14. února : Váení uivatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to poruení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 14. února : Kyjevské smaené fazole. I bez masa se dá připravit skvělý oběd! 14. února : Menopauza mění vzhled eny. Na co vechno má vliv kolísající hladina hormonů |
|
|
Wiki napsal(a):
Judita napsal(a):
Moná bych ke vem těm nápadům jetě zařadila pozitivní přístup - spousta lidí, jak to tady čtu, má hodně věcí vychytaných, aby přesně vyli nebo něco málo naspořili. Potom mi přijde rozhodně zdravé zaujmout ivotní postoj "mám na vechno, co potřebuju, iju v dostatku", ne se neustále stresovat mylenkami "nemám peníze".
Něco v tomto smyslu jsem chtěla napsat.
Kdy jsem četla Vae příspěvky, tak jsem byla dost okovaná. Nechci tímto nikoho popudit, spí naznačit, e lze i jinak....nic jiného.
Asi se na mě budete zlobit, ale nikdy mě nenapadlo, e bych měla etřit. Tím nechci říct, e hodinu před odjezdem si nahřívám auto a svítím stále i kdy nejsem doma atd. Někoho etřit baví, správnou míru také nikomu neberu, ale některé metody jsou téměř nedůstojné.
Nikdy jsem nela cestou jak uetřit,ale vdycky jsem uvaovala jak získat více peněz. Mám na mysli legální cestu a zatím jsem nepřila na jinou monost, ne je práce. Dlouhou dobu jsem neuila negativní mylenku - viz Judita. Peníze získat jdou. Kadý má to jen jiný úhel pohledu. A vím, e to tak je, protoe jsem prola i jinými fázemi, ne je dostatek.
A doplním Juditu.Pozitivní přístup stojí stejnou námahu - ne-li mení. Ale musím sama si být jista, e chci něci jiného, ne mám.
Není co dodat .
Není tady
Problémy s Romy existují, co lidstvo pamatuje. Nic na ně nepomohlo!
Poslední dobou se mnoí případy, které je moné vidět u trasburského soudu, kdy Romka aluje stát za to, e jí nedobrovolně sterilizoval. Tyto případy pochází z minulého reimu, kdy stát, přes své vekeré snahy v romské problematice, neuspěl a nepodařilo se mu Romy převychovat. K takovým opatřením ale nepřistoupil stát, potamo Evropa, poprvé. Vlastně jsme se Romy pokoueli zlikvidovat ji několikrát. Romský problém se toti od počátku jevil jako neřeitelný.
Nejstarí zmínka o Romech pochází z Byzantské říe (9. 11. stol.), kde jsou pojmenováni Athinganoi (z tohoto slova je odvozené české slovo Cikán), genetika dokazuje jejich původ v Indii. Jejich počet nebyl více ne tisíc osob.
Slovo Rom nebylo v historii nikdy pouíváno. To se začalo pouívat díky Cikánskému sjezdu z r. 1971, kde o pouívání tohoto slova bylo rozhodnuto. Slovo Cikán se mezi lidmi toti začalo pouívat i pro ne-cikány a to jako uráka se smyslem připodobnění ne-cikána Cikánovi v jeho povahových vlastnostech. V Ottově naučném slovníku jsou jejich povahové vlastnosti specifikované takto: O budoucnost se nestarají, o povinnostech nemají pojmu. Čest je jim cizí a zásadám nerozumějí. Cit jejich jest hluboký a ádost neukojitelná. V současnosti je běně pouíváno slovo Cikán, veřejně Rom. Roku 1991 v Československé televizi prohlásil tehdejí předseda ROI (romské občanské iniciativy) Emil čuka: V Česku je běně pouíváno označení Cikán, přestoe je toto označení větinou Romů vnímáno jako hanlivé. Cikáni je označení deklasované sociální skupiny, Romové je označení národa. Z toho vyplývá, e tatá menina ji není deklasovanou sociální skupinou, nebo nese jiný název. Skutečností toti je, e Romové ádný národ nemají. Pořád tedy jde o stejné etnikum Cikány, tak jak je známe ji od Byzantské říe. Argumentů pro pouití/nepouití slova Cikán/Rom je více a mají podobnou logiku.
V Evropě si je kadý národ pojmenoval jinak. Řecky Atsinganos , bulharsky Acigan, rumunsky Tzigan, maďarsky Tzigany, italsky Zingaro, turecky Čingiané, panělsky Gitano, anglicky Gypsy, albánsky Yevk, francouzsky Gitane. Anglické a panělské názvy souvisí s bájí o jejich egyptském původu.
Od středověku byli Cikáni pronásledováni. Ottův naučný slovník uvádí: Kdy Cikáni poznáni byli jako lháři, zloději a lotři, počali býti pronásledováni nejdříve ve panělích, pak v zemích ostatních. Ve stol. XVI. se jim ulevilo, tu a tam dály se i pokusy učiniti z nich národ usedlý a povznésti je, ale pokusy se nezdařily.
První zmínka o Cikánech u nás je ze starých letopisů českých z roku 1416, kde se o nich píe: Toho času poprvé se v Čechách objevili a lid mámili. V kronice Dalimilově nalézáme zmínku, e byli v Čechách ji před rokem 1416. Ve panělsku ji byli roku 1492 pronásledováni zároveň se idy a Maury. V Anglii roku 1531 proti nim vyel první verdikt. Ani později se k Romům vztah nezměnil, soudě podle dobových záznamů: Vysávali lid i zemi po celou dobu 30leté války, ba i později tak, e císař Leopold I. musil proti nim vydati dekret jím vypovídali se ze země. Ale to nic neprospělo, spíe jetě z Moravy a ze Slezska přicházeli a své mejdy dále prováděli, tak e konečně reskriptem daným (1697) za psance byli prohláeni. Tu nastala hrozná tvanice na Cikány, v ní mnoho jich zahynulo; ale přes to uhertí Cikáni pokoueli se pořád jetě o přístup do Čech, zvlátě do lesů v Táborsku a Budějovicku. Za císaře Josefa I. počali se hrnouti z Uher a Moravy do Čech na svá obvyklá místa, i byli opět stíháni, věeni a mrzačeni, ale bránili se také statečně, a vojenským zakročením ze země byli vyhnáni. Té Karel VI. prohlásil patentem z dne 20. června 1721 Cikány za psance a stanovil, aby i eny byly smrtí trestány.
V novodobých dějinách v Evropě proběhl také pokus Romy exterminovat a to Himmlerovým výnosem (1942) o deportacích Cikánů do koncentračního tábora Osvětim (Auschwitz) II. Birkenau.
I přes tato masivní a drastická opatření Romů stále přibývá. Z původní tisícovky se jejich počet dnes odhaduje na neuvěřitelných 10-12 milionů a demografická křivka exponenciálně roste.
Romové dneka
Dalo by se říci, e kdy mluvíme o kriminalitě, nebo dokonce drobné kriminalitě, můeme si pod tímto pojmem představit romskou meninu. Kdy Vám toti někdo ukradne mobilní telefon, peněenku, nebo se jedná o podobný delikt, jde v 95% o Roma. 75% Romů se podílí obecně na kriminalitě, přičem populaci tvoří 3% Romů.
Jsou to okující čísla, nebo díky těmto statistikám zjiujeme, e ve společnosti bez Romů by v naí zemi prakticky neexistovala kriminalita (dalí významnou kriminalitu z procent netvořených Romy tvoří ukrajinská menina tedy nebýt i jich, ili bychom téměř v ideálním světě).
Přiblině 80% Romů je bez zaměstnání. 60% z dětí umístěných v dětských domovech je romské národnosti. Na kadou Romku připadají čtyři potraty.
Kromě kriminality dnení Romové převáně ijí také z naeho sociálního systému a iví je předevím reprodukce, díky které získávají sociální dávky. Dále pobírají dávky hmotné nouze a jiné.
Není tady
Irenko, za ten příspěvek o Romech tě asi miluju. Zaloíme politickou stranu s názvem "Proti nepřizpůsobivým meninám"?
Není tady
Já u jsem se s nimi setkala na různých úrovních, v práci , na policii i jako se spoluáky na Z mých synů, neznám nikoho z dospělých, kdo by dělal a neznám ádnou rodinu, která by měla méně ne sedum dětí, je mi z toho blbě, kdy to napíe, vidí to před sebou, je mi z toho jetě hůř, ná stát jim dal volební právo, je jedno e jich 70% nemá ani Z, ale brzy nás přehlasují.
Není tady
Ela.. napsal(a):
Bety napsal(a):
Stelička napsal(a):
Kdy je místo v mraáku, tak to tak dělám. Jene ono tam vdycky není. A s tou novou ledničkou mi místa o jednu přihrádku ubyde .
Má pekárnu? Rohlík vyjde sotva na 1,- a chleba můe upéct mení a vydrí čerstvý dýl ne z obchodu pokud se hned nesní
http://www.venusanka.cz/prispevky/476295.jpgBety, v pekárně zadělává těsto a pak to peče v troubě ? Pekárnu mám, peču zatím jen chleba. Přihoď podrobný recept na rohlíky, prosím.
Ano na rohlíky jenom zadělávám a úplně podrobný recept není můj, nýbr jsem ho získala i s videonávodem ale tam se rozděluje na 15 dílů a to jsou spí banketky, rozděl na méně dílů aby byl normální rohlík
http://domacipekarny.dama.cz/recept.php?r=4920
Není tady
Bety napsal(a):
Stelička napsal(a):
Kdy je místo v mraáku, tak to tak dělám. Jene ono tam vdycky není. A s tou novou ledničkou mi místa o jednu přihrádku ubyde .
Má pekárnu? Rohlík vyjde sotva na 1,- a chleba můe upéct mení a vydrí čerstvý dýl ne z obchodu pokud se hned nesní
http://www.venusanka.cz/prispevky/476295.jpg
Jaj, to jsou ale rohlíčky jak ze urnálu. To u je hodne dlouhá doba, co jsem měla pravý český rohlík. Mňam, přila na mě chu.
Není tady
Irenka21 napsal(a):
Problémy s Romy existují, co lidstvo pamatuje. Nic na ně nepomohlo!
Poslední dobou se mnoí případy, které je moné vidět u trasburského soudu, kdy Romka aluje stát za to, e jí nedobrovolně sterilizoval. Tyto případy pochází z minulého reimu, kdy stát, přes své vekeré snahy v romské problematice, neuspěl a nepodařilo se mu Romy převychovat. K takovým opatřením ale nepřistoupil stát, potamo Evropa, poprvé. Vlastně jsme se Romy pokoueli zlikvidovat ji několikrát. Romský problém se toti od počátku jevil jako neřeitelný.
Nejstarí zmínka o Romech pochází z Byzantské říe (9. 11. stol.), kde jsou pojmenováni Athinganoi (z tohoto slova je odvozené české slovo Cikán), genetika dokazuje jejich původ v Indii. Jejich počet nebyl více ne tisíc osob.
Slovo Rom nebylo v historii nikdy pouíváno. To se začalo pouívat díky Cikánskému sjezdu z r. 1971, kde o pouívání tohoto slova bylo rozhodnuto. Slovo Cikán se mezi lidmi toti začalo pouívat i pro ne-cikány a to jako uráka se smyslem připodobnění ne-cikána Cikánovi v jeho povahových vlastnostech. V Ottově naučném slovníku jsou jejich povahové vlastnosti specifikované takto: O budoucnost se nestarají, o povinnostech nemají pojmu. Čest je jim cizí a zásadám nerozumějí. Cit jejich jest hluboký a ádost neukojitelná. V současnosti je běně pouíváno slovo Cikán, veřejně Rom. Roku 1991 v Československé televizi prohlásil tehdejí předseda ROI (romské občanské iniciativy) Emil čuka: V Česku je běně pouíváno označení Cikán, přestoe je toto označení větinou Romů vnímáno jako hanlivé. Cikáni je označení deklasované sociální skupiny, Romové je označení národa. Z toho vyplývá, e tatá menina ji není deklasovanou sociální skupinou, nebo nese jiný název. Skutečností toti je, e Romové ádný národ nemají. Pořád tedy jde o stejné etnikum Cikány, tak jak je známe ji od Byzantské říe. Argumentů pro pouití/nepouití slova Cikán/Rom je více a mají podobnou logiku.
V Evropě si je kadý národ pojmenoval jinak. Řecky Atsinganos , bulharsky Acigan, rumunsky Tzigan, maďarsky Tzigany, italsky Zingaro, turecky Čingiané, panělsky Gitano, anglicky Gypsy, albánsky Yevk, francouzsky Gitane. Anglické a panělské názvy souvisí s bájí o jejich egyptském původu.
Od středověku byli Cikáni pronásledováni. Ottův naučný slovník uvádí: Kdy Cikáni poznáni byli jako lháři, zloději a lotři, počali býti pronásledováni nejdříve ve panělích, pak v zemích ostatních. Ve stol. XVI. se jim ulevilo, tu a tam dály se i pokusy učiniti z nich národ usedlý a povznésti je, ale pokusy se nezdařily.
První zmínka o Cikánech u nás je ze starých letopisů českých z roku 1416, kde se o nich píe: Toho času poprvé se v Čechách objevili a lid mámili. V kronice Dalimilově nalézáme zmínku, e byli v Čechách ji před rokem 1416. Ve panělsku ji byli roku 1492 pronásledováni zároveň se idy a Maury. V Anglii roku 1531 proti nim vyel první verdikt. Ani později se k Romům vztah nezměnil, soudě podle dobových záznamů: Vysávali lid i zemi po celou dobu 30leté války, ba i později tak, e císař Leopold I. musil proti nim vydati dekret jím vypovídali se ze země. Ale to nic neprospělo, spíe jetě z Moravy a ze Slezska přicházeli a své mejdy dále prováděli, tak e konečně reskriptem daným (1697) za psance byli prohláeni. Tu nastala hrozná tvanice na Cikány, v ní mnoho jich zahynulo; ale přes to uhertí Cikáni pokoueli se pořád jetě o přístup do Čech, zvlátě do lesů v Táborsku a Budějovicku. Za císaře Josefa I. počali se hrnouti z Uher a Moravy do Čech na svá obvyklá místa, i byli opět stíháni, věeni a mrzačeni, ale bránili se také statečně, a vojenským zakročením ze země byli vyhnáni. Té Karel VI. prohlásil patentem z dne 20. června 1721 Cikány za psance a stanovil, aby i eny byly smrtí trestány.
V novodobých dějinách v Evropě proběhl také pokus Romy exterminovat a to Himmlerovým výnosem (1942) o deportacích Cikánů do koncentračního tábora Osvětim (Auschwitz) II. Birkenau.
I přes tato masivní a drastická opatření Romů stále přibývá. Z původní tisícovky se jejich počet dnes odhaduje na neuvěřitelných 10-12 milionů a demografická křivka exponenciálně roste.
Romové dneka
Dalo by se říci, e kdy mluvíme o kriminalitě, nebo dokonce drobné kriminalitě, můeme si pod tímto pojmem představit romskou meninu. Kdy Vám toti někdo ukradne mobilní telefon, peněenku, nebo se jedná o podobný delikt, jde v 95% o Roma. 75% Romů se podílí obecně na kriminalitě, přičem populaci tvoří 3% Romů.
Jsou to okující čísla, nebo díky těmto statistikám zjiujeme, e ve společnosti bez Romů by v naí zemi prakticky neexistovala kriminalita (dalí významnou kriminalitu z procent netvořených Romy tvoří ukrajinská menina tedy nebýt i jich, ili bychom téměř v ideálním světě).
Přiblině 80% Romů je bez zaměstnání. 60% z dětí umístěných v dětských domovech je romské národnosti. Na kadou Romku připadají čtyři potraty.
Kromě kriminality dnení Romové převáně ijí také z naeho sociálního systému a iví je předevím reprodukce, díky které získávají sociální dávky. Dále pobírají dávky hmotné nouze a jiné.
Ach jo, Irenko. Neříkám, e problémy s Romy nejsou ale upozornováním na to, jak jsou straní, hrozní a patní se toho teda moc nevyřeí....
A ta věta o převýchově Romů je taky docela dobrá. No zkrátka jsme tak úasní a dokonalí, e máme právo převychovávat.
Upravil(a) taurus (3. 1. 2008 17:32)
Není tady
Po včerejí reportái v tv přidám jen tip pro vlastníky havarijního pojitění auta. Čas od času je dobré nechat si přepočítat jeho výi s ohledem na stáří auta.
K dalí debatě. Myslím, e naráíme právě na tědrou sociální ruku státu. A také na to, e snadněji kontroluje nií stav, ani by měla páky na to, vymoci miliony z velkých podniků. A to se mi nelíbí. Kdyby tu bylo jisté osvobození od jakýchkoli daní do určitého příjmu, pak by se lidé kontrolující chudé mohli víc soustředit právě na velké ryby, teré větrají kasu. Jene, kdy si nedokáeme ani zaplatit premiéra tak, aby odolal pokuení brát velké úplatky, pak je i na naem pohledu něco zkaeného.
Není tady
Milý Taure, nenavrhuje tedy, abychom přijali my jejich ivotní způsoby, kdy chci ít v nějakém státě , musím se alespoň zčásti přizpůsobit větině, s naimi emigranty se taky nikde nemazlínkovali. Oni se mnoí geometrickou řadou a vysávají nejen sociální systém, ale také kasy měst a obcí a zdravotní systém, spolu se stárnoucí populací je to faktická cesta do pekel.
Upravil(a) Irenka21 (3. 1. 2008 19:23)
Není tady
K té vodě - chytat z pračky a pak s ní splachovat. U nás v malém domečku stejně nela vyřeit pračka jinak ne e bude stát vedle vany tj. dát tam ten kýbl - nechat vodu odtéct do něj a pak s tím spláchnout rozhodně není problém. Beztak by ta voda odtékala zase jen do vany - není to prakticky ádná práce navíc. Rozhodně mi to přijde lepí ne sousedi, kteří vodu z pračky nechají sice odtéct, ale splachují jen kdy jdou "na velkou" a jinak vůbec tj. si dovedete představit jak jim záchod zapáchá...
Nevím kolik tím uetříme - moc to neregistruji nebo zatím bydlím u rodičů, ale rozhodně mi to nepřijde jako vracení se o 50 let zpět...
Není tady
Irenka21 napsal(a):
Milý Taure, nenavrhuje tedy, abychom přijali my jejich ivotní způsoby, kdy chci ít v nějakém státě , musím se alespoň zčásti přizpůsobit větině, s naimi emigranty se taky nikde nemazlínkovali. Oni se mnoí geometrickou řadou a vysávají nejen sociální systém, ale také kasy měst a obcí a zdravotní systém, spolu se stárnoucí populací je to faktická cesta do pekel.
Ne, nenavrhuji, abychom přijali jejich ivotní způsoby ale myslím, e kdybych v dávné minulosti respektovali jejich ivotní způsoby (a nemám tím na mysli krádee nebo lhaní ale třeba jejich tendence ke kočovnému způsobu ivota nebo potřebu ít pohoromadě), tak to nemuselo dopadnout, tak jak to dopadlo...
Samozřejmě si myslím, e pokud se člověk někam přestěhuje, tak by se měl přizpůsobit dané kultůře ale zároven to nemusí nutně znamenat zapomenout na svojí kulturu. Proto se mi slovo převýchova nelíbí. Pravda dneska se asi o původní romské kultuře moc mluvit nedá. Právě proto, e jsme se jí v minulosti snaili potlačit.
Samozřejmě se mi taky nelíbí jak je nastavený současný sociální systém, ze kterého Romové ijí. Je na čase to změnit. Ale zase znám pár bílých rodin, které dělají to samé.
Na tvůj příspěvek jsem reagovala proto, e se mi nelíbilo, e v něm jsou uvedené pouze samé negativní věci. Svět není černo bílý. Nepopírám, e tu ten problém je a e je to hodně velký problém. Zároveň si ale myslím, e my jsme taky součástí toho problém, právě proto, jak jsme se k Romům v minulosti chovali. Take napsat, e Cikáni jsou svoloč je pro mě příli zjednoduující.
Upravil(a) taurus (3. 1. 2008 20:11)
Není tady
Tak jo, mír, ale stejně jsou děsní.
Není tady
Bety napsal(a):
Oto my jsme je snědli včera večer hned teplý, byl to můj první pokus... a v podstatě mě stýly akorát půl kila polohrubé mouky tak proto jsem to dala do "etření" pekárna akce Tesco stála 999 (a dostali jsme slevenku 100 na nákup) a od září myslím u je i zaplacená s tím co jsem v ní napekla...
Bety, ta pekárna je na dynamo na ruční pohon?
Není tady
Petře, na www.Domácí pekárny je debata o tom, co stojí vynaloená energie. Podle uvedené tabulky je nejdelí program za 1,45 Kč. Moná je po zdraení trochu draí, ale hlavně mám čerstvé pečivo, které za 2 dny nezačne plesnivět. Navíc pekárna uhněte jakékoliv jiné těsto (koláče, rohlíky, bábovky...), které pak lze upéct v troubě. Měla jsem ji na chatě, abych nemusela jíst týden starý chléb, dnes u ji pouíván téměř denně, zásobuji celou rodinu.
Není tady
Jessie napsal(a):
K té vodě - chytat z pračky a pak s ní splachovat. U nás v malém domečku stejně nela vyřeit pračka jinak ne e bude stát vedle vany tj. dát tam ten kýbl - nechat vodu odtéct do něj a pak s tím spláchnout rozhodně není problém. Beztak by ta voda odtékala zase jen do vany - není to prakticky ádná práce navíc. Rozhodně mi to přijde lepí ne sousedi, kteří vodu z pračky nechají sice odtéct, ale splachují jen kdy jdou "na velkou" a jinak vůbec tj. si dovedete představit jak jim záchod zapáchá...
Nevím kolik tím uetříme - moc to neregistruji nebo zatím bydlím u rodičů, ale rozhodně mi to nepřijde jako vracení se o 50 let zpět...
Tak tohle mi něco připomnělo - před 13 lety jsme v lednu ve velkých mrazech jeli k manelovo rodičům s roční dcerou autobusem 300 km, jeli jsme s několika přestupy asi 9 hodin a já se vymrzlá děsně těila k nim do tepla. Otevřít nám přiel tchán ve zmijovce a v koíku, myslela jsem, e byl u králíků, ale oni doma netopili, etřili a uvnitř byla teplota 13 stupňů!!!!!!!!! Přitom věděli, e přijedeme s malým dítětem a e venku mrzne..... Poslední kapka byla, kdy jsem zjistila, e záchod nesplachuje a po dotázání jsem byla poslána na dvorek s kýblem, abych si nabrala na spláchnutí vodu ze sudu. Řekla jsem, e jedu raději domů a a pak teprve tchán zatopil a zapnul vodu na záchodě..... Já vím, jsou oba důchodci, ale tchán se nám s radostí chlubil, e má v té době větí důchod ne manel plat....... Jen tchýně mi bylo líto, e takhle musí ít, ona je fajn a nechce se hádat.
Ale k současnému etření - já osobně budu u nakupování víc přemýlet, je fakt, e občas utratím za to, co nepotřebuju, tak tam budu hledat rezervy. Asi omezím nákup novin, opět je zdraená Mladá Fronta a dneska jsem chtěla u nás v sámoce koupit balíček mraenýc kuřecích prsou - 3 ks, 67 dkg a stálo to 119 Kč, take jsem balíček vrátíla do mrazáku a byla čočka......Topíme plynem, u jsme jen na 20 stupních, ubírat u nechci, děti si hrajou hodně na zemi. Netopím v kuchyni, netopím dopoledne, jen ráno, aby jsme nevstávali do studena a pak a kdy se děti vrací domů ze koly a kolky....Vodu ohříváme elektrikým bojlerem, vaříme na elektrice, to je asi největí rout peně a ubírat u není kde, bojler je jen na 120 l, jsme pětičlená rodina, jen se sprchujeme, nemám myčku, take to mnoství vody musí vydret na ve, vodou tedy rozhodně neplýtváme. Tak asi opravdu jen to jídlo a oblečení. Má pravdu Irenka21 v tom, e je to smutný kvůli etření nekoupit si kníku, noviny, jít do kina, divadla, nedojít si občas na večeři..... Pro mě je to tedy taky vzácnost, ale občas si radost udělám, jako například teď na Vánoce jsem si nadělila tři kníky, který jsem si během roku vyhlídla, občas jedeme na výlet, člověk něco vidí, zaije s dětmi, je to radost.....
Není tady
Na úvod se chci omluvit, e i já na tomto vlákně budu off-topic, ale Irenčin příspěvek mne mírně překvapil
V úvodu příspěvku Irenka píe něco jako "nic na ně neplatí" a pak nabízí dlouhý seznam toho, co na ně neplatilo. Kdy se ale podíváme do historie, zjistíme, e ve, co se na ně zkouelo byla buď likvidace nebo jejich "odsunutí".
Problémy, kterým dnes s romskou meninou čelíme (já uznávám jejich právo na sebepojmenování, a je k tomu vede cokoliv) si myslím vygradovaly díky minulému reimu. Mohu se mýlit, ale pokud vím, komunisté problémy s romy řeili tak, e je prostě "pozavírali" do ghett, aby svou přítomností neobtěovali "sluné" občany a vypláceli jim vysoké sociální dávky.
Díky této situaci romové ili jen v sousedství dalích romů a de facto neměli přístup k větinové společnosti. Nejene asi neměli chu se integrovat, neměli ani příklad, který by je "táhnul". Ke změně je navíc nemotivovala ani jejich finanční situace - stát byl dostatečně tědrý.
Představte si, e se narodíte v rodině, kde rodiče nepracují, kde vás nikdo nevede ke vzdělání (jakési průzkumy ukázali velmi nízkou prioritu, kterou romové vzdělání veobecně dávají). Protoe ve věku esti let nejspí ani neumíte pořádně česky, máte jiné sociální návyky, i přes vaí normálně vyvinutou inteligenci nejspíe skončíte ve zvlátní kole, protoe není nikdo, kdo byl měl čas (chu? peníze?) se vám intenzivněji věnovat.
Nemáte tedy vzdělání, navíc vá intelekt jistě utrpěl v prostředí s lidmi, kteří jsou zaostalí. Práce se vám velmi těko shání, protoe krom toho, e nemáte vzdělání, jste rom a málokdo má odvahu vás zaměstnat... a tak buď ijete ze sociálních dávek, nebo kradete a nebo provozujete kombinaci obojího.
Co s tím? Přestat jim vyplácet dávky... jene vichni víme, e práci prostě neseenou a pokud ano, tak nejspí jen manuální a velmi patně placenou. Vystěhovat je mimo město? Opět do ghett, kde budou jen ve společnosti své komunity, ít v bídě... myslíte, e pak povstanou jako fénix z popela? Já si to nemyslím...
Je jisté, e jediná ance je do této meniny investovat. A to nejen v podobě sociálních dávek. Je třeba je přesvědčit o tom, jak podstatné je vzdělání a jak důleité je, aby jejich děti studovaly. Je důlěité, aby romské děti studovaly na smíených kolách, protoe chceme-li jejich integraci, musíme jim ukázat, kam je třeba se integrovat a musí se začít u u dětí.
Je jasné, e desítky let nezměníte mávnutím proutku a je jasné, e to bude stát spoustu peněz. Ale těch peněz bude mnohem méně, ne kdy se na věky věků bude jejich problém jen odsouvat.
Chápu, e můj názor zde asi nebude moc populární. Ráda bych řekla, e jsem tři roky ila na Smíchově v romské čtvrti a mnohokrát přinejmením v duchu jsem slovo rom spojila s názvem různých domácích zvířat... ale zkuste si vy sami představit, e se narodíte jako rom, projdete jejich výchovou, budete mít jejich barvu pleti a s tou barvou pleti se pokusíte sehnat zaměstnání... já osobně jsem přesvědčena o tom, e nemít rodiče, kteří se mnou na prvním stupni psali úkoly, kteří mně nutili uklízet si pokoj, kteří mně výchovně spráskali při pokusech o lhaní nebo dětské "krádee"... rozhodně bych neodmaturovala na gymplu atd.
Tedy - dodnes se romská otázka řeila tak, e se romové buď vyháneli, likvidovali, popř. odsouvali na okraj společnosti a pusa se jim zacpávala tědrými sociálními dávkami. Myslím, e je na čase zkusit pro změnu něco konstruktivního. Je jasné, e jsou tady, e s námi ijí a ít budou. A my si můeme vybrat, zda do nich hodně zainvestujeme teď nebo budeme investovat po částech a do skonání věků.
P.S. Nemám ráda takové to dělení oni a my, slova jako integrovat, přizpůsobovat, musí, měli by... ale lepí výrazy mne nenapadly
Upravil(a) Fatimah (3. 1. 2008 23:28)
Není tady
ita napsal(a):
Petře, na www.Domácí pekárny je debata o tom, co stojí vynaloená energie. Podle uvedené tabulky je nejdelí program za 1,45 Kč. Moná je po zdraení trochu draí, ale hlavně mám čerstvé pečivo, které za 2 dny nezačne plesnivět. Navíc pekárna uhněte jakékoliv jiné těsto (koláče, rohlíky, bábovky...), které pak lze upéct v troubě. Měla jsem ji na chatě, abych nemusela jíst týden starý chléb, dnes u ji pouíván téměř denně, zásobuji celou rodinu.
Ito, jasny, máme také týden novou pekárnu. Bety jaxi zapomněla na energii. To, e je spotřeba kačkupadesát mě mile překvapilo.
Není tady
Mně pořád nějak uniká, proč si vichni stěují na vládu a nedělají radi sami něco pro zvýení své ivotní úrovně
Petře, tenhle národ si přece vdycky na něco stěoval. Tu na vládu, tu na stařičkého mocnáře, jindy na sucho či na mokro... Kdy se kohokoli zeptá, jak se má, okamitě začne vykládat, jak je na tom patně - tak nějak to patří k českému folklóru, řekla bych .
Ale k tomu zvyování úrovně - nemyslím si, e bych byla individuum práce se títící, vdycky jsem měla víc, ne jedno zaměstnání. Jene k tomu taky tři děti a to je kasička téměř bezedná, pokud je chce sluně postavit na nohy, co se třeba kol a podobných věcí týká. Take na to, abych rozjela nějaké podnikání, jsem prostě neměla a na zajímavé (a sluně placené místo zas byla, podle mnohých zaměstnavatelů, stará a tudí u předem neschopná. Nebrečím, e nemám na jídlo nebo na doktora, nemarodím a kdyby bylo nejhůř, mám z čeho nějakou dobu ít - ale docela se děsím okamiku, a prostě jednou dělat moct nebudu. A ji kýmkoli slibovaných "světlých zítřků" se asi nedoiju, take bohuel odnesu jenom to splácení dluhů. A neříkej mi, e je to vina mojí generace - já za svůj rok narození nemůu.
Není tady
No vidím, e jsem rozpoutala zajímavou diskuzi. Patřím k těm, co to mají tak naponované, e kdybych onemocněla, tak se můu jít picnout. Kníku jsem si občas koupila, teď u bude jen knihovna, na dovolené nejezdím, práce s dojíděním mi vezme 12-13 hodin denně, nevím u teď, kdy mám vychovávat dítě, nato kdybych la na brigádu. Na to fakt u nemám. Beru AD abych vůbec vydrela psychický nápor v práci, jsem tak straně unavená, e kadý dalí den zvládám hůř a hůř. Absolvovala jsem nějaké vyetření, nic mi prý není, jsou to nervy. Snaím se na to nemyslet, ale jde to blbě. To jen tak na okraj.
Není tady
No, já myslím, e Fatima, vzhledem ke své náklonnosti k jiné rase tady opěvuje písně i na cigány.....ale u se do nich nacpalo hodně a výsledky naprosto ádné ! Myslím, e mnoho lidí se raději nevyjádří, diskuse by musela být smazána! Mezi Romy jsem pracovala/pouze pracovala/, znám jejich mentalitu, zvyky,písně, tance i trochu rozumím, ale tudy cesta opravdu nevede!Mě neohromí ani Topolánek, jak poskakuje na jejich zábavě. Tam jde zase jen o politiku....... Myslím, e se o tom přesvědčujeme kadý den a a vyplave na povrch, co ve páchají v jiných státech/Anglii/ a nyní ji oficiálně budou páchat v rámci EU, budou je nenávidět lidé téměř vude! Z cigána člověka asi těko někdo udělá tím, e mu dá dávky, případně práci.....to kradení, lhaní, podvody, nepřizpůsobilost se z nich nedá ani vytřískat, tam je marný boj, oni se nikdy nezmění ! Jen u nás to stálo nemalé peníze......já bych viděla řeení, ale to není povoleno......moná nemáme právo převychovávat, ale kde oni berou to právo, kterého vyuívají a na vechno ?
Já etřím vude, kde se dá, víc u opravdu nemůu, ale iju a od státu nic nečerpám, proč by někteří, kteří etřit ani neumí, měli být podporováni ?
Není tady
Aneri napsal(a):
No, já myslím, e Fatima, vzhledem ke své náklonnosti k jiné rase tady opěvuje písně i na cigány
e ti vadí Romové můe klidně napsat ani by naráela na to, e Fati chodí s přetelem Arabem..... Taky má trochu problémy s přijetím jiných národností,ne?
Není tady
Nemám rád cigány a komunisty.
Není tady
Petr100 napsal(a):
Nemám rád cigány a komunisty.
Petře, zdravím. A co teprve cikánskej komunista..to by byla kombinace Kdoví, jestli takovej někdy existoval..
Není tady
Oto - existoval a ne jeden, nýbr celá parta kopáčů v jednom nejmenovaném stavebním podniku. Oni tehdá souzi potřebovali nějak zvýit čísla, tak je přemluvili :-) Ovem největím argumentem při onom "přemlouvání" bylo, e nebudou platit příspěvky - to zacvakala firma.
Není tady
Petr100 napsal(a):
ita napsal(a):
Petře, na www.Domácí pekárny je debata o tom, co stojí vynaloená energie. Podle uvedené tabulky je nejdelí program za 1,45 Kč. Moná je po zdraení trochu draí, ale hlavně mám čerstvé pečivo, které za 2 dny nezačne plesnivět. Navíc pekárna uhněte jakékoliv jiné těsto (koláče, rohlíky, bábovky...), které pak lze upéct v troubě. Měla jsem ji na chatě, abych nemusela jíst týden starý chléb, dnes u ji pouíván téměř denně, zásobuji celou rodinu.
Ito, jasny, máme také týden novou pekárnu. Bety jaxi zapomněla na energii. To, e je spotřeba kačkupadesát mě mile překvapilo.
Ne nezapomněla jsem na energii, nala jsem si ten propočet, pekárna jen zamíchá a pak těsto kyne samo, to není stejné jako např. u automatické pračky! Peče pak cca 1 a 1/2 hodiny, na rychlý program jetě méně. Mám ji od začátku září a vyla mě na 899 s tou slevenkou, take za cca 90 dní je to zaokrouhleně 10 Kč na den a to jsem na chlebu a pečivu uetřila...
Není tady