6. prosince : Váení uivatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to poruení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 6. prosince : Objevte kouzlo brambor po římsku. Jednoduchý recept, kdy vás tlačí čas i finance! 6. prosince : Je vám čtyřicet a u řeíte menopauzu? Co je příčinou předčasného nástupu, vysvětluje gynekolog |
|
|
Píe e jste se dohodli na svatbě na radnici.
Já vidím problém v tom, e silně věřící rodiče budou chtít,aby se jejich syn enil v kostele.
Není tady
Agewa:
Moná jsem to patně pochopila. Matka řekla synovi a jde na přijímání a on el. Nejen proto, e si to přála matka, přál si to i on.Domnívám se, e je vírou hodně ovlivněn.
Nightmare na začátku psala, e vychovat z dítěte dobrého člověka mu nestačí, e s ním chce chodit do kostela. To samo o sobě nemusí nic zmanenat, ale můe to být signál, e z dítěte chce mít věřícího člověka.
Není tady
agewa napsal(a):
Axi napsal(a):
nightmare napsal(a):
Ahojky, mám takový problémek, jak u je psáno v nadpisu - partner je křesan a já jsme nevěřící, chceme dítě časem, on chce, aby chodilo s ním do kostela, ale já ne - pro mě je to ztráta času ...
V čem je to ztráta času? Nejsem věřící, ani nechodím do kostela, ale přijde mi, e to nastavuje nějaký důleitý rytmus. Nastavuje to mysl k větímu obrazu, ne je ten malý soukromý (který je určitě taky důleitý). Co e to dítě bude v tom uetřeném čase dělat důleitějího, pustí si telku nebo pc, hmm?
Nebio bude běhat venku se svými kamarády . Třeba se i učit, kdo ví.
Ví znám dost lidí , kteří dodrují tebou obdivovaný důleitý rytmus. Do rána kluci čučí na telku na erotiku, pak se zvednou , jdou do kostela , odříkají motlitby ( v mylenkách zcela jinde) , nechají si dát odpustky , vyjdou ven....a ? Jen protoe byli v náboenství a v tomto rytmu vychovaní ( a co by řekli sousedi, e ten ná kluk tam ráno nebyl).
... a bez toho velkého obrazu a vnitřního rytmu pak máme přesně tyhle předpojaté postoje; hledáme vdycky tu negativní stránku věci ...
Není tady
Axi,
to jsi mě dostal.Myslí si, e dítě, pokud netráví čas v kostele, musí nutně sedět u PC či u telky? Nic jiného tě nenapadlo? No, nemá cenu se k tomu dál vyjadřovat.
Ano, věřícím lidem nedělní návtěva kostela nastaví důleitý rytmus, dokonce tak důleitý, e se vzdají vech aktivit, při kterých by nedělní mi nemohli absolvovat. ádný výlet, ádná akce s rodinou, omezená dovolená s ohledem na účast na mi, ádná práce v neděli, ani v domácnosti, jen účast na mi. Tento rytmus je pro věřícího člověka tak důleitý, e kdy ho donutí objektivní okolnosti ho poruit, je to váný problém. To jsi měl na mysli?
Pro věřícího tento rytmus není problém dodrovat, naopak, působí mu to radost a vnitřní uspokojení a je to pro něho pozitivní činnost. Pro nevěřícího to můe být komplikace. Tak to je.
Jasně, určitý reim dítě potřebuje, ale potřebuje také vědět, e je občas moné ho podle momentální situace bez problémů poruit a nic se neděje. Reim jde nastavit i bez pravidelné návtěvy kostela.
Upravil(a) mamba (21. 4. 2012 13:50)
Není tady
Mambo,
řekla bych, e s tím rytmem jsi o nějaký ten level jinde, ne měl Axi na mysli
Není tady
Axi napsal(a):
agewa napsal(a):
Axi napsal(a):
V čem je to ztráta času? Nejsem věřící, ani nechodím do kostela, ale přijde mi, e to nastavuje nějaký důleitý rytmus. Nastavuje to mysl k větímu obrazu, ne je ten malý soukromý (který je určitě taky důleitý). Co e to dítě bude v tom uetřeném čase dělat důleitějího, pustí si telku nebo pc, hmm?Nebio bude běhat venku se svými kamarády . Třeba se i učit, kdo ví.
Ví znám dost lidí , kteří dodrují tebou obdivovaný důleitý rytmus. Do rána kluci čučí na telku na erotiku, pak se zvednou , jdou do kostela , odříkají motlitby ( v mylenkách zcela jinde) , nechají si dát odpustky , vyjdou ven....a ? Jen protoe byli v náboenství a v tomto rytmu vychovaní ( a co by řekli sousedi, e ten ná kluk tam ráno nebyl).... a bez toho velkého obrazu a vnitřního rytmu pak máme přesně tyhle předpojaté postoje; hledáme vdycky tu negativní stránku věci ...
jene ví , tenhle můj postoj je pohled zcela PRAKTICKÝ , na zcela konkrétní lidi a na jejich konkrétní jednání a chování.Mluvím o lidech, které znám, s kterými jsem o tom mluvila ,není to jen teorie , tak jak to cítím z tvé odpovědi.Take nehledám negativní stránku, já o ní vím .
Není tady
Pan,
troku se divím, e mluví za Axi.
Neboj, dobře vím, o čem je řeč, ale tady se nebavíme o duchovních sférách,i kdy s tématem jistě souvisí. Tady se bavíme o prktických situacích, které se mohou vyskytnout v souití páru věřící-nevěřící.
Není tady
mambo,
za Axiho bych nejspí klidně mohla mluvit, protoe ho celkem dobře znám, nicméně to nebylo mluvění ZA něho, ale moje osobní poznámka k tomu, jak jsi TY JEHO slova uchopila.
Netvrdím, e se nemohu mýlit, on sám, pokud jsem jetě nakoukne, ti k tomu jistě své řekne, ale podle mého názoru se o "duchovních sférách" bavíme
Vnitřní rytmus, jak já jsem ho z Axiho slov pochopila, není ádné dogma, neporuitelný VNĚJÍ zákon, ale VNITŘNÍ proitek.
Pokud jak píe agewa, někdo něco v kostele PŘEDVÁDÍ, ale ve skutečnosti IJE něco jiného, pak mu právě tenhle vnitřní proitek prostě chybí.... hraje divadlo a jen on sám ví, proč a k čemu. A nebo třeba ani neví, co má teda blbý
Na místě nightmare bych asi ani tak neřeila, zda moje děti bude otec brát s sebou do kostela, ale spí to, PROČ je tam bude brát...
Aby byla jeho maminka spokojená a dala mu pokoj? Nu...pak má celkem pravdu a pro děti to bude ztráta času.
Aby získaly tento vnitřní proitek a tedy dalí rozměr ivota, který ona sama nezná? Nu...pak bych tedy o ztrátě čsu raději nemluvila.
A právě tenhle rozdíl by měla nightmare sama velmi dobře poznat, pokud toho mue opravdu dobře zná a chce s ním ít
Není tady
Dojemné, jakou my ateisté máme starost o to, aby se ostatní náhodou jednou v týdnu nestarali o svoji dui, nesdíleli se svými nejbliími hluboké proitky, aby kvůli tomu nezanedbávali praktické činnosti. A pokud to někdo dělá, určitě to jenom hraje, je potřeba mít se na pozoru. Jako by nás to snad nějak ohroovalo, nebo co.
Není tady
Axi napsal(a):
Dojemné, jakou my ateisté máme starost o to, aby se ostatní náhodou jednou v týdnu nestarali o svoji dui, nesdíleli se svými nejbliími hluboké proitky, aby kvůli tomu nezanedbávali praktické činnosti. A pokud to někdo dělá, určitě to jenom hraje, je potřeba mít se na pozoru. Jako by nás to snad nějak ohroovalo, nebo co.
ty má pocit, e náboenství se praktikuje jen jednou v týdnu? e víru a s ní spojené příkazy/zákazy/dogmata atd. přez týden uloí do skříně a vyndají jen v neděli?
Není tady
já si myslím, e nejde "jen" o to, jestli půjde jednou za týden do kostela. e k tomu patří i otázka, zda budou děti vychovávat k víře , či nebudou trvat na tom, aby praktikovalo náboenství.Jak se pak postaví třeba k církevním svátkům. budou je dítěti vysvětlovat a slavit je s ním či ne. Zda dovolí prarodičům , aby ho náboenství učili ( protoe jsou silně věřící- je velká pravděpodobnost, e budou chtít ho ovlivnit - tak jako manela)..atd
Není tady
agewa napsal(a):
Axi napsal(a):
Dojemné, jakou my ateisté máme starost o to, aby se ostatní náhodou jednou v týdnu nestarali o svoji dui, nesdíleli se svými nejbliími hluboké proitky, aby kvůli tomu nezanedbávali praktické činnosti. A pokud to někdo dělá, určitě to jenom hraje, je potřeba mít se na pozoru. Jako by nás to snad nějak ohroovalo, nebo co.
ty má pocit, e náboenství se praktikuje jen jednou v týdnu? e víru a s ní spojené příkazy/zákazy/dogmata atd. přez týden uloí do skříně a vyndají jen v neděli?
Zejména nemám pocit, e starat se o svoji dui znamená příkazy/zákazy/dogmata; mít pro tuhle starost vyhrazen jeden den v týdnu je prostředek, nikoliv cíl. Pokud nějaká kultura na tyhle věci rezignuje, pokud se toho, co desítky generací ili nai předkové bojí, nebo se tomu dokonce vysmívá, "pámbů" s ní. Proč slavíme třeba vánoce, vdy je to vlastně naprosto iracionální, hmm?
Není tady
Dobrý Axi...... je jedno jestli jde o křesana, budhistu, muslima či jiného věrce. O rozměrech due se lze naučit i skrz rituály.
Není tady
agewa napsal(a):
novavila napsal(a):
agewa napsal(a):
.Jinak tchýně, která mi diriguje manela a jetě se ohání vírou, by mi silně vadila.
to ano, jene to se týká dítěte, které u má trochu rozum.
Do té doby ho můe "ovlivnit" jak nevěřící matka, tak věřící otec či dalí příbuzní.
Uvědom si, e pokud budu např. vychovávaná od malička v nějaké víře , velmi patně budu později třeba přestupovat na jinou či se jí vyhýbat. Ten vliv dětsví tam bude. A malé dítě se nedokáe bránit.
Jo tak to se plete, já jsem vnučku v necelých třech letech dotáhla na mi , abych jí ukázala tu krásu,kostel a zpěvy .......ona byla asi 10 minut uplně zticha (v duchu jsem jásala , jak se chytla a cítí to jako já... ) a pak mi povídá, jestli jdeme do tý kucárny ? (cukrárny)
Přítě u do kostela nechtěla, neumím si představit, jak bych takový dítě donutila tam chodit, to by museli rodiče násilím.
Myslím. e sposuta lidí vychovávaných v takové víře, si naopak vytvoří odpor , zvlá kdy vidí, e ve kole děti do kostela nemusí . Lepí je podle mně nenásilně, občas tam zajít , občas na´tuknout téma a on se sám třeba chytí jednou a bude velkej.
Není tady
K tématu mě napaddá několik věcí. Zaprvé si myslím, e je třeba si danou věc s partnerem domluvit dopředu, co ale neznamená, e po čase se nelze domluvit nějak jinak. Taky bych řekla, e pokud je jeden věřící a druhý ne, je ve vztahu mnohem víc věcí k řeení ne jen jestli brát dítě do kostela, protoe víra zasahuje nejrůznějí aspekty ivota. A pokud by víra způsobovala nějaký váný problém ve vztahu, projevilo by se to u teď. No a ty mení potenciální problémy je myslím třeba pokud mono promýlet dopředu, tak aby pak nezbortily vztah partnerů nebo výchovu.
Kadý má nějaká svá pravidla a zásady (a u jsou dána Církví, vědou, svědomím,...) a vdy je potřeba abychom je dokázali s partnerem skloubit. Navíc v dnení době je spousta moností jak pravidla dodret a zároveň to sladit např. s dovolenou apod. (např do kostela se dá jít také v sobotu večer a samozřejmě kdekoliv, ne jen ve svém městě).
Co se týče dětí a jejich setkání s náboenstvím(konkrétně teda s křesanstvím - s tím mám osobní zkuenost), tak si nemyslím, e by církev děti nějak kazila, spí napomáhá k vedení "k dobru". V jednotlivých detailech se pak lií i jednotliví křesané. No a aby se dítě mohlo samo rozhodnout, tak mu asi neukodí, kdy se do kostela občas podívá, aby vědělo "o co jde". Ve vztahu rodiču jsem se ale setkala take s tim, ze o dite v nedeli tak trochu soutezili - ci program vyhraje. myslim, ze to neni moc dobre pro dite ani pro rodice. Otazka vlivu vericich prarodicu je opet vec, se kterou je treba pocitat od zacatku. Kdyz si beru cloveka (nebo s nim ziju), ktery je verici a ma jeste silneji verici rodinu, beru si ho (a tak trosku i jeho rodinu)prave i s jeho virou a musim pocitat s tim, ze to bude chtit predavat i svym detem a branit mu v tom mi prijde dost drsny. Zpusobuje to pak podrazeni autority at uz toho druheho nebo i prarodicu. Take osobně povauju za důleité najít vhodný kompromis u teď.
Není tady
Za sebe můu říct, e pocházím z takové rodiny.Otec ateista, matka z dost přísně věřící rodiny.Pro moji babičku z matčiny strany u bylo samo o sobě zatracujícím hříchem nejít do kostela. Natěstí jsme to měli k matčiným rodičům na venkov dost daleko, take se návtěvy konaly tak jednou do měsíce.
Chodila jsem do náboenství, co bylo moje první setkávání s Biblí.Otec proti tomu neprotestoval s poukazem, e náboenství jetě nikomu neukodilo. Pan páter byl velmi rozumný, ádný dogmatik, bavilo mne to. Do kostela jsem chodit nemusela, maminka na tom netrvala. Nechtěla jsem toti chodit ani u babičky, se kterou bydleli jetě dalí příbuzní,rodina matčina bratra.
Ta byla sice velmi zboná, ale v praxi poruující desatero, včetně ustanovení Miluj bliního svého.
Chovala se přímo podle hesla Po přízni řízni, ádná proklamovaná křesanská láska.
Já sama jsem si cestu k Bohu nenala , ani nemám potřebu, nevedla jsem k víře svoje děti s vědomím, e kdy budou chtít, k Bohu se obrátí a já jim v tom bránit nebudu.
Nemyslím si ale,e chodit do kostela je ztráta času.Klidně si zajdu na mi proto, e si chci vyslechnout slova moudrého faráře. Mám ráda kostely a katedrály pro jejich atmosféru, take jejich návtěva je trvalou součástí poznávání při mých cestách.Stejně tak navtěvoval kostely můj manel i děti.
Na tvém místě bych se rozhodovala podle toho, do jaké míry jsi ochotna akceptovat partnerovu víru a on tvoje bezvěrectví, a to i při výchově dětí. Myslím, e dogmatismus na obou stranách můe dítěti jen ublíit a hlavně by nemělo být k ničemu nuceno.
Není tady
dusička napsal(a):
Píe e jste se dohodli na svatbě na radnici.
Já vidím problém v tom, e silně věřící rodiče budou chtít,aby se jejich syn enil v kostele.
Tomu se taky divím. Pokud je z hodně věřící rodiny, tak to asi neprojde. Nebo ano, ale mohl by to být počátek zlé krve.
Není tady
Judyna napsal(a):
dusička napsal(a):
Píe e jste se dohodli na svatbě na radnici.
Já vidím problém v tom, e silně věřící rodiče budou chtít,aby se jejich syn enil v kostele.Tomu se taky divím. Pokud je z hodně věřící rodiny, tak to asi neprojde. Nebo ano, ale mohl by to být počátek zlé krve.
tak tomu jsem se taky dost podivovala
Není tady
Záleí jak moc je věřící a jak jsou schopni se navzájem tolerovat. jednoznačná odpověď neexistuje. Oni dva se znají
Není tady
dusička napsal(a):
Mambo řekla bych, e si to srozumitelně napsala.
Ano, záleí na tom, jestli i kdy je věřící - tak partnerku nechá si ít po svém, nebo chce aby byla věřící jako on
Zajimave, s timto se ztotoznuji. Muj partner je verici,modli se a chodi v nedeli do kostela, ja jdu nekdy na msi snim. Ale verici nejsem a nemame absolutne zadny konflikt. A verici uz nikdy nebudu.
Není tady
Sahleb, ale mezi tebou a autorkou vlákna je rozdíl v tom, e ty se svým partnerem nemá děti a myslím, e se ani mít nechystá. (ale mohu se také mýlit).
Pro ostatní, co probírají jen návtěvu kostela, stejně jako autorka vlákna, to přece vůbec není JENOM o návtěvě kostela. To je dost povrchní vnímání členství v církvi.
Ale zase to nemá nic společného s vírou. Protoe víra nemusí být nutně spojená s členstvím v ádné církvi.
Co já znám páry, kde je jeden věřící a druhý ne a mají děti, jsou tam tak velké problémy, e skončily rozvodem. Jistěe to máme kadý jinak, osobně bych takové vztahy nedoporučovala, kdy je kadý jinde.
Není tady
nightmare napsal(a):
Ahojky, mám takový problémek, jak u je psáno v nadpisu - partner je křesan a já jsme nevěřící, chceme dítě časem, on chce, aby chodilo s ním do kostela, ale já ne - pro mě je to ztráta času vidím to jinak, prptoe jsem od malička byla tak vychovávána.
Nestačilo by mu, kdyby dítě bylo vychováváno pro dobro co chceme oba!
Jetě je tiu jedna varianta, e by se dítě rozhodlo samo, zda-li chce chodit do kostela a modlit se atd... Ale je ude otázka : "V kolika letech je dítě rozumné, aby se bylo schopné rozhodnout pro takovou věc"?
Děkuji za rady...
Já myslím, e by ses mohla o víru svého partnera začít zajímat, konec konců, je to jeho součást. Moná je to něco ryze formálního, rituály, které vykonává na přání svých rodičů, moná ne. Stejně tak by bylo dobré, aby ses začala zajímat i o jeho rodinu. Konec konců, budou to předkové tvého případného potomka.
A uvidí, co uvidí......
Není tady
nightmare napsal(a):
"V kolika letech je dítě rozumné, aby se bylo schopné rozhodnout pro takovou věc"?
A vydrí při mi sedět tie na zadku a poslouchat (třeba), ale ta prvotní otázka by měla znít spí "Chci mít rodinu s praktikujícím věřícím?" , protoe víru nezavře do kostela.
Není tady
agewa napsal(a):
Bohuel mám podobný pocit, e časem to oproblém je.
Máme dítě pokřtít nebo ne? Budeme chtít svadbu v kostele nebo ne? Mmch. myslím, e v tom připadě musí snoubenci na takový "seminář" ke knězi. Jak budeme slavit církevní svátky? A bude moct věřící dětem vyprávět o svatých , atd.
U evangelíků to není nutné. Loni jsem zrovna byla na jedné svatbě, kde si brala evangelička ateistu, brali se v evangelickém kostele.
Není tady