3. července : Váení uivatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to poruení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 3. července : Praktické grilovací desatero pro úspěný start letních grilovaček! 3. července : Prázdniny jsou tady a s nimi i doba dovolených a výletů. Kam vyrazit? Mrkněte na nae tipy! |
|
|
helena napsal(a):
No a jestli je to matka se synem, tak já bych si v případě vlastního syna nebrala rukavice.
Nemusí to být nutně matka a syn... jo, psala jsem, e mi to připadá jako návrat do mateřské náruče - ale tu můe suplovat jakákoli enská náruč, jen kdy umí být dostatečně laskavá a uklidňující. Stejně jako skoro kadá matka se ke zraněnému, zoufalému a útěchu hledajícímu mládenci/mui zachová jako ke svému synovi... Myslím, e v těchto situacích se spí projeví ten prvotní vztah matka-syn, ne ena-mu. Moná to souvisí s přiznáním (si) slabosti... před maminkou se projevit můe, kdeto před enou je to horí.
A rukavice - ty jsou v tomhle případě nepodstatné.
Souhlas, ale pokud vim, zeny nesmeji mit nekde ani hole ruce.
Polde nabozenstvi nebo tamnich pravidel nesmi byt videt zenina kuze. Tojsem videla i tady v Evrope, zena kompletne zahalena i s rukavicemi a to v lete.
Není tady
pokud vim, zeny nesmeji mit nekde ani hole ruce
Co není tenhle případ - podívej se pořádně.
Tyhle rukavice jsou evidentně "pracovní".
Není tady
sahleb napsal(a):
dusička napsal(a):
Nelíbí se mi ta fotka. Přijde mi depresivní. Na první pohled - mě napadlo,e mui chtěj být malými dětmi, aby ena za ně vedla ivot,aby je ochraňovala , schovávala pod svými křídli. Nevidím v tom muství. Muství vidí v tom, e by to mělo být obráceně, mu sedět za enou. Nevím, rukavice i nevadí, ani to zakrytí. Ale nelíbí se mi,jak ten mu odevzdaně leí pod enou. Nejsou na stejné úrovni. ena je nad muem. Není to rovnoprávnost.
Tady na fotografii muzi nechteji byt malymi detmi a nechteji aby je zeny schovavaly pod svymi kridlY.
Ten muz je pravdepodobne jeji syn a je tezce zranen nebo mozna uz mrtvy. Tezko muze byt v tehle situaci za zenou. On neni taky odevzdan, on asi umira. Nic jineho delat v teto situaci fakt nemuze. Tady neni, podle me, nutne ani patricne mluvit o rovnopravnosti.
Co bys delala ty, kdyby ti umiral syn? Ja to same co je na fotce.
Jo, ale e je těce raněný a e umírá, je kde vidět? ádná krev, ádná rána. To jsou taky jen domněnky.
Já psala, při prvním pohledu na fotku. Prostě mně se to nelíbí, nevadí mi rukavice, mmch,jak můete vědět, e jsou pracovní?
No nemám umělecký střevo. Bydlím na vesnici v posledním baráku, umění prostě nerozumím.
Není tady
e je těce raněný a e umírá, je kde vidět? ádná krev, ádná rána. To jsou taky jen domněnky
V kadým případě je na tom dost patně. To je poznat i bez krve a bez rány - i bez viditelnejch poranění se dá umřít.
mmch,jak můete vědět, e jsou pracovní?
Jednodue - latexový rukavičky asi nebude nikdo (s výjimkou deviantů) nosit pro parádu a pro potěení a k zakrytí "nevhodně viditelný kůe" taky neslouí, to by černý postavě nevykukovala z kompletního obalu holý zápěstí.
Není tady
Ta fotka se mi moc líbí. Je v ní síla, něha, zklidnění, odevzdání, jakýsi klid. Je nádherná. Vidím v ní jakýsi prapůvod i to enství, jak píe Majka.
(Bez ohledu na to, jaké vazby mezi těma dvěma jsou nebo na rukavice...To mě opravdu nezajímá)
Není tady
lupina montana napsal(a):
Tohle letos vyhrálo World press foto.....připadá mi to vysoce symbolický, zvlátě, kdy já vnímám enu jako srdce a mue jako rozum - to do páru.
http://i.idnes.cz/12/022/cl6/JAZ4117ef_ … 428901.jpg
Pro me je tato fotka silne depresivni,nelibi se me.
Není tady
helena napsal(a):
Jo, taky se to myslím jmenuje Pieta
To taky... ale já tam vidím rozdíl. Tahle Pieta
http://udu.ff.cuni.cz/soubory/galerie/r … 201499.jpg
u je smířená s tím, co se stalo. Kdeto ta černá, i kdy jí není vidět do obličeje, mluví gestem i tělem... a konejí, utiuje - "p, synku, bude líp".
Z teto fotky citim smutek.....
Není tady
Já v ní vidím střet dvou kultur - těch na fotce vs. nás pozorovatelů ze střední Evropy ... Pro valnou větinu je ta burka provokativní, přičem pro tu enu je to samozřejmost ... ona nechápe ná postoj, my její ... ten mu, zřejmě obě konfliktu - je z něj cítit bolest ... je úplně jedno za co a proti komu bojoval, protoe on to povaoval za správné a dal tomu své zdraví, moná ivot ... to u tu neumíme (chce se mi napsat zaplapámbu, ale mám nejasný dojem, e se mýlím) ... opět je to o tom, e nám není dáno chápat jeho postoj a jemu ten ná ... humanistický (?) ... jene co je humánního na focení zraněného, moná umírajícího, moná u mrtvého člověka??? Take za sebe z té fotky cítím konflikt.
Není tady
Mía Kulička napsal(a):
Já v ní vidím střet dvou kultur - .
ja v tom vubec nevidim stret kultur. Ta zena je jen oblecena podle mistnich pravidel. na tom obrazku je proste jen matka a syn, tohle se da videt jen vsude, kde je valka, nekdo z rodiny umira nebo uz umrel nebo je zranen. Ale vzdy se najde nekdo, komu se tohle z ruznych duvidu nelibi.
Ta fotka je dost dobra ale me vadi, ze souteze jako World Press Photo vyhraje temer pokazde nejaka tragicka scena. Umirajici apod.
Není tady
Střet kultur mně tedy skutečně nenapadl. Co je humánního na focení cizího netěstí - to věčná otázka na fotoreportéry, ejo.
Co třeba zprostředkování hlubokých emocí?
Na jednom z minulých WPF byla obrovská fotka - jetě v takový boční nice, tak troku stranou.
Byla tuím ze Sierry Leone. Malá holčinka v atičkách, asi tříletej drobek, s takovýma těma srandovníma trčícíma copánkama láskyplně objímala dospělýho mue - takový to kolem stehen, a koukala na něj nahoru. On na ni dolů a láskyplně a něně se jí dotýkal......nerezovejma hákama. Měl je namísto rukou.
Bulela jsem tam u toho jako elva a myslím, e kdyby mně tam dotyční viděli, neměli by snad pocit, e je někdo vyfotil....nehumánně
Není tady
sahleb napsal(a):
Mía Kulička napsal(a):
Já v ní vidím střet dvou kultur - .
ja v tom vubec nevidim stret kultur. Ta zena je jen oblecena podle mistnich pravidel. na tom obrazku je proste jen matka a syn, tohle se da videt jen vsude, kde je valka, nekdo z rodiny umira nebo uz umrel nebo je zranen. Ale vzdy se najde nekdo, komu se tohle z ruznych duvidu nelibi.
Ta fotka je dost dobra ale me vadi, ze souteze jako World Press Photo vyhraje temer pokazde nejaka tragicka scena. Umirajici apod.
No kdy si ale takto brutálně vytrhla z kontextu to, co jsem napsala, tak to dává úplně jiný smysl.
Prostě tam vidím přesah mezi záměrem fotografa a divákem ... a ten přesah vytváří určité střety, konflikty. Čím víc o tom přemýlím, tím víc to tam vidím ... není jedno, co má ta ena na sobě - pokud by měla obyčejné aty, u by se jednalo o pouhopouhé klié omílané po celá staletí ... Ale tady se ta burka přímo nabízela ... a jen díky té rozporuplnosti, kterou v naich myslích vzbuzuje, mohla tato prvoplánová fotka zaujmout a vyhrát v prestiní soutěi.
Druhá věc je, proč vyhrávají vechny ty fotky trpících a umírajících ... můj pocit konfliktu pramení z toho, e vidím přímou paralelu mezi podobnými snímky - třeba té vyhladovělé holčičky, co umírala přímo před fotografem ... a on jen zmáčkl spou, vstal a odeel ... a dostal cenu ... a pak to neunesl a ukončil svůj ivot ... to hodně vypovídá o naí "civilizaci" ... a proto budou ve mě podobné fotografie vdycky vzbuzovat pocit konfliktu - mezi tím, co představujeme my, co se cynicky díváme, fotíme, vyhráváme, nebo posuzujeme a předáváme ceny ... a tím, co představují trpící lidé na těch fotkách.
Je to takto pochopitelnějí?
Upravil(a) Mía Kulička (14. 2. 2012 13:44)
Není tady
Mía Kulička napsal(a):
Prostě tam vidím přesah mezi záměrem fotografa a divákem ... a ten přesah vytváří určité střety, konflikty. Čím víc o tom přemýlím, tím víc to tam vidím ... není jedno, co má ta ena na sobě - ?
Já teda nevím, cos myslela tím přesahem - ale je fakt, e není jedno, co má ta ena na sobě. Ovem ne proto, e by to evokovalo jinou kulturu, ale proto, e je to nemírně vypíchutý, nesmírně zdůrazněný - ten jejich postoj a gesta. A pro tu hlubokou symboliku tajné eny a zjevného mue.
Mluvím za sebe, ale myslím, e vichni tady diskutovali spíe o tý symbolice.
Není tady
lupina montana napsal(a):
Mía Kulička napsal(a):
Prostě tam vidím přesah mezi záměrem fotografa a divákem ... a ten přesah vytváří určité střety, konflikty. Čím víc o tom přemýlím, tím víc to tam vidím ... není jedno, co má ta ena na sobě - ?
Já teda nevím, cos myslela tím přesahem - ale je fakt, e není jedno, co má ta ena na sobě. Ovem ne proto, e by to evokovalo jinou kulturu, ale proto, e je to nemírně vypíchutý, nesmírně zdůrazněný - ten jejich postoj a gesta. A pro tu hlubokou symboliku tajné eny a zjevného mue.
Mluvím za sebe, ale myslím, e vichni tady diskutovali spíe o tý symbolice.
Ano a na to já odpovídám tím, co jsi u smazala:
Mía Kulička napsal(a):
... pokud by měla obyčejné aty, u by se jednalo o pouhopouhé klié omílané po celá staletí ... Ale tady se ta burka přímo nabízela ... a jen díky té rozporuplnosti, kterou v naich myslích vzbuzuje, mohla tato prvoplánová fotka zaujmout a vyhrát v prestiní soutěi.
Mně prostě připadá rozplývání se nad krásou a symbolikou fotek, na kterých umírali skuteční lidé, vcelku úchylné. Něco jiného je Pieta, něco jiného jsou obrazy středověkých i moderních malířů ... protoe oni nestáli a nepřihlíeli utrpení jiných ... nečekali s prstem na spouti, a ti neastníci zaujmou "tu správnou pózu" při tom "správném světle".
Jo a tady je ta fotka, díky které jsem získala tento pohled na podobná "díla". Ten "pan fotograf" tehdy dle svých slov čekal 10-15 min. na ten správný okamik. Vesničané pak prohlásili, e kdyby místo toho tu dívku odnesl do 200 m vzdáleného tábora, jeho součástí byla i pohotovost, tak by měla anci přeít. Ona se tam toti snaila dostat. Jen jí doly síly ... a bohuel tam zrovna byl jen on.
Upravil(a) Mía Kulička (14. 2. 2012 14:20)
Není tady
No, Mío, já se velmi obávám, e středověcí autoři (potamo raně a středně novověcí) ani nemuseli stát a čekat na utrpení - bylo na kadým rohu
Pokud by nebylo, kdoví, jestli by se nechovali jako dnení reportéři. To nemůu vědět ani já, ani ty.
Já mluvila o ZPROSTŘEDKOVÁNÍ EMOCÍ jakoto humánním činu......pokud někdo čeká na něčí smrt aby měl záběr, je to hyena a ty byly, jsou a budou.
Pokud bych věděla, e podobný příběh provází ten snímek, který tu zaujal mně, asi bych k němu té zaujala jiný postoj - ale nevím to.
Jo a nemusí mi odpovídat tím, co jsem smazala, protoe vím, e jsem to smazala a vím proč - a taky jsem to napsala:
Ovem ne proto, e by to evokovalo jinou kulturu, ale proto, e je to nemírně vypíchutý, nesmírně zdůrazněný - ten jejich postoj a gesta. A pro tu hlubokou symboliku tajné eny a zjevného mue.
Není tady
Ostatně - jedna z nejmilejích středověkých zábav byla příhlíet veřejnému mučení, ejo Pravděpodobně je něco uklidňujícího ve faktu, e někdo je na tom hůř, ne my- a skutečně nemůeme vědět, jestli nějaké slavné Ukřiování nevzniklo po podobném záitku.....
Jene o tomhle tady VŮBEC nebyla řeč - tedy okolo té fotky. Původně jsme se o tomhle vůbec nebavily.
Není tady
a skutečně nemůeme vědět, jestli nějaké slavné Ukřiování nevzniklo po podobném záitku
Jedna z praských legend vypráví o malíři, který dostal zakázku na obraz právě Ukřiování. Takovou, co mu mohla pomoci dostat se do povědomí, na vrchol, stát se vyhledávaným. Jako model si nael ebráka od staroměstské strany Karlova mostu.
Obraz se povedl, jen výraz v Kristově tváři pořád nebyl takový, jaký si mladík představoval. Mazal, zkouel, zuřil... a v jednom záchvatu vzteku hodil po svém modelu dýku, trefil... a bylo to najednou přesně ono...
Namaloval úasný obraz - a potom se zabil.
Není tady
Jasné, o té symbolice tajemné eny a odhaleného mue jsem si na World Pressu té přečetla. Vak je to taky to jediné, co tu fotku dělá trochu zajímavou (+ tajemné číslo na muově pai pro milovníky konspirací) ... jinak by z ní opravdu zůstalo jen to klié a parazitování na utrpení jiných. Osobně mi připadá smutné, e to větině připadá normální a nad podobnými "díly" se rozplývají. Ale s tím holt nic nenadělám.
Není tady
A co tam o tý symbolice psali?
Není tady
Kdy bych si vzala za měřítko Kunderovu "druhou slzu" jako znak kýče, je větina takovýchto fotek kýčem.
Mně tahle fotka sděluje rozpad kultury, dobu vymknutou z kloubů. Nemyslím, e je za normální situace moné, aby ena v burce drela (takto) mue. Jakéhokoliv.
Není tady
Bramborka napsal(a):
Mně tahle fotka sděluje rozpad kultury, dobu vymknutou z kloubů. Nemyslím, e je za normální situace moné, aby ena v burce drela (takto) mue. Jakéhokoliv.
Rozpad kultury? me to tak nepripada, vubec v tom nevidim spojitost. Naopak jejich kulturu zduraznuje prave ten odev zeny. Protoze je z Jemenu, je to tamnejsi kultura. To je na ty fotce prave nejzajimavejsi. Ten kontrast. A stejne je to jeji syn, zranen a omamen, tak ho nasla a vzala do naruce. Ne fakt tohle mi jako "rozpad kultury" nepripada.
Ze tak nemuze drzet muze ? Asi muze, kdyz to dela, a navic nemam dostatek dokumentu o tom, ze to nemuze.
Není tady
lupina montana napsal(a):
A co tam o tý symbolice psali?
"The power of the photograph is partially based on its simplicity. The viewer is confronted with two figures embracing each other. The fact that the male figure is half naked and the female figure fully veiled further alludes to a binary construction: male and female, naked and veiled, dirty and clean, wounded and unwounded, and finally, vulnerable and protecting. Importantly, neither the mans nor the womans face are visible which adds ambiguity to the image. Yet the subjects anonymity also allows the viewer to glance at a moment of intense pain and grief. If the mans and womans face were visible, the photograph would have been too intrusive, too invasive, too exploitative. In other words, the very anonymity of the embracing figures distinguishes this photograph from others."
Více zde
Není tady
sahleb napsal(a):
Bramborka napsal(a):
Mně tahle fotka sděluje rozpad kultury, dobu vymknutou z kloubů. Nemyslím, e je za normální situace moné, aby ena v burce drela (takto) mue. Jakéhokoliv.
Rozpad kultury? me to tak nepripada, vubec v tom nevidim spojitost. Naopak jejich kulturu zduraznuje prave ten odev zeny. Protoze je z Jemenu, je to tamnejsi kultura. To je na ty fotce prave nejzajimavejsi. Ten kontrast. A stejne je to jeji syn, zranen a omamen, tak ho nasla a vzala do naruce. Ne fakt tohle mi jako "rozpad kultury" nepripada.
Ze tak nemuze drzet muze ? Asi muze, kdyz to dela, a navic nemam dostatek dokumentu o tom, ze to nemuze.
Asi jsme se nepochopily ...... Ta burka říká, o jakou kulturu jde a vypovídá například o pravidlech chování eny na veřejnosti. Takováto pravidla jsou jedním ze znaků té které kultury. Nemá-li Jemen speciální pravidla, byla tato na téhle fotografii poruena.
Ano, dělá to. Ale kdyby bylo ve "normální", intaktní, celistvé, nedělala by to.
Není tady
Mía Kulička napsal(a):
lupina montana napsal(a):
A co tam o tý symbolice psali?
"The power of the photograph is partially based on its simplicity. The viewer is confronted with two figures embracing each other. The fact that the male figure is half naked and the female figure fully veiled further alludes to a binary construction: male and female, naked and veiled, dirty and clean, wounded and unwounded, and finally, vulnerable and protecting. Importantly, neither the mans nor the womans face are visible which adds ambiguity to the image. Yet the subjects anonymity also allows the viewer to glance at a moment of intense pain and grief. If the mans and womans face were visible, the photograph would have been too intrusive, too invasive, too exploitative. In other words, the very anonymity of the embracing figures distinguishes this photograph from others."
Více zde
No tak dík ví přece, e neumím anglicky. A překladač mě jedině zmate - pro úplnost.
Ale asi je to fuk, mně ta symbolika přijde tak jako tak dost výmluvná.
Bramborko, mně teda taky přila národnost a s tím spojené a v druhým plánu, a rozumovým zhodnocením. Citem jsem to vnímala spí jako Isis s Osirisem, nebo tak nějak.....
Není tady
Mně se to nechce překládat ... Celý ten článek ten snímek rozebírá. Píe se v něm, e ena drela zraněného příbuzného během protestů v Sanaa 15. října. e je velmi nabitý, dramatický, evokující bolestivé události a snadno srozumitelný právě proto, e předkládá univerzální pocity a emoce.
Síla fotografie je zaloena na její jednoduchosti a kontrastu dvou rozdílných postav - mu a ena, polonahý a zcela zahalená, pinavé a čisté, zraněný a zdravá (nezraněná) a konečně křehkost (slabost, zranitelnost) a ochrana (zátita). Důleité je, e ani jednomu není vidět do obličeje a přes tuto anonymitu je cítit intenzivní bolest a zármutek. Pokud by jim bylo vidět do tváře, fotografie by byla příli vtíravá, invazivní, vykořisovatelská(?). Jinými slovy - anonymita objímajících se postav odliuje tuto fotografii od ostatních.
Počet zajímavých detailů přidává příběhu na sloitosti. Pozadí na fotografii připomíná provizorní přístřeek. Neviditelnost zdroje bolesti zvyuje dramatický účinek obrazu. Lze předpokládat, e skutečnost o závanosti jeho stavu zná pouze zahalená a konející ena. Pak tam jsou řečnické otázky, kdo a proč napsal ten kód na předloktí a na co to ukazuje.
Dále autor poukazuje na náboenský rozměr obrazu. Fotografie byla pořízena v Jemenu v důsledku tzv. arabského jara. Na rozdíl od poměrně sekulární země severní Afriky (Tunisko, Libye a Egypt) naznačuje burka skutečný rozsah islamistické vlády v Jemenu. (Jen deset dnů poté, co Samuel Aranda snímek pořídil, spálilo značné mnoství en v ulicích Sanaa své burky na znamení protestu proti prezidentu Salehovi) Navzdory silné islamistické konotaci představované burkou připomíná kompozice křesanské ikonografie Piety, ve kterém Panna Marie drí tělo Jeíe po jeho smrti. V této souvislosti autor připomíná panělský původ Samuela Arandy a tedy silné katolické kořeny.
Dále porovnává snímek s Belliniho i Michelangelovou Pietou. Ukazuje na mnoho společných bodů - jak poloha eny i mue, tak celková kompozice, burka - závoj, důraz na bolest ... Porovnání ukazuje, e hluboké lidské city nemají náboenské, kulturní či geografické hranice. Snímek se tak stal symbolem posunu v arabském světě ...
Jene, jene, jene ... přála by si některá z vás být focena v této situaci? Představte si, e se nacházíte v nějakém lágru, dríte v náručí své umírající dítě a někdo vás fotí ... představte si, e snímek, na kterém vás zachytí obletí celý svět a vy, vae bolest - jeden z vaich zřejmě nejtraumatičtějích záitků se stává symbolem ... ale vy kalete na nějaký symbol, chcete jen zpět své dítě ... A cizí lidé se zatím rozplývají nad symbolikou vaeho netěstí ... do hajzlu s nimi.
Upravil(a) Mía Kulička (14. 2. 2012 21:11)
Není tady
Děkuju za překlad.....
Co se týče tvojí otázky - nevím, protoe nemůu vědět. Můu si jen představovat a myslím si, e konkrétně moje reakce by se velmi odvíjela od typu a způsobu ohlasů. Pokud by mi z celého světa přicházela větina soucítících a laskavých meilů, dopisů a podobného, myslím si, e by mi to situaci hodně ulehčilo. Sdílená bolest - poloviční bolest.......
A doufám, e takových ohlasů bude skutečně větina - teda, pokud se k nim ta ena vůbec dostane, spí bych řekal, e asi ne.
Není tady