6. prosince : Vážení uživatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to porušení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 6. prosince : Objevte kouzlo brambor po římsku. Jednoduchý recept, když vás tlačí čas i finance! 6. prosince : Je vám čtyřicet a už řešíte menopauzu? Co je příčinou předčasného nástupu, vysvětluje gynekolog |
|
|
helena napsal(a):
No a jestli je to matka se synem, tak já bych si v případě vlastního syna nebrala rukavice.
Nemusí to být nutně matka a syn... jo, psala jsem, že mi to připadá jako návrat do mateřské náruče - ale tu může suplovat jakákoli ženská náruč, jen když umí být dostatečně laskavá a uklidňující. Stejně jako skoro každá matka se ke zraněnému, zoufalému a útěchu hledajícímu mládenci/muži zachová jako ke svému synovi... Myslím, že v těchto situacích se spíš projeví ten prvotní vztah matka-syn, než žena-muž. Možná to souvisí s přiznáním (si) slabosti... před maminkou se projevit může, kdežto před ženou je to horší.
A rukavice - ty jsou v tomhle případě nepodstatné.
Souhlas, ale pokud vim, zeny nesmeji mit nekde ani hole ruce.
Polde nabozenstvi nebo tamnich pravidel nesmi byt videt zenina kuze. Tojsem videla i tady v Evrope, zena kompletne zahalena i s rukavicemi a to v lete.
Není tady
pokud vim, zeny nesmeji mit nekde ani hole ruce
Což není tenhle případ - podívej se pořádně.
Tyhle rukavice jsou evidentně "pracovní".
Není tady
sahleb napsal(a):
dusička napsal(a):
Nelíbí se mi ta fotka. Přijde mi depresivní. Na první pohled - mě napadlo,že muži chtěj být malými dětmi, aby žena za ně vedla život,aby je ochraňovala , schovávala pod svými křídli. Nevidím v tom mužství. Mužství vidí v tom, že by to mělo být obráceně, muž sedět za ženou. Nevím, rukavice i nevadí, ani to zakrytí. Ale nelíbí se mi,jak ten muž odevzdaně leží pod ženou. Nejsou na stejné úrovni. žena je nad mužem. Není to rovnoprávnost.
Tady na fotografii muzi nechteji byt malymi detmi a nechteji aby je zeny schovavaly pod svymi kridlY.
Ten muz je pravdepodobne jeji syn a je tezce zranen nebo mozna uz mrtvy. Tezko muze byt v tehle situaci za zenou. On neni taky odevzdan, on asi umira. Nic jineho delat v teto situaci fakt nemuze. Tady neni, podle me, nutne ani patricne mluvit o rovnopravnosti.
Co bys delala ty, kdyby ti umiral syn? Ja to same co je na fotce.
Jo, ale že je těžce raněný a že umírá, je kde vidět? žádná krev, žádná rána. To jsou taky jen domněnky.
Já psala, při prvním pohledu na fotku. Prostě mně se to nelíbí, nevadí mi rukavice, mmch,jak můžete vědět, že jsou pracovní?
No nemám umělecký střevo. Bydlím na vesnici v posledním baráku, umění prostě nerozumím.
Není tady
že je těžce raněný a že umírá, je kde vidět? žádná krev, žádná rána. To jsou taky jen domněnky
V každým případě je na tom dost špatně. To je poznat i bez krve a bez rány - i bez viditelnejch poranění se dá umřít.
mmch,jak můžete vědět, že jsou pracovní?
Jednoduše - latexový rukavičky asi nebude nikdo (s výjimkou deviantů) nosit pro parádu a pro potěšení a k zakrytí "nevhodně viditelný kůže" taky neslouží, to by černý postavě nevykukovala z kompletního obalu holý zápěstí.
Není tady
Ta fotka se mi moc líbí. Je v ní síla, něha, zklidnění, odevzdání, jakýsi klid. Je nádherná. Vidím v ní jakýsi prapůvod i to Ženství, jak píše Majka.
(Bez ohledu na to, jaké vazby mezi těma dvěma jsou nebo na rukavice...To mě opravdu nezajímá)
Není tady
lupina montana napsal(a):
Tohle letos vyhrálo World press foto.....připadá mi to vysoce symbolický, zvláště, když já vnímám ženu jako srdce a muže jako rozum - to do páru.
http://i.idnes.cz/12/022/cl6/JAZ4117ef_ … 428901.jpg
Pro me je tato fotka silne depresivni,nelibi se me.
Není tady
helena napsal(a):
Jo, taky se to myslím jmenuje Pieta
To taky... ale já tam vidím rozdíl. Tahle Pieta
http://udu.ff.cuni.cz/soubory/galerie/r … 201499.jpg
už je smířená s tím, co se stalo. Kdežto ta černá, i když jí není vidět do obličeje, mluví gestem i tělem... a konejší, utišuje - "pššš, synku, bude líp".
Z teto fotky citim smutek.....
Není tady
Já v ní vidím střet dvou kultur - těch na fotce vs. nás pozorovatelů ze střední Evropy ... Pro valnou většinu je ta burka provokativní, přičemž pro tu ženu je to samozřejmost ... ona nechápe náš postoj, my její ... ten muž, zřejmě oběť konfliktu - je z něj cítit bolest ... je úplně jedno za co a proti komu bojoval, protože on to považoval za správné a dal tomu své zdraví, možná život ... to už tu neumíme (chce se mi napsat zaplaťpámbu, ale mám nejasný dojem, že se mýlím) ... opět je to o tom, že nám není dáno chápat jeho postoj a jemu ten náš ... humanistický (?) ... jenže co je humánního na focení zraněného, možná umírajícího, možná už mrtvého člověka??? Takže za sebe z té fotky cítím konflikt.
Není tady
Míša Kulička napsal(a):
Já v ní vidím střet dvou kultur - .
ja v tom vubec nevidim stret kultur. Ta zena je jen oblecena podle mistnich pravidel. na tom obrazku je proste jen matka a syn, tohle se da videt jen vsude, kde je valka, nekdo z rodiny umira nebo uz umrel nebo je zranen. Ale vzdy se najde nekdo, komu se tohle z ruznych duvidu nelibi.
Ta fotka je dost dobra ale me vadi, ze souteze jako World Press Photo vyhraje temer pokazde nejaka tragicka scena. Umirajici apod.
Není tady
Střet kultur mně tedy skutečně nenapadl. Co je humánního na focení cizího neštěstí - toť věčná otázka na fotoreportéry, žejo.
Co třeba zprostředkování hlubokých emocí?
Na jednom z minulých WPF byla obrovská fotka - ještě v takový boční nice, tak trošku stranou.
Byla tuším ze Sierry Leone. Malá holčinka v šatičkách, asi tříletej drobek, s takovýma těma srandovníma trčícíma copánkama láskyplně objímala dospělýho muže - takový to kolem stehen, a koukala na něj nahoru. On na ni dolů a láskyplně a něžně se jí dotýkal......nerezovejma hákama. Měl je namísto rukou.
Bulela jsem tam u toho jako želva a myslím, že kdyby mně tam dotyční viděli, neměli by snad pocit, že je někdo vyfotil....nehumánně
Není tady
sahleb napsal(a):
Míša Kulička napsal(a):
Já v ní vidím střet dvou kultur - .
ja v tom vubec nevidim stret kultur. Ta zena je jen oblecena podle mistnich pravidel. na tom obrazku je proste jen matka a syn, tohle se da videt jen vsude, kde je valka, nekdo z rodiny umira nebo uz umrel nebo je zranen. Ale vzdy se najde nekdo, komu se tohle z ruznych duvidu nelibi.
Ta fotka je dost dobra ale me vadi, ze souteze jako World Press Photo vyhraje temer pokazde nejaka tragicka scena. Umirajici apod.
No když si ale takto brutálně vytrhla z kontextu to, co jsem napsala, tak to dává úplně jiný smysl.
Prostě tam vidím přesah mezi záměrem fotografa a divákem ... a ten přesah vytváří určité střety, konflikty. Čím víc o tom přemýšlím, tím víc to tam vidím ... není jedno, co má ta žena na sobě - pokud by měla obyčejné šaty, už by se jednalo o pouhopouhé klišé omílané po celá staletí ... Ale tady se ta burka přímo nabízela ... a jen díky té rozporuplnosti, kterou v našich myslích vzbuzuje, mohla tato prvoplánová fotka zaujmout a vyhrát v prestižní soutěži.
Druhá věc je, proč vyhrávají všechny ty fotky trpících a umírajících ... můj pocit konfliktu pramení z toho, že vidím přímou paralelu mezi podobnými snímky - třeba té vyhladovělé holčičky, co umírala přímo před fotografem ... a on jen zmáčkl spoušť, vstal a odešel ... a dostal cenu ... a pak to neunesl a ukončil svůj život ... to hodně vypovídá o naší "civilizaci" ... a proto budou ve mě podobné fotografie vždycky vzbuzovat pocit konfliktu - mezi tím, co představujeme my, co se cynicky díváme, fotíme, vyhráváme, nebo posuzujeme a předáváme ceny ... a tím, co představují trpící lidé na těch fotkách.
Je to takto pochopitelnější?
Upravil(a) Míša Kulička (14. 2. 2012 13:44)
Není tady
Míša Kulička napsal(a):
Prostě tam vidím přesah mezi záměrem fotografa a divákem ... a ten přesah vytváří určité střety, konflikty. Čím víc o tom přemýšlím, tím víc to tam vidím ... není jedno, co má ta žena na sobě - ?
Já teda nevím, cos myslela tím přesahem - ale je fakt, že není jedno, co má ta žena na sobě. Ovšem ne proto, že by to evokovalo jinou kulturu, ale proto, že je to nemírně vypíchutý, nesmírně zdůrazněný - ten jejich postoj a gesta. A pro tu hlubokou symboliku tajné ženy a zjevného muže.
Mluvím za sebe, ale myslím, že všichni tady diskutovali spíše o tý symbolice.
Není tady
lupina montana napsal(a):
Míša Kulička napsal(a):
Prostě tam vidím přesah mezi záměrem fotografa a divákem ... a ten přesah vytváří určité střety, konflikty. Čím víc o tom přemýšlím, tím víc to tam vidím ... není jedno, co má ta žena na sobě - ?
Já teda nevím, cos myslela tím přesahem - ale je fakt, že není jedno, co má ta žena na sobě. Ovšem ne proto, že by to evokovalo jinou kulturu, ale proto, že je to nemírně vypíchutý, nesmírně zdůrazněný - ten jejich postoj a gesta. A pro tu hlubokou symboliku tajné ženy a zjevného muže.
Mluvím za sebe, ale myslím, že všichni tady diskutovali spíše o tý symbolice.
Ano a na to já odpovídám tím, co jsi už smazala:
Míša Kulička napsal(a):
... pokud by měla obyčejné šaty, už by se jednalo o pouhopouhé klišé omílané po celá staletí ... Ale tady se ta burka přímo nabízela ... a jen díky té rozporuplnosti, kterou v našich myslích vzbuzuje, mohla tato prvoplánová fotka zaujmout a vyhrát v prestižní soutěži.
Mně prostě připadá rozplývání se nad krásou a symbolikou fotek, na kterých umírali skuteční lidé, vcelku úchylné. Něco jiného je Pieta, něco jiného jsou obrazy středověkých i moderních malířů ... protože oni nestáli a nepřihlíželi utrpení jiných ... nečekali s prstem na spoušti, až ti nešťastníci zaujmou "tu správnou pózu" při tom "správném světle".
Jo a tady je ta fotka, díky které jsem získala tento pohled na podobná "díla". Ten "pan fotograf" tehdy dle svých slov čekal 10-15 min. na ten správný okamžik. Vesničané pak prohlásili, že kdyby místo toho tu dívku odnesl do 200 m vzdáleného tábora, jehož součástí byla i pohotovost, tak by měla šanci přežít. Ona se tam totiž snažila dostat. Jen jí došly síly ... a bohužel tam zrovna byl jen on.
Upravil(a) Míša Kulička (14. 2. 2012 14:20)
Není tady
No, Míšo, já se velmi obávám, že středověcí autoři (potažmo raně a středně novověcí) ani nemuseli stát a čekat na utrpení - bylo na každým rohu
Pokud by nebylo, kdoví, jestli by se nechovali jako dnešní reportéři. To nemůžu vědět ani já, ani ty.
Já mluvila o ZPROSTŘEDKOVÁNÍ EMOCÍ jakožto humánním činu......pokud někdo čeká na něčí smrt aby měl záběr, je to hyena a ty byly, jsou a budou.
Pokud bych věděla, že podobný příběh provází ten snímek, který tu zaujal mně, asi bych k němu též zaujala jiný postoj - ale nevím to.
Jo a nemusíš mi odpovídat tím, co jsem smazala, protože vím, že jsem to smazala a vím proč - a taky jsem to napsala:
Ovšem ne proto, že by to evokovalo jinou kulturu, ale proto, že je to nemírně vypíchutý, nesmírně zdůrazněný - ten jejich postoj a gesta. A pro tu hlubokou symboliku tajné ženy a zjevného muže.
Není tady
Ostatně - jedna z nejmilejších středověkých zábav byla příhlížet veřejnému mučení, žejo Pravděpodobně je něco uklidňujícího ve faktu, že někdo je na tom hůř, než my- a skutečně nemůžeme vědět, jestli nějaké slavné Ukřižování nevzniklo po podobném zážitku.....
Jenže o tomhle tady VŮBEC nebyla řeč - tedy okolo té fotky. Původně jsme se o tomhle vůbec nebavily.
Není tady
a skutečně nemůžeme vědět, jestli nějaké slavné Ukřižování nevzniklo po podobném zážitku
Jedna z pražských legend vypráví o malíři, který dostal zakázku na obraz právě Ukřižování. Takovou, co mu mohla pomoci dostat se do povědomí, na vrchol, stát se vyhledávaným. Jako model si našel žebráka od staroměstské strany Karlova mostu.
Obraz se povedl, jen výraz v Kristově tváři pořád nebyl takový, jaký si mladík představoval. Mazal, zkoušel, zuřil... až v jednom záchvatu vzteku hodil po svém modelu dýku, trefil... a bylo to najednou přesně ono...
Namaloval úžasný obraz - a potom se zabil.
Není tady
Jasné, o té symbolice tajemné ženy a odhaleného muže jsem si na World Pressu též přečetla. Však je to taky to jediné, co tu fotku dělá trochu zajímavou (+ tajemné číslo na mužově paži pro milovníky konspirací) ... jinak by z ní opravdu zůstalo jen to klišé a parazitování na utrpení jiných. Osobně mi připadá smutné, že to většině připadá normální a nad podobnými "díly" se rozplývají. Ale s tím holt nic nenadělám.
Není tady
A co tam o tý symbolice psali?
Není tady
Když bych si vzala za měřítko Kunderovu "druhou slzu" jako znak kýče, je většina takovýchto fotek kýčem.
Mně tahle fotka sděluje rozpad kultury, dobu vymknutou z kloubů. Nemyslím, že je za normální situace možné, aby žena v burce držela (takto) muže. Jakéhokoliv.
Není tady
Bramborka napsal(a):
Mně tahle fotka sděluje rozpad kultury, dobu vymknutou z kloubů. Nemyslím, že je za normální situace možné, aby žena v burce držela (takto) muže. Jakéhokoliv.
Rozpad kultury? me to tak nepripada, vubec v tom nevidim spojitost. Naopak jejich kulturu zduraznuje prave ten odev zeny. Protoze je z Jemenu, je to tamnejsi kultura. To je na ty fotce prave nejzajimavejsi. Ten kontrast. A stejne je to jeji syn, zranen a omamen, tak ho nasla a vzala do naruce. Ne fakt tohle mi jako "rozpad kultury" nepripada.
Ze tak nemuze drzet muze ? Asi muze, kdyz to dela, a navic nemam dostatek dokumentu o tom, ze to nemuze.
Není tady
lupina montana napsal(a):
A co tam o tý symbolice psali?
"The power of the photograph is partially based on its simplicity. The viewer is confronted with two figures embracing each other. The fact that the male figure is half naked and the female figure fully veiled further alludes to a binary construction: male and female, naked and veiled, dirty and clean, wounded and unwounded, and finally, vulnerable and protecting. Importantly, neither the man’s nor the woman’s face are visible which adds ambiguity to the image. Yet the subjects’ anonymity also allows the viewer to glance at a moment of intense pain and grief. If the man’s and woman’s face were visible, the photograph would have been too intrusive, too invasive, too exploitative. In other words, the very anonymity of the embracing figures distinguishes this photograph from others."
Více zde
Není tady
sahleb napsal(a):
Bramborka napsal(a):
Mně tahle fotka sděluje rozpad kultury, dobu vymknutou z kloubů. Nemyslím, že je za normální situace možné, aby žena v burce držela (takto) muže. Jakéhokoliv.
Rozpad kultury? me to tak nepripada, vubec v tom nevidim spojitost. Naopak jejich kulturu zduraznuje prave ten odev zeny. Protoze je z Jemenu, je to tamnejsi kultura. To je na ty fotce prave nejzajimavejsi. Ten kontrast. A stejne je to jeji syn, zranen a omamen, tak ho nasla a vzala do naruce. Ne fakt tohle mi jako "rozpad kultury" nepripada.
Ze tak nemuze drzet muze ? Asi muze, kdyz to dela, a navic nemam dostatek dokumentu o tom, ze to nemuze.
Asi jsme se nepochopily ...... Ta burka říká, o jakou kulturu jde a vypovídá například o pravidlech chování ženy na veřejnosti. Takováto pravidla jsou jedním ze znaků té které kultury. Nemá-li Jemen speciální pravidla, byla tato na téhle fotografii porušena.
Ano, dělá to. Ale kdyby bylo vše "normální", intaktní, celistvé, nedělala by to.
Není tady
Míša Kulička napsal(a):
lupina montana napsal(a):
A co tam o tý symbolice psali?
"The power of the photograph is partially based on its simplicity. The viewer is confronted with two figures embracing each other. The fact that the male figure is half naked and the female figure fully veiled further alludes to a binary construction: male and female, naked and veiled, dirty and clean, wounded and unwounded, and finally, vulnerable and protecting. Importantly, neither the man’s nor the woman’s face are visible which adds ambiguity to the image. Yet the subjects’ anonymity also allows the viewer to glance at a moment of intense pain and grief. If the man’s and woman’s face were visible, the photograph would have been too intrusive, too invasive, too exploitative. In other words, the very anonymity of the embracing figures distinguishes this photograph from others."
Více zde
No tak dík víš přece, že neumím anglicky. A překladač mě jedině zmate - pro úplnost.
Ale asi je to fuk, mně ta symbolika přijde tak jako tak dost výmluvná.
Bramborko, mně teda taky přišla národnost a s tím spojené až v druhým plánu, až rozumovým zhodnocením. Citem jsem to vnímala spíš jako Isis s Osirisem, nebo tak nějak.....
Není tady
Mně se to nechce překládat ... Celý ten článek ten snímek rozebírá. Píše se v něm, že žena držela zraněného příbuzného během protestů v Sanaa 15. října. Že je velmi nabitý, dramatický, evokující bolestivé události a snadno srozumitelný právě proto, že předkládá univerzální pocity a emoce.
Síla fotografie je založena na její jednoduchosti a kontrastu dvou rozdílných postav - muž a žena, polonahý a zcela zahalená, špinavé a čisté, zraněný a zdravá (nezraněná) a konečně křehkost (slabost, zranitelnost) a ochrana (záštita). Důležité je, že ani jednomu není vidět do obličeje a přes tuto anonymitu je cítit intenzivní bolest a zármutek. Pokud by jim bylo vidět do tváře, fotografie by byla příliš vtíravá, invazivní, vykořisťovatelská(?). Jinými slovy - anonymita objímajících se postav odlišuje tuto fotografii od ostatních.
Počet zajímavých detailů přidává příběhu na složitosti. Pozadí na fotografii připomíná provizorní přístřešek. Neviditelnost zdroje bolesti zvyšuje dramatický účinek obrazu. Lze předpokládat, že skutečnost o závažnosti jeho stavu zná pouze zahalená a konejšící žena. Pak tam jsou řečnické otázky, kdo a proč napsal ten kód na předloktí a na co to ukazuje.
Dále autor poukazuje na náboženský rozměr obrazu. Fotografie byla pořízena v Jemenu v důsledku tzv. arabského jara. Na rozdíl od poměrně sekulární země severní Afriky (Tunisko, Libye a Egypt) naznačuje burka skutečný rozsah islamistické vlády v Jemenu. (Jen deset dnů poté, co Samuel Aranda snímek pořídil, spálilo značné množství žen v ulicích Sanaa své burky na znamení protestu proti prezidentu Salehovi) Navzdory silné islamistické konotaci představované burkou připomíná kompozice křesťanské ikonografie Piety, ve kterém Panna Marie drží tělo Ježíše po jeho smrti. V této souvislosti autor připomíná španělský původ Samuela Arandy a tedy silné katolické kořeny.
Dále porovnává snímek s Belliniho i Michelangelovou Pietou. Ukazuje na mnoho společných bodů - jak poloha ženy i muže, tak celková kompozice, burka - závoj, důraz na bolest ... Porovnání ukazuje, že hluboké lidské city nemají náboženské, kulturní či geografické hranice. Snímek se tak stal symbolem posunu v arabském světě ...
Jenže, jenže, jenže ... přála by si některá z vás být focena v této situaci? Představte si, že se nacházíte v nějakém lágru, držíte v náručí své umírající dítě a někdo vás fotí ... představte si, že snímek, na kterém vás zachytí obletí celý svět a vy, vaše bolest - jeden z vašich zřejmě nejtraumatičtějších zážitků se stává symbolem ... ale vy kašlete na nějaký symbol, chcete jen zpět své dítě ... A cizí lidé se zatím rozplývají nad symbolikou vašeho neštěstí ... do hajzlu s nimi.
Upravil(a) Míša Kulička (14. 2. 2012 21:11)
Není tady
Děkuju za překlad.....
Co se týče tvojí otázky - nevím, protože nemůžu vědět. Můžu si jen představovat a myslím si, že konkrétně moje reakce by se velmi odvíjela od typu a způsobu ohlasů. Pokud by mi z celého světa přicházela většina soucítících a laskavých meilů, dopisů a podobného, myslím si, že by mi to situaci hodně ulehčilo. Sdílená bolest - poloviční bolest.......
A doufám, že takových ohlasů bude skutečně většina - teda, pokud se k nim ta žena vůbec dostane, spíš bych řekal, že asi ne.
Není tady