14. února : Váení uivatelé, vkládat zde odkazy na různé e-shopy a stránky je přísně zakázáno, je to poruení Pravidel. Takové příspěvky budou smazány. Děkujeme za pochopení! 14. února : Kyjevské smaené fazole. I bez masa se dá připravit skvělý oběd! 14. února : Menopauza mění vzhled eny. Na co vechno má vliv kolísající hladina hormonů |
|
|
Syn je ve třetí třídě. V loňském roce mu v PPP diagnostikovali disortografii. Zprávu obdrela i kola. V letoním roce se změnila třídní učitelka, začal cizí jazyk. Syn je známkován jako by ádný problém neměl. Nová četinářka o jeho problémech ví, u angličtinářky si nejsem jistá. Zatím s angličtinou pěkně bojujeme. Učíme se slovíčka, čteme, syna to moc nebaví. Pak ze koly přinese trojku z diktátu a je totálně demotivovaný. Neznáte nějaké fígle na učení u disortografika a na jaké úlevy má nárok ve kole? Chystám se do koly zajít a domluvit se, proto bych ráda věděla, co můu pro syna ádat. Nejde mi o podporování ulejvání, ale angličtiny se jen tak nezbaví, proto myslím, e je začátek hodně důleitý.
Není tady
Měla jsem pro děti slovní hodnocení - dysortogafie a dyslexie. Jako malí koláci z toho moc radost neměli, jednička je něco jiného ne - zadanou látku zvládá výborně, ale odpadly stresy, kdy jsem toto hodnocení překládala do dětského jazyka, tak tam vdy byla pochvala.
Sama o nic ádat nemůe, ve musí být ve spolupráci s PPP. Třeba tyhle děti nemají psát diktáty, ale píí doplňovací cvičení.... A pokud to musí být diktát, existují pro ně zkrácené verze. A tohle je právě ve zprávě z PPP.
Jednoznačně jediné co můe udělat, je jít znovu do PPP, dále by se měli starat oni - dle výsledků z testů a tak. Třídní učitelce tohle můe říkat, ale dokud se neangauje PPP, ona v podstatě nemusí nic. Dyslektik, dysgrafik, dyscalculalik jí ztěují práci....
Není tady
Zavolej do koly nové třídní učitelce, e syn je dysortografik. Někdy mají v září (a nejen v září ) ve kolách takový zmatek, e nestihnou zařídit ve, co je třeba. A na třídních schůzkách bych pro jistotu zala i za četinářkou a angličtinářkou, aby s tím počítaly. Dcera pak u nepsala diktáty, jen doplňovačky, v AJ pak opisovala text a dopisovala vhodná slovíčka.
Jinak, slovíčka jsme vdycky opsaly na kartičky (vdycky jedna v ČJ a druhá v AJ) a hrály jsme s nimi pexeso... Do páté třídy to pomáhalo, pak ji to přestalo bavit
Není tady
Platnost zprávy z poradny bývá časově omezená (určuje si kola), a speciálně na prvním stupni se opravdu vyplatí aktualizovat ji kadý rok. V poradně by dítěti měli nejen dát nálepku dys, ale měli by taky pořádně vysvětlit rodičům, jak s ním pracovat!!!
Pokud syn není integrovaný (speciální papír, na takové děti dostává kola příspěvek a můe pro ně například zařídit jednu hodinu jazyka půlenou, co znamená individuálnějí přístup - ne vechny koly to dělají), jsou vekeré vstřícné kroky věcí osobní ochoty učitele, za kterou není nijak ohodnocený, často ani dobrým slovem. Dá se upřednostňovat ústní zkouení, pouívat slovní hodnocení, ale jinak učitel v plné třídě nemá nejmení anci věnovat se jednomu ákovi a dohánět s ním to, co ostatním nedělá problém.
V první řadě je třeba učitele informovat, třeba je opravdu problém jen v nevědomosti. Konkrétní a cílenou pomoc ale čekej a vyaduj spí od poradny.
K doplňovačkám: vem studentům bez výjimky se při slově "doplňovačka" rozzáří očka, nicméně pro dítě, které má problém s rozliováním písmen a hlásek, je zadání doplňovačky místo diktátu asi takovou pomocí, jako kdybychom mu místo běhu na sto metrů dovolili, aby přitom jetě trikoval... Doplňovačka vyaduje mnohem víc energie a mylenkových operací ne prostý diktát, který je krátký a je na něj dost času!!!
Kazdy ucitel na zacatku skolniho roku obdrzi seznam zaku, kteri maji obdobne problemy a zpravy od lekaru. Zalezi jen na uciteli jak se k tomu postavi. Ja jako anglictinarka jednoznacne rikam, ze tyto deti ulevy mit musi. Mely by byt takove, aby detem s dys- umoznovaly jednodussi uceni, ruzne doplnovacky, kratsi diktaty a take pri opravovani by melo byt rozhodne prihlednuto k tomu zda je dite dysgrafik a podobne...Pokud tomu neni, dite se zacne ztracet, nestaci ucivu a tempu ostatnich, spoluzaci si je samozrejme zacnou dobirat a tim zacina nekonecna cesta problemu.
Není tady
Judito, ale potom je mi divné, proč dcera nosila z diktátů čtverky a doplňovačky měla vdycky bez chyby....
Diagnóza - dysortografik.
Není tady
Mía Kulička napsal(a):
Judito, ale potom je mi divné, proč dcera nosila z diktátů čtverky a doplňovačky měla vdycky bez chyby....
Diagnóza - dysortografik.
Asi na psaní neměla dost času... O těch doplňovačkách nám říkali na kolení výchovných poradců a kdy o tom přemýlím, připadá mi to jako fakt. Psaním celých slov se navíc pravopis určitě fixuje líp ne doplňováním písmenek.
Nu co, za pár let u se třeba psaní rukou vůbec nebude učit
Jetě připomenu, e můj první příspěvek mluvil hlavně o druhém stupni, o situaci, kdy učitel má třeba est tříd a v kadé třicet dětí. Tam u se dají opravdu jen brát ohledy. Na prvním stupni je jednak největí monost vadu skutečně kompenzovat (z některých dysgrafiků a dysortografiků jsou v sedmé osmé třídě často největí hvězdy, protoe si prostě zvykli, e se musí učit, a ti, kteří dříve vystačili s přirozenou inteligencí, začínají těce zaostávat. Stalo se mi třeba, e diktát měla bez chyby jediná holka - dysgrafička. Ten potlesk si pořádně vychutnávala ), jednak tady má učitel poměrně reálnou monost konkrétnímu dítěti pomoci.
Upravil(a) Judita (23. 9. 2006 12:17)
Mío, mám tentý problém - syn nyní ve 3. třídě, v květnu jsme byli v PPP a diagnoza - výrazná dysortografie, naruená pravo-levá orientace, oslabený foniom. sluch atp.. Ačkoliv PPP dala doporučení pro kolu, učitelka se toho vůbec nedrela (denně diktáty, přepisy, take nejlepí známka 3-), od září jsem proto syna přehlásila na jinou kolu. Diktáty zde sice také píe (cca 1xtýdně), ale neznámkujou mu je, v doplňovačkách je syn skvělý, ty má bez chyb. Teď u začali pořádně i s anglinou, slovíčka si zpaměti zapamatuje, ale psaní (gramatika) - koda mluvit. Ve kole ho přihlásili do dislektického krouku a celkově musím říct, e vidím značné zlepení - syn není stresovaný, do koly se těí, učitelka ho motivuje, kadou chybu mu vysvětluje tak, aby tomu syn porozumněl, prostě jsem jen ráda, e jsem ho přehlásila právě do téhle koly.
PS: podezření na nějaké dys jsem začala mít v pololetí 2.tř. Ačkoliv v matyce má nadprůměrné výsledky, v četině problémy nastaly v momentě, kdy jim učitelka přestala při diktátech zvlá říkat předloky a děti u musely sami rozeznávat, kde mají být zvlá a kde dohromady a ve psaní i/y. Teorii přitom syn znal výborně, v doplňovačkách vechno udělal správně, ale při diktátech mu to u mozeček nebral, psal vechno tak, jak slyel, vynechával písmena, háčky, čárky, předloky pro něj neexistovaly. Do PPP jsem ho objednala z vl. iniciativy, učitelku ani nenapadlo nám to navrhnout. Objednací doba byla dlouhá, 2měsíční, ale nakonec jsem byla ráda, e jsme to absolvovali, aspoň máme jasno, e syn není ádný flink, ale prostě jen má určité problémy, se kterými se snad nějak popereme, i za cenu změny koly a tudí i kamarádů.
Upravil(a) Ela.. (23. 9. 2006 9:02)
Není tady
Judito, to má pravdu, teď v devítce psala první diktáty v AJ i v ČJ a oba za jedna... Ale má to fakt nabuené a opravdu vechno si musí odvozovat. Dodnes nechápe, jak se někomu můe zdát patně napsané slovo divné. Ona ty chyby prostě nevidí, dokud si je sama neodvodí.
Elo, fakt nám pomohlo to pexeso ze slovíček... jo a taky jsme jeden čas v autě místo slovního fotbalu soutěili ve spelování... myslím, e i to pomáhalo.
Není tady