosím o přenáení toho.
Mám jednu osobní otázku: Co podle Vaeho názoru je lepí-z nějakého důvodu, protestantismus a katolicismus? Máte nějaké osobní zkuenosti v tomto tématu?
Katolicismus ma dost ohavny vztah k zenam.
Evangelici se od katolicismu distancovali. A jmenuji se ruzne. (Adventisti, Metodisti, Anglikani, Baptisti...atd) , zhruba by se dalo rici, ze jejich autoritou je Bible a Jezis, ne nejaky Vatikan a papez. Tudoiz ani zadne odpustky a zadny zakaz manzelstvi.
Taky zeny muzou byt fararky a biskupky. (velmi nezvykle slovo, ze? ) Coz ja povazuji za pozitivni. Zeny a muzi jsou samozrejme rovnopravni, taak nevidim duvoid obsazovat vedouci pozice jen muzi, jak si to preji katolici.
Zajem o lidska prava a tolerance, oddeleni statu a cirkve, svoboda tisku, rozvod, vzesel prave z teto refornovane a pokrocilejsi casti nabozenstvi.
Z tohoto okruhu vzeslo taky vinikajici umeni, hudba a literatura. Nelze nezminit.
Upravil(a) sahleb (12. 3. 2013 11:17)
Není tady
Eva. napsal(a):
Catwoman napsal(a):
Promiňte! Hledala jsem ale . Pouivala jsem jen heslo Protestantství a Katolictví
Jestli je to problem, prosím o přenáení toho.
Mám jednu osobní otázku: Co podle Vaeho názoru je lepí-z nějakého důvodu, protestantismus a katolicismus? Máte nějaké osobní zkuenosti v tomto tématu?Podle mého názoru je nejlepí ít podle sebe a nekatulkovat se do ádné církve ani strany.
Tady se pta nekdo na rozsil nebo hleda informace. Kdyz budu hledat informace o KSC, tak to neznamena, ze se chci stat clenem.
Není tady
Kamáratka sa nechala vykrtnú na fare ako katolíčka a stala sa evanjelíčkou - a pochvažuje si to. Majú aj eny - kazatežky, je to vraj menej formálne, viac také spoločenské, stretávajú sa s ostatnými farníkmi, podnikajú rôzne akcie - je tam vraj menej prísnosti, viac radosti zo ivota a úprimného záujmu. Ale pravda je aj to, e jej najobžubenejia farárka má teraz problémy s vrchnosou, s nadriadenými - a mono ju donútia presta káza alebo aspoň odís z Bratislavy... take neviem. Podža mňa iadna vežmi autoritárska cirkev nie je dobrá pre duevný ivot a pocit zodpovednosti za svoj osud.
Není tady
Díky za vae příspěvky.
Rád bych se opravila, e nejsem katolík/čka aspoň byla jsem pokřtěná jako dítě, v katolictví. Byla jsem také protestantka :)Tak vidim rozdil, byla jsem zvědavý na vá názor a nějaké osobní proíti.
Sahleb má pravdu jestli jde o ti eny; katolictví sniuje úlohu en na roli pokorné a maminky- vdy s úsměvem a také eny v domácnosti, a samozřejmě nemohou být kněími.
Ale.... Protestantismus také není ideální. eny mohou být kněími, ale ja jsem neviděla adné :)Moe w USA Také od eny se poaduje aby byla: klidná, jednomyslná a nosila sukni/aty nevim jak to wypada v Česku, ale w Polsku bohuel vypada to tak
Jestli jde o pravdu a Biblie, tak tu musim řict, e protestanti mají jen Pismo Svaté a to je priorita a čta je kadỳ členek, také děti.
Doufam, ze rozumite mojou četinu
Upravil(a) Catwoman (12. 3. 2013 14:16)
Není tady
A mohu se zeptat, o jakou verzi bible se jedná, nebo je to ta katolická?
Není tady
O volně dostupnou verzi (sorry jestli jsem to patně nazvala). Jenom Svědkové Jehovovi mají svou verzi Biblii.
Není tady
Catwoman napsal(a):
Jakou?
Přece jsem ti to u napsala.
Tak znovu:
Podle mého názoru je nejlepí ít podle sebe a nekatulkovat se do ádné církve ani strany.
V Boha můe věřit i bez náboenství. Nemusí být nikde organizovaná.
Upravil(a) Eva. (12. 3. 2013 15:11)
Není tady
Catwoman napsal(a):
Díky za vae příspěvky.
Rád bych se opravila, e nejsem katolík/čka aspoň byla jsem pokřtěná jako dítě, v katolictví. Byla jsem také protestantka :)Tak vidim rozdil, byla jsem zvědavý na vá názor a nějaké osobní proíti.
Sahleb má pravdu jestli jde o ti eny; katolictví sniuje úlohu en na roli pokorné a maminky- vdy s úsměvem a také eny v domácnosti, a samozřejmě nemohou být kněími.
Ale.... Protestantismus také není ideální. eny mohou být kněími, ale ja jsem neviděla adné :)Moe w USA Také od eny se poaduje aby byla: klidná, jednomyslná a nosila sukni/aty nevim jak to wypada v Česku, ale w Polsku bohuel vypada to tak
Jestli jde o pravdu a Biblie, tak tu musim řict, e protestanti mají jen Pismo Svaté a to je priorita a čta je kadỳ členek, také děti.
Doufam, ze rozumite mojou četinu
Písmo Svaté - to je přece Bible. Je to jedno a to samé, akorát to má jiné jméno.
I pan farář katolík říká na mi, e četl z Písma Svatého a přitom četl z bible. Bible je podle věřících přece Písmo Svaté.
http://www.antikvariatmotyl.cz/antikvar … tvrty.html
Upravil(a) Eva. (12. 3. 2013 15:20)
Není tady
Catwoman napsal(a):
Doufam, ze rozumite mojou četinu
Ty umí česky moc dobře, kecko. Četla jsem tě i v jiných vláknech a tam píe celkem normálně.
Upravil(a) Eva. (12. 3. 2013 15:18)
Není tady
"Písmo Svaté - to je přece Bible. Je to jedno a to samé, akorát to má jiné jméno." Evo ja to vim
Souhlasim take jestli jde o Tva slova: "V Boha můe věřit i bez náboenství. Nemusí být nikde organizovaná."
Mam rada diskutovat, niehledam uz organizace
Není tady
U nás se církve dost odkopaly církevnímu restitucemi. Byli jsme jeden z nejateističtějích národů na světě, budeme jetě více. Přesto si myslím, e velká část lidí v něco věří a nejsou to úplní ateisté. Já jsem tomu celkem rád, lidi to nutí troku přemýlet a nepřejímat dogmata.
Není tady
Kalik podle meho wzoru, je to dobrỳ znak; to je lepí ne slepé následovaní... dogmatů které vymysleli lidé; stejně nedokonalí co napodobitele.
Ja lituju, e v Polsku neni rozdil statu a církve poňěvad to známena, e nae konstituce nemá hodnoty.
Není tady
KALIK napsal(a):
U nás se církve dost odkopaly církevnímu restitucemi. Byli jsme jeden z nejateističtějích národů na světě, budeme jetě více. Přesto si myslím, e velká část lidí v něco věří a nejsou to úplní ateisté. Já jsem tomu celkem rád, lidi to nutí troku přemýlet a nepřejímat dogmata.
My jsme sice ateistický národ, ale s duchovním rozměrem vnímání světa je to tu moná lepí ne v jiných, veskrze "pánbičkářských" zemích
Není tady
Pandrorraa, co znamena "pánbičkářských" ?
Není tady
Takze jsi Polka?
Ok, ok, to neni dulezite...
Eva tlacha nesmysly, vzhledem k vire v Boha...
Ale Tobe, Cat, zatim stale nerozumim... Neprijde mi, ze bys vazne hledala porozumeni "bozimu pohledu na svet a zivot"..., prijde mi to, jako bys zahledla teorii "Stvoreni" a "otukavala ji"...
Není tady