14. února : Váení uivatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to poruení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 14. února : Kyjevské smaené fazole. I bez masa se dá připravit skvělý oběd! 14. února : Menopauza mění vzhled eny. Na co vechno má vliv kolísající hladina hormonů |
|
|
Citáty Pata Parelliho
,,Nedívej se koni na ui - neupadnou mu."
,,Kdy kůň mrká, přemýlí!
,,Kdy ne, tak ne"
,,Čím lépe se pohybuje kůň dozadu a do stran, tím lépe dělá vechno ostatní."
,,Mýlit se je lidské - ale činit za to odpovědným koně je nelidské."
,,Tvůj kůň, můe být pouze tak odváný, jako jsi ty sám."
,,Kdy můe být kůň zábava pro tebe, můe být ty zábava pro koně."
,,Dbej na to, aby se tvé mylenky staly mylenkami tvého koně, ale předtím porozuměj jeho mylenkám."
,,Ostré uzdění, martingal a vyvazovací otěe jsou omluvou za patnou ruku jezdce."
,,Nedívej se koni před nohy, to je jeho práce."
Není tady
1. Přátelská hra (Friendly Game)
Smyslem této nejzákladnějí hry je, abyste vaemu koni dokázali, e mu nechcete ublíit, i kdy byste mohli. Díky přátelské hře docílíte u svého koně nejrychlejích pokroků ve vaem vztahu. Místo prostého hlazení a klidného zacházení byste měli koně konfrontovat se situacemi, které ho mohou vystrait a přitom mu dokázat, e mu nehrozí ádné nebezpečí. Libovolným předmětem (ohlávkou, bundou, provazem, kartáčem, igelitovým sáčkem apod.) třeme koně po celém těle, omotáváme mu provaz kolem nohou nebo mu ho přehazujeme přes hřbet a hlavu, s rukama u sebe poskakujeme kolem koně, pokládáme mu na hřbet sedlovou dečku
Trik spočívá v tom, abychom vechny úkoly prováděly v pravidelném rytmu, dokud si kůň není jistý, e se nemusí ničeho bát a nezůstane klidně stát. Na rozdíl od ostatních her, při kterých vyadujeme po koni pohyb, je smyslem přátelské hry dosaení toho, aby kůň bez pohybu zůstal stát.
Zkuste si představit situaci, kdy se potkáte s někým neznámým. Co uděláte? Postavíte se proti němu a zeptáte se: A ty jsi kdo? Nebo si jen mlčky potřesete rukou. To je vlastně přátelská hra, která naznačuje: Já jsem přátelský. Jak přátelský jsi ty? Pamatujte si, e přátelské je pro koně vechno, co se k němu stejnoměrně a v rytmu přibliuje. To je začátek kadé komunikace.
Pokud přistupujete ke koni, nepodávejte mu dlaň, ale hřbet vaí ruky k očichání. Tam je toti nejvíce pachů. Mějte přitom na paměti, e ruka podaná dlaní nahoru je ofenzivní, zatímco ruka podaná hřbetem nahoru je defenzivní.
Někteří koně dokonce i takoví, kteří jsou ji řadu let jeděni nedostali nikdy příleitost skutečně poznat sedlo, které na svém hřbetě nosí. Ale přátelskou hru můete hrát i s jeho sedlem, přehazovat ho přes koně, dotýkat se jim těla koně a řadu dalích věcí, dokud se kůň v přítomnosti sedla nezačne cítit bezpečně. Větina koní se před sedláním uvazuje, aby neutekli, jakmile se k nim se sedlem přiblííte. My naopak necháme koně, aby si k sedlu sami doli, kousli si do něj a přesvědčili se, e jim neublíí. Začněte tím, e s koněm bez přestávky intenzivně hrajete pohybové hry, a je unavený, nechejte ho odpočívat v blízkosti sedla. Pokud to tak budete dělat kadý den, za čas se stane, e kůň vyjde ze stáje a začne se rozhlíet, kde uvidí sedlo, aby si u něj mohl odpočinout.
V průběhu přátelské hry pozorujte oči, ui a ocas koně. Pokud s ním rozčileně vihá do vzduchu, měli byste něco dělat jinak. Hrejte s ním tuto hru tak dlouho, dokud se kůň nepřestane hýbat. Pokud nemáte jistotu, e vám se strany koně nic zlého nehrozí, pouijte bič (vaí prodlouenou ruku). Začněte se jím dotýkat těch míst na těle, které si je kůň schopen sám oetřit pomocí zubů nebo viháním ocasu. Zvlátě drbání na kohoutku mají koně rádi, protoe jsou od přírody zvyklí, se v této oblasti přátelsky otipovat. Naopak na břie nebo pod ocasem nejsou na hlazení zvyklí, protoe se na tato místa jiní koně se svými zuby nedostanou.
Při vech těchto úkonech jsou nezbytné dvě věci. Zaprvé musíme koni umonit udělat pár kroků (s hlavou natočenou směrem k vám a s povoleným provazem) a zadruhé stále udrovat rytmus. To dává koni jistotu, protoe ví, jaký pohyb se bude opakovat. Tuto hru hrajte opakovaně mezi ostatními hrami, abyste svého koně uklidnili a udreli vyváenost mezi dominancí a přátelstvím.
Není tady
2. Dikobrazí hra (Porcupine Game)
Kadý kůň je vybaven instinktivním chováním, které označujeme jako obranný (opoziční) reflex. Ten se objevuje v okamiku, kdy kůň nemá monost nikam utéci. Díky tomu se kůň vzpírá otěi, která ho omezuje v pohybu, nasazení ohlávky nebo stisku jezdcových holení. Je to také důvod, proč jsou koně neklidní a ocitají se v nesnázích v úzkých prostorách, kupříkladu v přívěsech na převáení koní. Strach z omezeného prostoru toti patří k jejich strategii přeití.
Dikobrazí hra učí koně ustupovat před tlakem. Větina lidí příli spěchá a řadu věci řeí silou, ale my bychom měli vsadit spíe na trpělivost a vytrvalost a prostřednictvím stálého tlaku, působícího na daném místě, koně naučit, e se tohoto nepříjemného pocitu zbaví tím, e ustoupí. Důleité vak je, e nikdy nesmíme ve svém snaení přestat, dokud kůň neudělá to, co po něm chcete. Ale nemusíte mít obavy. Prolo mi u pod rukama několik tisíc koní,ale u ádného z nich to netrvalo déle, ne dva dny.
Mějte vak na paměti, e koně jsou na tuto hru skutečnými odborníky a rádi zkouejí, kdo z vás jako první podlehne vyvíjenému tlaku. Ubezpečte svého koně, e ve svém působení dokáete vytrvat tak dlouho, dokud neustoupí. Vdycky je potřeba začít zlehka a tlak pomalu, ale vytrvale stupňovat, dokud se kůň nepodvolí. (Birger Gieseke teorii čtyř fází vysvětluje následovně: zpočátku se místa na těle dotkejte lehce jako moucha. Potom zesilte svoje působení jako ovád, a kdy ani to vaemu koni nic neříká, představte si, e jste krkavec. Nakonec se staňte orlem, zatínajícím drápy do své kořisti. Jakmile vak kůň zareaguje, přestaňte s vyvíjením tlaku a pohlaďte ho na místě, na které jste předtím tlakem působili. Tím ho obměkčíte).
Dokáete svého koně přimět k pohybu dopředu, dozadu, do stran nebo nahoru a dolů pomocí jemného tlaku konečků svých prstů? Vá kůň by měl být schopen na tento tlak reagovat ustoupením a zastavit, jakmile přestanete tlak vyvíjet a začnete ho drbat.
Prostřednictvím dikobrazí hry učíme koně také ustupovat, zvedat nohy, stáčet jeho nos ke pičce ohonu, nebo mu kupříkladu sníit hlavu, take ho bez problému nauzdí i malé dítě. V tomto případě je základem úspěchu vae vytrvalé tlakové působení na týl koně (zhruba v místě, kde bývá umístěn nátylkník). Tlačte na krk koně vytrvale, ale jakmile se kůň tlaku podvolí, ihned přestaňte působit! Tím mu nejsrozumitelněji dáte najevo, e udělal něco dobře. Odměňte kadý centimetr, o který se kůň sníil hlavu, uvolněním tlaku, aby poznal, e je to příjemné. Nakonec na lehký dotyk vaí ruky kůň skloní hlavu a k zemi. Kdy se vám to podaří, zkuste koni hlavu stočit tak, e se koncem nosu dotkne pičky svého ocasu. Tím ho ovládnete z plných padesáti procent,
Ustupování před tlakem je také základem couvání. Zapamatujte si, e jestlie nebudete schopni svého koně přimět, aby couval, nikdy si nezískáte jeho důvěru a respekt.
Dikobrazí hru je moné hrát pouze v blízkosti koně. Maximální moná vzdálenost je přitom omezena délkou vaeho biče.
Není tady
. Řídící nebo také pohybová hra (Driving Game)
Řídící hra učí koně podléhat sugesci, tj. reagovat na vae mylenky. Jedná se o přirozenou hru, kterou koně mezi sebou s oblibou hrají po celý den, za pomoci pohledu, pohybu uí, ocasu nebo nohou. Je to řeč těla, kterou vyjadřují kdy se nepohne, kousnu tě nebo kopnu! Principem je výzva pojď jsem nebo naopak bě ode mě pryč.
Koně řídící hru hrají mezi sebou následovně. Představte si, e jsem kůň a chtěl bych, aby můj hřebec poodeel, protoe stojí u mého rádla. Kdybych byl kůň, sklopil bych ui a přísně se na něho podíval pohledem zlé tchýně. Potom bych začal kývat hlavou v určitém rytmu. To je pokyn pro níe postavené zvíře, aby opustilo místo, kde se právě nachází. A bych dosáhl svého, odměnil bych koně pohledem přívětivé babičky. Pokud by ale neustoupil, čekalo by ho kousnutí nebo kopnutí (4.fáze), tak, jak je to běné ve stádě. Pamatujte si: VDYCKY MUSÍTE DODRET SVŮJ SLIB a to i v případě hrozby. Jenom tak máte anci stát se skutečným alfa zvířetem v ebříčku koňské hierarchie. Nebo právě alfa zvíře je to, které ostatní koně uvádí do pohybu. Je nedotknutelné (proto vám v této roli ze strany koně nehrozí ádné fyzické napadení) a při pohybu se neohlíí, jestli za ním zbytek stáda běí. Neptá se: tak jdete za mnou nebo ne?, protoe ví, e kdy se dá do pohybu, zbytek koní automaticky běí za ním.
Tato hra navazuje na dikobrazí hru, protoe se kůň nejprve musí naučit podvolit se fyzickému působení. Teprve potom je schopen reagovat na psychický nátlak.
Ve své podstatě je řídící hra hrou na návrhy a sliby. Pokud nenásleduje vae návrhy, vyvoďte z toho důsledek narazí na vá fyzický nátlak tj. na vlnící se provaz, zvednutý bič, nebo napřaenou ruku. Nikdy se ale nesnate koně bít. Koně na bití reagují velmi citlivě. Pokud koně úmyslně udeříte, bude vám to dávat za vinu a moná vám to i oplatí. Nejhorí na tom je, e kůň tomuto způsobu potrestání nerozumí. Navrhnete-li mu ale, aby se pohnul, on tak neučiní a narazí proto na fyzický odpor, pochopí, e musí jít z cesty
byl to přece jeho úkol, vyhnout se působení tlaku! Nebude Vám dávat vinu a kdy to zkusíte podruhé (nebo potřetí), určitě se pohne.
Nejhorí, co můete svému koni provést, je ho obelhat! Vdycky musíte dodret to, co mu slibujete. Kůň toti velmi dobře rozpozná situaci, kdy jste nedodreli svůj slib a oplatí vám to nedostatkem důvěry a respektu. On si je toti dobře vědom skutečnosti, e potřebuje vůdce, který vdycky dodrí to, co slíbí, který nele a který je spravedlivý stejně jako čtyřnohý vůdce stáda.
Nyní zkuste zjistit, zda-li jste schopni přimět koně k couvání pouhým pohybem zápěstí a prstů (jako by jste ho chtěli postříhat vodou). Zkuste uvést do pohybu přední část jeho těla tím, e ukáete nataeným prstem na jeho oko. Pokuste se rozhýbat jeho zadek, ani by se vám přitom přestal dívat do očí, a to tak, e působíte na jeho záď prostřednictvím provazu (nezapomeňte vak na udrení bezpečné vzdálenosti). Pokud se ve podaří, podrbejte koně na čele a naznačte mu, e to udělal správně. Potom hru opakujte. Nakonec moná dosáhnete toho, e k vám kůň otočí hlavu u v okamiku, kdy ho zezadu budete upřeně pozorovat.
Přátelská hra, dikobrazí hra, a řídící hra představují tři základní komunikační metody při kontaktu s koněm. Kupříkladu, pokud chcete koně nasedlat, vdycky hrajete přátelskou hru. Pokud chcete koni nasadit ohlávku nebo zvedat nohy, vyuijete dikobrazí hry. Pokud sedíte na koni a dríte bičík, hrajete řídící hru.
Vechny tyto hry, mají určitou posloupnost. Základem je přátelská hra a pokud ji plně ovládáte, ostatní hry u na ni můete stavět jako kostky. Nebojte se ji, protoe kadý tvor na světě přátelskou hru ovládá. U dikobrazí a řídící hry můete očekávat různé výsledky, ale kadý z Vás můe pohybovat rukama, otevírat a zavírat dlaně nebo si je prodlouit pouitím biče, pohybujícího se v pravidelném rytmu.
Není tady
4. Jo-Jo hra (Yo-Yo Game)
Nyní se dostáváme k tomu, jak poslat svého koně dozadu a dopředu v přímých liniích (zpočátku moná ne tak úplně přímých, ale časem se vám to jistě podaří).
Jistě jste u přili na to, e někteří koně k vám velmi rádi přicházejí, ale ustoupit jakoby neuměli, pouze utéct. Jiné snadno přimějete k tomu, aby se od vás vzdálili, ale velmi těko je přesvědčíte, aby přili do vaí blízkosti. Je to právě Jo-Jo hra, prostřednictvím které můete nalézt rovnováhu mezi těmito dvěma pohyby.
Tato hra také mění rychlost pohybu koně, take se často označuje jako speed kontrol neboli kontrola pohybu. Díky ní se vá kůň můe pohybovat na loni různou rychlostí a ve cvalu určuje, na kterou nohu bude vá kůň cválat. Je vak bezpodmínečně nutné, aby kůň nejprve zvládl pohyb v kroku a později i klusu.
První fáze snahy o couvání začíná pohledem zlé tchýně a kmitajícím ukazovákem, který ukazujete koni, stojícímu čelem proti vám. Potom rozvlňte čtyřmetrový provaz. Začněte zlehka, ale potom přidávejte na intenzitě, a se začne třást i ohlávka a kůň se začne cítit nepříjemně. Pokud se kůň tomuto pocitu pokusí uniknout tím, e ustoupí, okamitě přestaňte se svým působením a dejte mu tak vědět, e cvik provedl správně. Potom znovu rozvlňte provaz (můete i rytmicky klepat do provazu bičem) a nepřestaňte jím na koně působit, dokud neudělá aspoň malý krůček směrem od vás. Pokračujte tímto způsobem tak dlouho, a vám kůň plně rozumí. Potom po něm začněte poadovat celý krok nebo dokonce dva a později ho vylete na samý konec provazu.
Pokud se kůň v průběhu Jo-Jo hry pokouí kolem vás proběhnout, nebo k vám stojí natočený bokem, dává vám najevo, e se v jeho hodnotovém systému nacházíte hodně nízko. Kůň by měl být natočený vdycky přímo proti vám a nespustit z vás oči.
Kdy se kůň od vás bez potíí vzdaluje, zkuste na něj zapůsobit, aby přiel zpátky k vám. Rytmicky si přitáhněte provaz a ručkujte po něm tak, aby lehce prokluzoval mezi vaimi dlaněmi, dokud kůň o krok nepřistoupí. Jakmile se tak stane, okamitě rozevřete dlaně a dejte mu vědět, e cvik provedl správně. Potom ho k sobě znovu rytmicky přivolejte. Kdy konečně dojde těsně před vás, přestaňte s jakoukoliv aktivitou a podrbejte ho na hlavě. Potom ho znovu vylete směrem od vás a znovu přivolejte, dokud vechno neprobíhá zcela bez problémů. Mějte přitom na paměti, e mezi ochotou koně se od vás vzdálit a přiblíit musí být opět rovnováha a kůň od vás musí couvat stejně rychle, jako se k vám blíí. Pokud kupříkladu dobře couvá a nerad se k vám přibliuje (nebo naopak), můete tím hodně zkazit. Kdy se toti zamyslíte nad světem, ve kterém ijeme, zjistíte, e vude rovnováha existuje. Moná, e z jógy znáte energii Jing a Jang, které tuto rovnováhu zajiují.
Jo-Jo hra sloí k tomu, abyste zvýili vá respekt. Pomocí této hry vysíláte koně směrem od sebe a k sobě, ani byste se přitom hnuli z místa. Je to vlastně jakási kombinace řídící hry a dikobrazí hry.
Kadý, kdo chce být alfa zvířetem pro svého koně, by se měl umět otočit k němu zády a prostřednictvím Jo-Jo hry rozkývat provaz tak, aby se kůň od něj vzdálil na pět kroků a znovu se k němu vrátil. I to vám napomůe stát se skutečným horsemanem, protoe tak získáte cit pro pohyb lana i pro to, kde se v kadém časovém okamiku nachází vá kůň. Později vám to také umoní získat nezávislý sed, bez kterého není moné stát se dobrým jezdcem.
Je to také úkol, bez jeho zvládnutí nelze koně zastavit. Pokud se vám tahle hra daří v kroku, můete i běet, a pak zkuste zastavit. Kůň by vás měl neprodleně následovat. Díky této hře jste si vytvořili určitou brzdu ve svém koni.
Není tady
5. Kruhová hra (Circle Game)
Mnoho lidí se sice domnívá, e se jedná o pouhé lonování, ale ve skutečnosti je to něco o mnohem významnějího. Je to nejenom fyzické, ale ve stejné míře také psychické cvičení, při kterém se kůň naučí, e jeho úkolem je udrovat stále stejnou rychlost a vzdálenost od nás, dokud po něm nezačneme poadovat něco jiného. Při normálním lonování větinou kůň obíhá neustále dokola na vnějím kruhu, zatímco cvičitel bez přestání povihává bičem o zem, aby koně udrel v daném tempu. Tělo koně je tak sice trénováno, ale jeho mylenky se přitom toulají kdovíkde.
Kruhová hra začíná vysláním koně do kruhu. Nakreslete si na zemi určitou metu, kterou vae nohy nesmějí opustit. Potom přivolejte koně, zahrajte si s ním přátelskou hru a za pomocí dikobrazí hry a Jo-Jo hry ho vylete od sebe tak, aby se zadníma nohama dostal na kruhovou dráhu. Potom se zaměřte na první zónu, protoe právě ta uvádí do pohybu přední nohy koně. Potom ji stačí aplikovat řídící hru a kůň je tam, kde má být. Měl by se pohybovat beze změny směru nebo rychlosti tak dlouho, dokud ho k tomu sami nevybídnete.
Není přitom nutné stále se otáčet a mít koně na očích. U staré čínské přísloví říká, e pokud vám kůň při lonování zmizí zleva za zády a nezmění směr, musí se vpravo opět vynořit.
V průběhu kruhové hry se vá kůň naučí svině vykročit kupředu a poadovanou rychlostí se pohybovat kolem vás tak dlouho, jak si jen přejete, zatímco vy jenom uvolněně stojíte a opíráte se o bič. Tajemství úspěchu spočívá v tom, e pokud kůň dělá to, co po něm poadujeme, necháme ho zcela v klidu. Kdy sám od sebe něco změní, něco proti tomu podnikneme. Pokadé, kdy zastaví nebo změní rychlost, přivolejte ho a opět ho vylete na kruh. Kůň rychle zjistí, e je pohodlnějí zůstat na vnějím kruhu.
Koně, pohybujícího se po kruhové dráze, zastavíme tím, e zaměříme řídící hru na jeho záď. Vá kůň se toti neustále ptá: Mohu vstoupit? Vnitřním uchem je přitom natočen směrem k vám, vnitřním okem vás neustále pozoruje a je kdykoliv připraven vykročit za vámi.
Nezapomeňte, e byste měli po koni poadovat minimálně dva okruhy a maximálně čtyři okruhy kolem vás (v dalích úrovních se počet okruhů zdvojnásobuje). Pokud bez pobídky zvládne dva okruhy, dokazuje, e vás respektuje a splnil svůj úkol. Po čtyřech okruzích mu vak daný úkol začne připadat nudný.
Pokud chcete udret svého koně v kondici fyzicky, psychicky i emociálně, není 32 koleček na loni tím nejlepím způsobem. Chcete-li proto po něm více pohybu na kruhu, přidejte k němu dalí dva úkoly dle vaí fantazie. Vyhledejte překáky a hračky, nerovný terén, poadujte po koni, aby zrychloval nebo zpomaloval, zkracujte nebo prodluujte provaz
Dosáhnete tak vynikajících výsledků a komunikace s vaím koněm se tím výrazně zdokonalí.
Nezapomeňte se na vechny tyto hry dívat očima koně!
Není tady
6. Stranová hra (Sideways Game)
Čím lépe se vá kůň pohybuje směrem dozadu a do stran, tím lépe zvládne také ve ostatní. Vyzkouejte si to!
Pokud jste to nikdy s koněm nedělali, vylete do strany nejprve jeho hlavu, potom záď, potom znovu hlavu a opět záď, a dosáhnete stejnoměrného pohybu a kůň se pohybuje do boku celým tělem. Jako pomůcku vyuijte pro tuto hru plot, stěnu stáje, nebo jinou překáku, která zabrání zvířeti pohybu dopředu. Ideální délka provazu je v tomto případě 4 metry. Můete také zatřepat koncem ocasu, aby kůň pohnul zádí a pouít bič nebo tyčku, abyste si od něho udreli bezpečnou vzdálenost.
Opakovaně se ubezpečte o tom, e máte dostatečně dlouhý provaz, take kdy kůň ustupuje směrem od vás, nenarazí na jeho konec. Pokud je hlava koně příli vzdálená, jeho záď by měla trochu zrychlit. Zatočte proto koncem provazu nebo zahrozte koni rozkmitaným bičem. Často není nutné kousnout (dotknout se bičem těla koně), ale pokud jste kousnutí koni slíbili a on přesto neuposlechl, kousněte.
Nebude to dlouho trvat a vá kůň pochopí, co po něm poadujete. Nezapomeňte vak procvičovat překroky směrem doleva i doprava, protoe jako lidé se dělí na praváky a leváky, také koně mají jednu dobrou (oblíbenou) a jednu patnou (neoblíbenou) stranu.
Není tady
7. Prostorová hra (Squeeze Game)
Protoe koně mají od přírody strach z omezení svého pohybu, nenávidí úzké a uzavřené prostory. Z tohoto důvodu s nimi hrajeme prostorovou hru, která jim v tomto směru pomůe být klidnějí a odvánějí.
Postavte se 4 metry daleko od zvolené zdi nebo jiné pevné překáky a vyzvěte vaeho koně, aby tímto prostorem proel. Pokud se ji tato vzdálenost bude zdát některým koním příli úzká, nabídněte jim o něco větí, estimetrový prostor. Zjistěte si, s jakou minimální vzdáleností od překáky můete začít a postupně tuto vzdálenost sniujte, a skončíte u 90 cm, vzdálenosti, která odpovídá přiblině ířce stání v přepravníku pro koně.
Dbejte přitom na to, aby se v tomto omezeném prostoru kůň vdycky cítil příjemně, tedy abyste měli vdycky dostatečně dlouhý provaz, kdyby se kůň na konci uličky chtěl rozběhnout. Potom koně otočte a nechejte ho proběhnout v opačném směru zpátky. Nakonec si budete určovat, zda-li tento omezený prostor kůň projde krokem, proklue, nebo procválá.
Kdy zvládnete tuto hru, nebude pro vás přítě problém poslat koně do přívěsu, ani byste tam museli vstoupit před ním.
Jak dlouho se kadá z těchto her hraje? Vechno je v pořádku, dokud máte pocit, e vás i vaeho koně hra baví. Můe to trvat dvě minuty nebo taky dvě hodiny. Nezapomeňte vak nikdy na to, e pokud si uděláte dostatek času k tomu, abyste koně vechno správně naučili, trojnásobně se vám to vrátí.
Těchto sedm her vám zcela zřetelně odhalí kadou slabinu a kadé já nechci u vaeho koně a pomůe vám k jejich odstranění, protoe právě zde leí klíč k získání mírnějího, odvánějího a vestrannějího koně. Naleznete při nich také odpovědi na své vlastní otázky při vaí přeměně na horsemana.
Není tady
Ahojky Cilko, zkouela si Pareliho??? Nestane se kůň závilym, jen na jednom člověku??? Já si toti nejsem jistá zda jde pouít i na provozní koně. K nám přivezli 3 leté frísačky, které skoro nic neumí,jsou březí, take obsedání a pak. Přemýlela jsem o Parelim, ale nikdy jsem to nezkouela ani neměla monost mluvit s někým kdo to dělá ...
Není tady
nemám zkuenost, e by něktrý z koní zůstal závislý jen na jednom člověku, spí bych řekla, e toté očekávali i od jiných. I kdyby to kobyly o kterých píe, měly zkusit jen s tebou, tak to za to stojí. Krom jedné kobyly, která byla týraná a lidem nevěřila, se takhle dalo hrát se vemi. Ví, ono to váně spočívá v tom, e koník získává sebedůvěru, překoná strach a pokud to někdo v budoucnu nezkazí, tak to má napořád.
A i ona kobyla se později dala vyprovokovat alespoň tak, e byla zvědavá, tedy reakce byla, jene ta mi tak důvěřovala, e jsem mohla udělat cokoli a byla v klidu.
A vůbec nevadí, jestli nikdo dalí s nimi nebude Parelliho zkouet, protoe ty hry vycházejí z běných situací a tak i kdy to nikdo nebude dělat cíleně, kobylky samy pochytí nějaké ty souvislosti a v hlavě se jim to vybaví......
Zkus to, stojí to za to
Není tady
Cilko a jak na "tupého" koně?On jediné co má rád,je hra na honěnou..Ona to není jeho chyba,prostě si s ním nikdo nehrál a on to nezná a já tomu zas tolik nedala .Se mnou má rád jen ty běhací hry...Jak ho navnadit?
Není tady
Cilko: mám dotaz - vidím, e nějak si s koňmi rozumí - myslí, e si ků'n vybaví člověka, e ho zná, kdy ho 4 roky neviděl? nebo bude reagovat, jako by to byl cizí-nový člověk?
Není tady
Kůň si toho člověka vybaví velmi jasně, koně mají velmi dobrou pamě a čím výrazněji a déle tento vztah trval, tak se onen koník pamatuje a do smrti.
Zpočátku bude zkoumat zda je to ON, ale jak si vzpomene, jako by ty roky nebyly
promiň, mám toho nějak moc a kdy nevidím nové téma na hlavním panelu, tak si nevimnu, omlouvám se, a přítě zas budu tupá, klidně poli hned sz
Není tady
No znala jsem ji od narození do jejích 19-ti let (od r. 1984 do 2002), letos jí byl 23 let. U jsem ji neviděla 4 a 1/2 roku. Děkuji za odpověď, moc mě to potěilo:)
Není tady