1. prosince : Váení uivatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to poruení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 1. prosince : Maraton pečení cukroví začíná. Finty, jak jednodue upéct to nejlahodnějí cukroví! 1. prosince : Začínají adventní svátky. Připomeňme si je vechny a také tradice s nimi spojené. |
|
|
Koncept kontinua
Nepřetritost, spojitost, to udává slovník jako české ekvivalenty slova kontinuum, které pouila v názvu své dnes ji legendární knihy Jean Liedloffová (The Continuun Concept). Na počátku 70. let strávila dva a půl roku v jihoamerické pralesní dungli mezi tamními domorodci a na vlastní kůi zjistila, co vechno jsme my, tzv. civilizovaní lidé, ztratili: předevím umění být astní. A chovat se k dětem tak, jak to potřebují děti, ne jejich rodiče.
Kniha vyla v roce 1975 a hned se ozvala řada en, které ji vůbec nemohly dočíst jak jim z toho, co a jak se v ní psalo, bylo smutno. Jedna maminka Jean Liedloffové napsal: Vae kniha byla jednou z nejhnusnějích věcí, jaké jsem kdy četla. Nechci tím říct, e neměla být nikdy napsána. Ani nelituji toho, e jsem ji přečetla. Jenom mě krutě zasáhla, hluboce zranila
Víte, já jsem přesvědčená, e to bylo tím, e jsem si tenkrát myslela, e vecko to rozčilování, kterým jsme si proli, bylo normální a nevyhnutelné - přirozené, abych pouila slovo, kterým se vás snaí uklidnit ostatní maminky, děttí psychologové a literatura aby se to dalo snést. Teď, kdy jste mi nasadila do hlavy mylenku, e by to mohlo být jinak, víte, nebudu se stydět a přiznám vám, e jsem po přečtení knihy nemluvě o době během četby byla v takové depresi, e jsem pomýlela na sebevradu.
Natěstí se Rachel nezastřelila, doplňuje v předmluvě spisovatelka, a časem jsme se spřátelily. Je z ní zanícená zastánkyně konceptu kontinua a já hluboce obdivuji její upřímnost, s jakou píe. Ale nálady, které popsala deprese, pocit viny, lítost , se u čtenářů s odrostlými dětmi opakovaly a moc často.
Musím se přiznat, e i já (a to jsem otrlý četbou stovek větinou smutných a tragických porodních příběhů a píu a přednáím o podobně nesmyslných věcech v porodnictví i výchově a kolství ji patnáct let) jsem musel rukopis překladu knihy pravidelně odkládat a vdy se vzpamatovat z pocitu, který mne (v naznačených oborech, ale i v oblasti hudby) pronásleduje ji třicet let: Jak to, e nám o tom neřekli?! Jak to, e kniha Jean Liedloffové od toho roku 1975 nevyla v českém překladu? Co vechno nám jetě zamlčují? V rámci své převráceného odbornosti dává nae společnost systematicky přednost banálním knihám před relevantními (i kdy na první pohled poněkud jinými ne obvyklými) informacemi.
O knize jsem se v roce 2002 zmínil ve své knize Nová doba porodní (a navíc o nesmyslnosti odebírání novorozenců nebo obav en matek z noení dětí v átcích atd. píu patnáct let):
Psycholoka Jean Liedloffová ve své knize (The Continuum Concept) popisuje porody a ivot dětí mezi indiány kmene Jequana v dungli Venezuely. Kdy toti tento kmen navtívila v roce 1970, byla dojata a upoutána psychickým zdravím a sociální přizpůsobivostí a pruností lidí, které tam potkala. Pátrala po důvodech jejich neustálé pohody a vyrovnanosti. Nakonec přila na to, e za to můe způsob, jakým jsou v tomto kmeni rozeny a vychovávány děti. Od okamiku početí se dítě můe cítit jako důleitá a se vemi ostatními rovnocenná součást kmene a jeho okolí. Kdy tamní chlapci a dívky dosáhnou puberty, mají ji velmi pevné a zároveň pruné emoční základy, které jim pak pomáhají celý dalí ivot.
Ani rodičům, ani odborníkům prostě stále vůbec nedochází, jaké tragické omyly páchají při výchově svých dětí (protoe tak vychovali mě). A tak jako pozvánku na předvánoční čtenářský a rodičovský supercloumák (knihu připravuje k vydání DharmaGaia) a pro nahlédnutí hloubky problému a naléhavosti jeho řeení nabízím několik vybraných pasáí (z pracovního překladu první části knihy), často psaných jakoby z pozice dítěte. Čtěte odstavce a věty pozorně, pomalu, bez předsudků a výčitek.
Větina dostupné literatury nám radí, jak ničit důvěřivého novorozence: stalo se to zvykem (o důvodech proč tu nebudu spekulovat). Má tedy někdo z nás právo vzít vinu na sebe? Nebo podat alobu za podvod?
Miminko potřebuje správný druh záitků. Velká část jeho frustrace je způsobena tím, e se mu nedaří svými signály (pozor, něco je patně!) uvést situaci na správnou míru. Antisociální chování mnoha zlobivých a neposluných dětí je v podstatě jen prosbou, aby jim někdo konečně ukázal, jak se chovat kooperativně. Dítě potřebuje vědět, e od něj očekáváme přirozeně sociální chování, dobré úmysly, snahu správně jednat a touhu řídit se spolehlivými reakcemi svých rodinných přísluníků. Dítě hledá informace o tom, co se dělá a co se nedělá. Například kdy rozbije talíř, potřebuje zaít, e se zlobíme nebo jsme smutní, protoe je talíř rozbitý. V ádném případě ale nepotřebuje, abychom ho za to poniovali samo je přece smutné či nazlobené, e nebylo opatrnějí a nechalo talíř upadnout.
Kdy jsem se obrátila na svou matku, vdycky mi spí ublíila ne pomohla.
Jejich děti se do jednoho chovaly správně: nikdy se nebily, nebyly trestány, vdycky okamitě a s radostí poslechly. Styděla jsem se Indiánkám přiznat, e tam, odkud přicházím, si eny netroufnou vychovávat své děti, dokud si nepřečtou chytrou knihu, kterou napsal cizí mu.
Tak například rozhodování o tom, jak zacházet s miminkem, není v kompetenci rozumových schopností. Znamenitě vyvinuté a jemné instinkty specializované na kadý detail péče o dítě jsme měli dlouho před tím, ne jsme se vůbec stali něčím podobným homo sapiens. Ale my jsme se rozhodli tyto dlouhotrvající znalosti mařit tak důsledně, e teď na plný úvazek zaměstnáváme badatele, aby nám objasnili, jak se máme chovat vůči dětem, k sobě navzájem, k sobě samým. Je veřejným tajemstvím, e se odborníkům nepodařilo najít způsob, jak ít astně. A čím méně se jim to daří, tím více se pokouejí přenést problém do kompetence rozumu, a to, co rozum nemůe pochopit či kontrolovat, vůbec nepřipoutět.
Novorozenec (tak jako guru) ije ve věčném Teď. Novorozenec v náruči maminky je ve stavu blaha. Novorozenec nenoený ije ve stavu touení, v pustině prázdného vesmíru.
Na porod by se nemělo nahlíet jako na mezník, kdy se na konci montání linky rodí naprosto vyvinuté miminko. Něco u se zrodilo během ivota v děloze, něco začne fungovat a později. Miminko, které právě opustilo dělohu, kde byla vechna jeho očekávání naplňována, očekává, ne, ono si je jisté, e jeho dalí poadavky budou naplňovány stejně tak.Take kdy maminka odchází, miminko neví, e za chvilku zase přijde, a celý svět je najednou patně: vzniklá situace je nepřijatelná. Kdy je miminko vyhozeno ze svého kontinua správných záitků, není nic akceptovatelné a nic není přijímáno. Nic ze záitků jeho evolučních předků jej nepřipravilo na to, aby bylo samo, ve spánku nebo v bdělosti, a jetě hůř: aby bylo samo a plačící. Pro kojence v náručí je vhodný pocit správnosti, pocit, e je vechno naprosto v pořádku. Je ivým tvorem a jediná pozitivní identita, kterou zná, je zaloena na předpokladu, e je správně, dobré a vítané. Bez tohoto přesvědčení je kadá lidská bytost kteréhokoliv věku ochromená nedostatkem sebedůvěry, nedostatkem smyslu pro sebe sama, nedostatkem spontánnosti, nedostatkem laskavosti. Vechna miminka jsou dobrá, ale uvědomit si to mohou jen odrazem, podle způsobu, jakým s nimi zacházíme.
V civilizovaných zemích je standardním postupem koupit si knihu péče o dítě u v těhotenství. Můe být módou nechat miminko plakat, a to zlomí jeho srdce a miminko to vzdá, znecitliví a je z něj miminko hodné. A je to cokoliv, mladé maminky to čtou a řídí se podle toho, bez důvěry ve vlastní vrozené schopnosti, bez důvěry v motivy miminka, které neustále dává jasné signály. Miminka se stala jakýmsi druhem nepřítele, kterého matka musí zdolat. Základem vzájemného vztahu je snaha přizpůsobit miminko potřebám matky. Kdy chování miminka způsobuje práci nebo plýtvání časem, nebo jiné nepohodlí, projeví se mu nespokojenost, nesouhlas nebo jiný znak odmítání lásky. Panuje názor, e uspokojováním potřeb miminka ho rozmazlíme a pokud potřeby potlačíme, pomůeme miminku socializovat se. Ve skutečnosti se v obou případech dosáhne opačného efektu.
Období těsně po porodu je nejpůsobivějí částí mimoděloního ivota. To, s čím se dítě setká, je to, co bude celý ivot povaovat za normální. Vechny pozdějí vjemy mohou jen více či méně zmírnit první dojem z té doby, kdy dítě nemělo ádné jiné informace z vnějího světa. Na co ale připraveno nebylo, je jakýkoliv větí skok, a u skok do ničeho, ne-ivota, do koíčku vystlaného látkou či do baby boxu z plexiskla, bez pohybu, bez zvuku, vůně či pocitu ivota. Násilné přetrení kontinua matka-dítě, které se vytvářelo během vývoje v děloze, můe zcela pochopitelně způsobit depresi matky, stejně tak jako utrpení novorozence.
To, co novorozenec cítí, jetě ne je schopen myslet, rozhoduje o tom, co bude myslet, a bude mylení schopen.
Pokud se cítí bezpečně, chtěný a doma uprostřed dění, jetě ne začne myslet, jeho pohled na pozdějí záitky se bude liit od pohledu miminka, které se cítilo nevítáno, nestimulováno záitky a zvyklo si na ivot ve stavu potřeby, i kdyby měli naprosto shodné pozdějí záitky. Prvním záitkem je předevím tělo matky, která pečuje o domácnost. Díky těmto pohybům se miminko blíe seznamuje s tempem aktivního ivota. Tento rytmus se stává charakteristickým pro ivý svět a je vdy spojován s pocitem naprosté správnosti sebe sama a s pocitem příjemné náruče.
Pokud je miminko v náručí někoho, kdo jenom klidně sedí, nepomůe mu to naučit se kvalitám ivota a činnosti. Pouze to zaene negativní pocity oputění, separace a mnohé z nejhorích muk neuspokojené touhy. Matka, která tie sedí, vychovává miminko k přesvědčení, e je ivot mdlý a pomalý. Takové miminko bude neklidné a bude dávat najevo, e potřebuje více stimulace. Bude sebou házet, aby ukázalo, co chce, nebo bude mávat ručičkami, aby máma byla rychlejí. Pokud s ním maminka bude zacházet jako se skleněnou vázou, nejspí mu vsugeruje, e je křehké a rozbitné. Ale pokud s ním zachází jakoby mimochodem a nečekaně, miminko bude přesvědčené, e je silné, přizpůsobivé a bude se cítit jako doma v nejrůznějích situacích. Cítit se křehký je nejen nepříjemné, ale pro efektivní vývoj dítěte a později dospělého i kontraproduktivní.
U civilizovaných národů se hovoří o porodním traumatu. Pokud jej budeme nahlíet z pohledu principů kontinua, zjistíme, co jej můe způsobovat: pouívání ocelových nástrojů, ostré světlo, gumové rukavice, zápach desinfekce a anestetik, hlasité zvuky nebo zvuky přístrojů. Mnoho zdravých kultur nechává matku, aby porodila své dítě bez jakékoliv pomoci, zatímco jiné, stejně tak rozumné, předepisují, aby jí někdo pomáhal. Je jedno, jak se miminko narodí, vdycky je hned po narození v těsném tělesném kontaktu s matkou. Kdy miminko začne samo dýchat a klidně odpočívá na mámě, která ho hladila, a se uklidnilo, kdy dotepala pupeční ňůra a byla přestřiena, malý tvoreček je bez prodlení přiloen k prsu bez jakéhokoliv oddalování jako koupání, váení nebo lékařské prohlídky.
Po skončení porodu toti nastává důleité období, kdy se matka a miminko poprvé seznamují jako dva oddělení jedinci, v tuto chvíli dochází k závané události vtisku (imprinting). Je dobře známo, e si spousta malých zvířat po porodu imprintuje matku. Housata si po vylíhnutí imprintují nejblií pohybující se předmět. Normálně to má být jejich matka, ale i kdyby to byla mechanická hračka nebo Konrád Lorenz, jsou ze své podstaty puzena jí následovat. Závisí na tom jejich ivoty. Matka nemůe běhat za vemi housaty najednou, a ta bez ní nejsou schopna postarat se o své potřeby. U člověka, na rozdíl od větiny ostatních ivočiných druhů, je naopak nutné, aby si matka imprintovala dítě, protoe lidské mládě je natolik bezmocné, e nemůe nikoho následovat, ani nijak přispět k udrení kontaktu se svou matkou. Umí akorát signalizovat, pokud se jí nedaří uspokojit jeho očekávání.
Tento pud vtisku je tak silný, e má přednost před vemi ostatními vjemy. Je jedno, jak je matka unavená, zda má hlad či ízeň nebo jiné osobní potřeby, vechno je přepsáno touhou krmit a chovat tohoto malého, ne zrovna hezkého cizince. Bez tohoto pudu bychom nepřeili vechny ty stovky tisíců generací.
Ke vtisku, ke kterému dochází v důsledku celého řetězce hormonálně spoutěných událostí při porodu, musí dojít hned, jinak bude pozdě. Prehistorická matka si nemohla dovolit nevímat si novorozence by jen na pár minut. Toto opatření je základním předpokladem pro hladký průběh následných podnětů a reakcí na ně po celý jejich společný ivot. Pokud je vtisku zabráněno, pokud je dítě odneseno pryč v okamiku, kdy matka cítí potřebu se s ním mazlit, přiloit ho k prsu, obejmout ho a přitisknout na své srdce, nebo pokud je matka pod takovým vlivem léků, e si bonding plně neuije, co se stane? [/u]Dostaví se stav smutku. Ve formativních miliardách lidských porodů bylo jediným důvodem, proč matka nemůe proít svou potřebu něnosti, narození mrtvého dítěte. Psychobiologickou reakcí byl smutek.
Novorozenec, jeho kůe touí po odvěkém doteku ivého těla, hebkého a teplého, je zabalen do suché látky bez ivota. Je strčen do vozíčku a a pláče jak pláče, je ponechán v tom očistci, který se vůbec nehýbe (poprvé v celém jeho ivotě, který byl dosud nekončícím blahem v děloze, poprvé během dlouhé doby evoluce). Jediné zvuky, které slyí, jsou nářky ostatních obětí té samé nepopsatelné agónie. Pláče a pláče; jeho plíce, nenavyklé na vzduch, jsou roztahovány zoufalstvím srdce. Nikdo nepřichází. Kdy se probudí, uleví si do pleny a tato událost odvede jeho pozornost od utrpení. Ale příjemný pocit úlevy a pak ten teplý vlhký proudivý pocit kolem spodní části těla jsou rychle pryč. Teplo u se nehýbe a chládne a lepí. Miminko kope noičkami. Propíná tělíčko. Vzlykne. Zoufalé touhou, s mokrou a nepříjemnou plenou, prokřičí se tou mizérií a pak upadne do osamělého spánku. Najednou ho někdo zvedne. Jeho očekávání se začíná naplňovat. Mokrá plena je pryč. Úleva. ivé ruce se dotýkají jeho pokoky. Pak ho zvednou za nohy a nová, proklatě suchá a neivá látka je mu poskládána kolem beder. V miku je situace stejná jako předtím, jakoby ruce nikdy nebyly, ani ta mokrá plena ne. Miminko nemá vědomou pamě, ani náznak naděje. Nachází se v nesnesitelné prázdnotě, v bezčasí, nepohybu, tichu, chtění. Tato situace se vymyká nesmírným zkuenostem kontinua. Miminko teprve několik hodin dýchá vzduch a u dospělo do stádia takové dezorientace (vykořenění ze své podstaty), e je mimo záchranné síly mocného kontinua.
Někdo přichází a něně je zvedá. Miminko cítí ivot. Chu a povrch prsu je tu, teplé mléko proudí do touebných úst. Je slyet tlukot srdce, který měl být celou dobu jeho pojítkem, ujitěním, návazností na dělohu. Jeho slabý zrak vnímá pohyb. Zvuk hlasu je taky správný. Jen ta látka a vůně nejsou v pořádku (matka pouívá parfém) poukazují na to, e něco chybí. Miminko pije, a kdy je nasyceno, usíná. Kdy se probudí, je znovu v pekle. Tak plynou hodiny, dny a noci. Miminko pláče, unaví se, spí. Vzbudí se a uleví si do pleny. Teď u na tom není nic příjemného. U ani vyprázdnění střev neulevuje. Místo něho se dostavuje stupňující se pálivá bolest, jak se kyselá moč dotýká nyní u odřené kůe. Miminko křičí. Jeho vyčerpané plíce musí křičet, aby přehluily ohnivé bodání. Křičí, a ho bolest a křik vysílí, a ono usíná.
V průměrné porodnici, kde se nachází, přebalují upracované sestřičky podle časového plánu, a je plena suchá či mokrá, nebo u naprosto promáčená. Miminka odcházejí domů s opruzeninami, které pak musí někdo, kdo má na takové věci čas, vyléčit. Doma to není jiné ne v porodnici, a na ty opruzeniny. Miminko tráví dobu bdění v touení, v nedostatku, v nekončícím čekání na správnost, která má zaplnit tu tichou prázdnotu. Na několik minut denně je jeho touení přerueno a jeho drásavá potřeba po dotyku, chování a pohybu je ukojena. Jeho matka je jednou z těch, které se po dlouhém rozmýlení rozhodly povolit miminku přístup k prsu. Miluje ho s dosud nepoznanou láskou. Zpočátku je to pro ni těké, odloit miminko po kojení do postýlky, protoe tam tak straně pláče. Ale je přesvědčená, e tak se to musí dělat, její matka (a TA to přece ví) jí říkala, e nesmí polevit, rozmazlila by ho a pak by měla problémy. Na okamik cítí, e ten malý tvoreček, kterého drí v náručí, je tím nejdůleitějím na světě.
Vzdychne a uloí miminko něně do kolébky, která je ozdobená lutými káčátky ve stejném designu jako celý pokojíček. Vyzdobit ho jí dalo spoustu práce. Závěsy jsou načechrané, kobereček má tvar pandy, vechno je v dětských barvách: bílý prádelník, přebalovací pult s vaničkou, s poličkou na zásypy, olejíčky, mýdlo, ampón, kartáček na vlasy. Na zdi jsou obrázky zvířecích mláďat oblečených jako lidé. V zásuvce komody je spousta koilek, dupaček, capáčků, čepiček, rukaviček a plenek. Ničeho neetřila, dětský pokoj je perfektní, i kdy si s manelem zatím nemohou dovolit nábytek do celého domu. Nakloní se, políbí miminko na sametovou tvářičku a odchází směrem ke dveřím. První výbuch utrpení otřese tělíčkem miminka. Matka opatrně zavře dveře. Vyhlásila mu válku. Její vůle musí zvítězit nad jeho. Přes dveře slyí něco, co se podobá mučení. Její kontinuum to jako takové chápe. Situace je opravdu tak váná, jak to zní. Příroda by tak silné signály nepouila, pokud by se o mučení nejednalo. Matka zaváhá, její srdce to táhne k miminku. Ale musí odolat a jít svou cestou. Vdy ho právě nakrmila a přebalila. Je si jistá, e mu OPRAVDU nic nechybí, a proto ho nechá plakat a do vyčerpání.
Kdy se miminko vzbudí, znovu pláče. Jeho matka nahlédne do dveří a ujistí se, e je na svém místě. Opatrně zase dveře přivře, tak aby v něm nevzbudila falenou naději. Utíká do kuchyně, kde má práci, ale dveře nechá pootevřené. To aby slyela, kdyby se miminku náhodou něco stalo.
Kdy v kočárku pláče, je často odměněno známkou ivota. Máma kočárkem houpá, protoe zjistila, e to pomáhá na ztiení. Bolavá touha po pohybu, po záitcích, po vem, co měli jeho předci v prvních měsících ivota, je zmírněna houpáním. Je to sice dost ubohé, ale je to lepí ne nic. Hlasy na blízku nelze spojit s ničím, co by se ho týkalo, na naplnění očekávání to nestačí. Ale taky je to lepí ne ticho v dětském pokoji. Míra kontinuálních proitků se blíí nule, hlavním záitkem miminka je jen touha.
Matka ho pravidelně váí a je pyná, jak miminko prospívá.
Upravil(a) Martinka1 (17. 7. 2008 14:23)
Není tady
Tedy prokousala jsem se, tato kniha se dá sehnat i na netu? K.
Není tady
Kamchinka napsal(a):
Tedy prokousala jsem se, tato kniha se dá sehnat i na netu? K.
Není tady
To mě přivádí na mylenku, mám klokanku, ale jsem maličká a bolí mě z ní záda, jeliko malá u není nejlehčí a tak jsem přemýela jetě o átku, co myslíte? má to smysl i v pěti měsících?
Není tady
Kamči kníku ti můu za potovné půjčit.A začít nosit můe kdykoliv .Je to super,uvidí,e se ti to bude líbit
.
A klokanka se má pouívat a od 9ti měsíců.Jinak prckovi zbytečně kazí záda.Pro mení jsou átky,nabo ergonomická nosítka jako ERGO a Manduca.Ale átek je lepí.....
Upravil(a) heri1 (17. 7. 2008 14:34)
Není tady
Kamchinka napsal(a):
To mě přivádí na mylenku, mám klokanku, ale jsem maličká a bolí mě z ní záda, jeliko malá u není nejlehčí a tak jsem přemýela jetě o átku, co myslíte? má to smysl i v pěti měsících?
I ve dvou letech :-)
Zrovna asi předevčírem jsem na Václaváku viděla maminu, v átku na zádech cca 2-leté dítě (s botičkama)... a známá jetě ve 2 letech taky občas dítě nosila v átku (teď u jsou malýmu 3, tak nevím)...
Minimálně myslím, e dokud dítě nebude samo chodit, proč ho nenosit v átku :-)
http://www.babysatky.cz/stranka.htm
Není tady
heri: je na ni ale psano od 3 mesicu,... no ja ji prave nenosim, sla jsem jednou jen za roh do kramu a zpet a byla jsem hotova, malem jsem nedosla bolesti, tedy ja mam zada spatny a mela bych asi cvicit no:(no pojedu se nejak podivat po kocarku, tak juknu i na satky... ty taky nemas drobecka vid? tebe z toho zada neboli??a chodis tak s malym i ven? ono je to blby, kdyz sviti slunicko, nebo prsi:( to je vyhoda zase kocarku prave, protoze mala che zase videt, takze jen tak zakuklit ji nemuzu... takze spis asi na noseni doma co?
Heri1: to by bylo super, precetla bych si ji a vratim, odkud jsi? co je JM? poslala bych ti ja zase zpet.
Není tady
Heri: nejdriv juknu jeste po te knizce tady v nasem knihkupectvi, kdyztak bych ti pisla SZ ju? zitra na to juknu... ona by si ji pak mozna totiz precetla pribuzna, co bude mit v zari miminko taky.
Není tady
Tak já jsem také měla snahu malého nosit u sebe, ale vůbec se mu to nelíbilo. Jinak si nemyslím, e by trpěl nedostatkem pozornosti a lásky :-) Odmalička byl středem pozornosti, dělala jsem větinou věci, kdy spinkal, chovali jsme ho, mazlinkali, povídali si s ním, četli pohádky atp.
Co se týče oblečení, v tropickém pralese je asi o něco tepleji (průměrná měsíční teplota je cca 18 stupňů), proto mohou nosit dětičky nahé, pochybuji, e bych v topné sezoně chodila s neoblečeným miminkem. Oblečení si lidé vyráběli kvůli rozmarům počasí, asi ne kvůli parádě. Vem si, jak to mají Eskymáci, také mají podmínky přizpůsobené ivotu - děti nosí koichy, jedí syrové maso atp. V pralese jsou naopak odění do listů (moná trochu zkresleně :-) ) a u nás nosíme trika, případně kabáty, dle počasí.
Není tady
Kamči i v átku mají rozhled.Filda pěkně kouká,za chvíli ho to unaví,zaboří hlavu a chrní .
Malej má 7kg.átek tu váhu krásně rozloí a Filípek je jako peříčko .Máme super kočárek,ale u ho vůbec nepouíváme a kdy,slouí jeko nákupní vozík
.
Jsem z Brna.Poli do SZ adresu,kníku zítra polu.
A teď jsem psala na Jarňátka,e posílám dál své dva átky,zhlídla jsem se v jiných .
Klokanka - od 3.m je reklamní tah výrobců .Prcek musí mít kulatá záda a v klokance toho nikdy nedocílí.
Není tady
heri: jak ses naucila vázat? to je u satku? nebo na netu? nebo v knize nejake? davas si maleho i na zada? jde to si sama uvazat dite na zada?
Není tady
Kamči mrkni
Jsou tam videa a jsou tam i holky z Prahy,které tě to určitě rády naučí na nějakém srazu.já jsem dnes byla na Brněnském a bylo to super,holky mi daly spoustu rad . A můe i navtívit nějaký kurz,já jsem byla v Brně za 60Kč.
Na záda zatím nedávám,nemám odvahu....... A myslím,e na to máme jetě čas.
mrkni na to noení,je tam diskuse a najde tam vechno.
Není tady
Moc pěkně napsané. S touto teorií se naprosto ztotoňuji. Mathiáska jsem nikdy nenechala plakat déle jak 1 minutu. Je fakt, e zvládnout s ním domácnost je mazec,protoe stále vyaduje pozornost a tělesný kontakt, ale myslím, e mi to jednou v dobrém vrátí.
Moje mamka říká: nech ho chvilku plakat, bude rozmazlený.
Ale láskou se přece nedá rozmazlit. Proč by si moje dítě mělo myslet, e je na světě samo, e tady není nikdo, kdo by ho pohladil, podpořil, ukonejil. Myslím, e takhle zabezpečím, aby se moje dítě v tomto nejistém světě cítilo alespoň trochu jistě. Aby od samého počátku vědělo, e je tu někdo, kdo při něm stojí a kdo mu podá pomocnou ruku, kdy bude potřebovat.
To můj názor.
Není tady
Aluska napsal(a):
Moc pěkně napsané. S touto teorií se naprosto ztotoňuji. Mathiáska jsem nikdy nenechala plakat déle jak 1 minutu. Je fakt, e zvládnout s ním domácnost je mazec,protoe stále vyaduje pozornost a tělesný kontakt, ale myslím, e mi to jednou v dobrém vrátí.
Moje mamka říká: nech ho chvilku plakat, bude rozmazlený.
Ale láskou se přece nedá rozmazlit. Proč by si moje dítě mělo myslet, e je na světě samo, e tady není nikdo, kdo by ho pohladil, podpořil, ukonejil. Myslím, e takhle zabezpečím, aby se moje dítě v tomto nejistém světě cítilo alespoň trochu jistě. Aby od samého počátku vědělo, e je tu někdo, kdo při něm stojí a kdo mu podá pomocnou ruku, kdy bude potřebovat.
To můj názor.
Není tady
Martinka1 napsal(a):
Aluska napsal(a):
Moc pěkně napsané. S touto teorií se naprosto ztotoňuji. Mathiáska jsem nikdy nenechala plakat déle jak 1 minutu. Je fakt, e zvládnout s ním domácnost je mazec,protoe stále vyaduje pozornost a tělesný kontakt, ale myslím, e mi to jednou v dobrém vrátí.
Moje mamka říká: nech ho chvilku plakat, bude rozmazlený.
Ale láskou se přece nedá rozmazlit. Proč by si moje dítě mělo myslet, e je na světě samo, e tady není nikdo, kdo by ho pohladil, podpořil, ukonejil. Myslím, e takhle zabezpečím, aby se moje dítě v tomto nejistém světě cítilo alespoň trochu jistě. Aby od samého počátku vědělo, e je tu někdo, kdo při něm stojí a kdo mu podá pomocnou ruku, kdy bude potřebovat.
To můj názor.
![]()
![]()
mít 1 dítě praktikovat to můu taky, bohuel to tak ale nejde, občas si Dami trochu popláče a nemyslím si, e by to bylo tak strané, dělám co můu
já myslím, e veho s mírou, e se nic nemá přehánět....
asi týden nosím v átku-super věcička, jako nosítka, Ergo mám na později
Ono je něco jiného vychovávat dítě někde v pralese,ne tady v civilizaci V pralese by mne taky nic netrápilo, něco by el mael ulovit, nebo natrhat, něco bych nám spíchla z listí na sebe, děcka bez plínek, ádný starosti, jídla dost, vzduch čistej, nemusel abych se bát, e mi děcko vběhne do cesty,přeje ho auto apd. .... Musím říct, e bycj si dala říct,akorát ten babinet by mi chyběl
taky bych byla astná jako oni, děti by byly astné, myslím, e vichni, tady se člověk honí za penězi, bohuel to jinak ale nejde e...
tady to bohuel tak vechno nejde, je potřeba to přizpůsobit
kníku mám doma, jsdem na 24 straně, nějak není čas, čtu přes spaním, větinou ale lehnu a spím
Marti,
díky zase vím víc
Není tady
Nějak podvědomě cítím, e tahle výchova je správná jene manel je jiného mínění a tak u nás často vznikají hádky. Já jsem si z dětsví bohuel přinesla pár bloků, díky výchově nejen rodičů, ale i z jeslí a nerada bych, aby tak jednou trpěli i moje děti.
koda, e nedokái, aby si knihu přečetl manel
Není tady
Reny: a jake nazory a pristupy k detem ma manzel? "nechat vyrvat", " at si trenuje plice" atd? jako já mám miminko závisláčka, a jak není po jejím(nejsem s ni) je hysterický křik, i koupání provozujeme spolu ve vaně, jinak to moné není, ale také jsou chvíle kdy to proste jinak nejde, chci na zachod nebo neco "musim" udelat, a bohuzel tatinek doma byva az vecer, kdy mala uz obvykle spi:(
Co jeste hodne vyuzivam a nevim jak to je nebo neni zdrave, Lehatko, kdyz neco delam jinde nez v mistnosti kde si hraje, beru si ji v lehatku a ona na me kouka a je to lepsi, nehejka tolik....
Není tady
Novi, to je jasný, něco jiného je jedno dítko a něco jiného tři
tam to asi tak úplně vychytat nejde, ale důleitá je ta podstata
Reny u nás natěstí tento názor zastává i manel, take je to fajn. Tak mu zkus tu kníku nějak podstrčit... mě se osvědčilo, kdy chci, aby si mana něco přečetl, nechat to na záchodě
Není tady
Kamchi, mana se o děti hodně stará, ale nemá s nima trpělivost. Třeba jak hned nespí, kdy manel chce aby spali, tak na ně křičí, občas jim lupne a nakonec volá mě, a si je jdu uspat! A nemůe pochopit, e vystresované dítě těko usne, e musí v klidu. Jene on s nima před spaním blbne a oni jsou pak rozdováděný
Ali, u několikrát jsem to takhle zkouela, ale on nečte
Upravil(a) Reny (17. 7. 2008 16:49)
Není tady
Reny,
jj tak to tak nějak znám. Manel přijde z práce a za hodinu u má kluků plný zuby, je vzteklej apd. a mě se chlapec divý,e jsem za celej den hin Bohuel i já řvu,kolikrát to fakt nejde a nervy mám jen jedny, u teď dělají věci, e se bojím puberty
tam mě polou někam apd. u teď Sebi se mnou hodně polemizuje....
kdy u jsme u té kníky, má někdo přečtený jak na starí dítě atp. ??? kolikrát si opravdu nevím rady a bude hůř
Není tady
To Martinko,
myslím si e je dobré přečíst si informace o výchově ze zkueností jiných a udělat si o tom svůj názor. Stejně jako můe přinést dobré informace i tato kniha.
Kdy je dítě překvapené a smutné, e něco rozbije, tak mu nevynadám, ale to se mi zdá logické. Pro mě je důleité, e příjde a řekne maminko já jsem to a to rozbila, zeptám se jestli se jí nic nestalo a jdeme to spolu uklidit (pokud to jde), řeknu jí e je hodná e mi to řekla. Kdyby jí to bylo jedno e něco rozbila , tak jí dám najevo, e mě to mrzí.
Souhlasím s Novii, e bez plínek v paneláku to jde těko, stejně jako nechat miminko nahaté.
Názory na výchovu se různí, protoe jsou různé děti! Různé zázemí!
Nic se nedá pouít na úplně vechny.
Upřímně stejné je to s porody. Nechat rodit spontánně dle pocitů matky je hezké, ale bohuel málokdo je schopný v dnení době uvnitř sebe najít ty přírodní pudy a zvládnout to (civilizace je u v nás hooodně zakořeněná). Jak jsem osobně pokukovala po svých komplikacích u porodů, tak rodit někde v přírodě nebo před více ne sto lety, první dítě by nepřeilo a u druhého bychom nepřeily moná ani jedna. Jsem medicíně vděčná za ivot obou dětí i můj.
Ne e by se mi nelíbilo jen celý den chovat dítě v náručí a kdykoliv zapláče být u něj, ale jde to u vech dětí? Co s dítětem které nikdy neví jestli si zdřímne na 3 minuty nebo 3 hodiny? Stojí stále v pozoru nad postýlkou jestli Tě nepotřebuje? Bohuel na hospodyni která by za mě uklidila, uvařila nemám a místo spánku to udělat nemohu.
A co s dítětem, které se od půl roku odmítá chovat a mazlit?
Ano, vechny novorozenci potřebují teplou náruč matky. Tomu nemůe skoro nikdo odporovat, je to také moc krásné mít dítě v náručí i pro matku. Ale.... je zase dost dětí, které si na chování (které není jen ve chvíli kdy si postesknou e ho potřebují) opravdu zvyknou a pak chtějí celé dny jen chovat. A čím více se zkracuje doba spánku, tím se prodluuje doba chování. A pak zjistí e ačkoliv se snaí dítě chovat a pomalu odloit e potřebuje na záchod, nedaří se a kdy je to opravdu akutní prostě dítě poloí a jde. A ono pláče a pláče dokud maminka nepříjde a zase nechová.
Myslím si e je dobré znát oba způsoby moného přístupu k porodu, k dítěti a udělat si z toho vlastní názor, a se kloní k jedné či druhé straně, měl by být podle potřeb dítěte. Matka by se neměla nechat "zblbnout" ádnou literaturou, jen vědět díky ní jaké má monosti.
Mám dvě děti a kadá z holek je úplně jiná a má úplně jiné potřeby.
Není tady
Tak to já teprve uvidím jaký bude tatínek, malá je zatím maličká na tohle a on doma moc nebývá, ale kdy ji hlídal a plakala mu, tak byl hotovej, jako co ji je, ze urcite chce me a ja, ze to tak proste nekdy ma.. a ona, no ale to chce tebe... urcite...
asi tím chtěl naznačit, e u hlídat nebude, nevím
Není tady
Nechci vůbec názorem na tento článek zasahovat do chatu, ale pokud někoho zajímá i jiný pohled na starání se o dítě s pomocí pomůce ( átek, klokanka, kočárek, houpačka, hopsadlo, atd) Doporučuji knihu Cvičení s miminkem - Baby gymnastika od Grady. Nechci tuto knihu nijak prosazovat, sama v některých názorech nesouhlasím s odbornicí, ale občas mi přije opradu vychvalování například átku, atd. dosti přehnané.
Člověk se po přečtení, také na tyto pomůcky kouká odlině. Jako například po přečtení tohoto tématu.
Není tady
Ledo, proč nechce zasahovat do Chatu? Mě by Tvůj názor zajímal.
Na átky třeba mám názor , e někomu vyhovuje, někomu ne. Znám spoustu maminek co řekly e jsou rády e si átek půjčily, protoe by to byly vyhozené peníze, e je s díky vracely. Někdo si to zase chválí.
Moná je to dobrá věc, ale já bych se s tím do MHD bála, někdo do mě strčí, autobus prudce zabrzdí.... kočárek se mi zdá bezpečnějí pro dítě.
Není tady
Koncept kontinua a dalsi knihy (jako treba Jak respektovat a byt respektovan) pro me byly docela zasadni...ne, ze by me obratily "na pravou viru" ale jen podporily to, co jsem uz predtim podvedome citila.... s nosenim v satku mam ty nejlepsi zkusenosti, na kocar pada prach a slouzi jako nakladak, pripadne v nem vozi babicka... S. satek miluje, kouka se ven, komunikuje s lidma a kdyz je toho na ni moc, schova hlavicku a spinka....
Kamchi o tom proc nenosit v klokance se doctes i na www.didymos.cz kde jsou popsane zkusenosti z nemecke Trageschule ("skoly noseni")
Bylo jedno obdobi, kdy jsem S. moc nenosila, v kolibce uz se ji nelibilo a na svislo taky ne, ale zacala byt hodne plactiva a nervoznejsi... tak jsem zacala zase vic a zmena je neuveritelna, je to uplne spokojeny, sebevedomy a vyrovnany miminko.... a na zadech uz to zkousime taky, kdyz ji tam vazu, rehta se jako pominuta
Heri a jakypak prodavas ? Nemas nahodou nejaky lneny Indio ?
Leedo, Babygymnastiku jsem cetla taky, co konretne jsi mela na mysli ? Jak tam satek nedoporucuji ?
Není tady