J. — 21. 5. 2017 11:58

Zdravím všechny maminky, které mají nebo měly stejný problém. :)
Je konec školního roku a my ocitli v nesnázích. Syn je dyslektik, dysgrafik a dysortografik (má ve škole individuální plán). Zatím žijeme na vesnici, kam dochází do školy a bohužel máme menší nesnáze s jeho třídní učitelkou. Z nějakého nejasného důvodu se k synovi chová hnusně a ještě hůř ke mě, vždy, když se s ní snažím nějak komunikovat. Pořád mi opakuje, že ho nechá propadnout. Opravdu netuším jak to mám řešit. Chystáme se ho převést na jinou školu, ale paní učitelka už dva měsíce připravuje papíry, aby syn pátou třídu opakoval. Opravdu se ve škole snaží, ale paní učitelka jeho snahu nevidí, nebo spíš nechce vidět. Jako jedinému mu vždy dává horší známku než ostatním. Když syn napíše v referátu víc řádků, protože ho téma zajímá, sníží mu známku. Neustále mi, i předním, říká, že syn potřebuje psychiatra, což nechápe ani ped-psy kam docházíme už od 3. třídy. Mluvila jsem i s ředitelkou školy, která se učitelky zastává (protože by na tu školu nikdo učit nešel). Ta mi jen opakuje, že chápe, že žít s POSTIŽENÝM dítětem je těžké.
Jsem opravdu vytočená a nevím jak mám tohle všechno řešit. Syn je úplně normální jako ostatní děti v jeho věku. Jediné, kde to nefunguje je učení ve škole. S jinýma učitelkama nikdy takový problém nebyl. Chtěla bych ještě podotknout, že má syn ve třídě holčičku, která má osobní asistentku, takže má taky nějakou poruchu učení. Té učitelka vždy dává za 1 i když nikdy nic nedělá.
Proto bych byla vděčná za každou radu, kterou napíšete. Měla jste některá také takový problém? Jak jste ho řešily? Můžu si na takové chování někde stěžovat?

Judyna — 21. 5. 2017 13:40

A zkusila ses poradit v ped-psych. poradně? Proč třídní navrhuje psychiatra? To Ti přece musela vysvětlit...

vrabčák — 21. 5. 2017 17:44

Myslím si, že byste to měli co nejdřív důkladně probrat s vedením školy (ředitelka, zástupce) i s výchovným poradcem. A poradit se i v PPP, jak říká Judyna.

J. — 21. 5. 2017 17:56

@JudynaA Na PPP chodíme už přes 3 roky, to oni nám poradili, abychom si zařídili IVP. Bohužel ho paní učitelka moc nerespektuje. :| O psychiatrovi nám pořád říká, protože se jen takto dá podle ní zařídit asistent, ale na jiném fóru mi to vyvrátili a řekli, že asistenta zařizuje PPP a že psychiatr k tomu není potřeba. Jinak opravdu netuším, proč nás do toho pořád nutí. U syna imho psychiatra potřeba není.
@vrabčák Ředitelka je na škole zároveň výchovný poradce a debata s ní bohužel taky nikam nevede. Zastává se jen učitelky a taky nás nutí, abychom šli k psychiatrovi. Popř. nám ještě vyhrožuje sociálkou, která zrovna u nás potřeba není.

helena — 21. 5. 2017 18:29

Jako jedinému mu vždy dává horší známku než ostatním.
Co máme jako rodiče dělat v případě, že nesouhlasíme se známkou na vysvědčení?
http://www.csicr.cz/cz/Poradna-QL/Infor … vysvedceni
Nevím, jak u individuálu, ale můžeš si to zjistit, kontakt je na tý samý stránce.
Ale k tomuhle -  "Když syn napíše v referátu víc řádků, protože ho téma zajímá, sníží mu známku." - jsem se dozvěděla, že pokud zadání zní i na délku práce, spadá do známkování i nedodržení rozsahu (jak míň, tak víc) právě proto, aby se děti naučily plnit to, co dostanou za úkol.

Judyna — 21. 5. 2017 22:10

Dostalas od Hely dobrý odkaz, přesto ještě znovu radím poradit se v ped-psych. poradně. Vím, že tam chodíte, ale zeptej se konkrétně na tento případ - co dělat, když dle Tvého názoru neoprávněně učitelka chce nechat synka propadnout.
Sociálka snad vadit nemusí, jestli je u vás vše v pořádku. Navíc - pokud ti obě - jak učitelka, tak ředitelka navrhují psychiatra či se zmińují o sociálce, tak nějaký důvod ti říct musí...S asistencí to opravdu nesouvisí, pokud vím, navrhuje ji právě poradna.

mia — 22. 5. 2017 7:54

Tak může se stát, že jste narazili na učitelku, která jaksi není člověkem na svém místě, stejně jako se to stává i v jiných oborech. Ovšem to, co se děje ve vzdělávacích zařízeních po zavedení inkluzívního vzdělávání, dožene do blázince i ty učitele, kteří jsou pro svoji práci zapálení.

Děti s poruchami učení, o kterých píše autorka vlákna, dříve chodily do speciálních škol, kde byl nižší počet dětí ve třídách a rovněž tempo výuky jim bylo přizpůsobeno, takže ty děti měly mnohem lepší podmínky k zvládnutí učiva. Teď se učitelé ve třídách s většinou vysokým počtem dětí musí věnovat především těm dětem, které ostatním nestačí (a k tomu vypisovat hory lejster kolem toho).
PPP zřejmě vyhodnotilo u tohoto dítěte, že budou dostačující podpůrná opatření 1. stupně, asistent se poskytuje až od 2. stupně. Učitelka, která s tím dítětem denně pracuje,  toto zřejmě považuje za neefektivní a nedostatečné, proto navrhuje nějaká další opatření.

Tady jsou přesné informace:http://www.msmt.cz/vzdelavani/podpurna-opatreni#otazka1

Rodiče jsou ze zákona povinni jednat v nejlepším zájmu dítěte a "vyhrožování" sociálkou je poslední zákonná možnost školy, jak donutit rodiče k akci, pokud se současná opatření ukazují být nedostatečná a rodiče odmítají spolupracovat.

Každá mince má dvě strany a nezná se mi, že by byla tak neprofesionální jak učitelka, tak i ředitelka, jak píše autorka vlákna.

mia — 22. 5. 2017 8:17

Jen bych ještě dodala, že to, že rodiče nedokážou přijmout diagnózu svého dítěte, je poměrně častým jevem. Jenže aby to dítě ve škole mohlo v rámci svých možností uspět, proto je nutné vytvořit mu podmínky (asistent) a to je možné až na základě vyšetření ve spec. centrech. Proto ta vyšetření učitelé rodičům doporučují, není to "zasednutí si" na dítě nebo útok na rodiče!

Judyna — 22. 5. 2017 10:14

Nevíme, jaký druh maminky J. je, ale je fakt, že slyším od svých kamarádek učitelek ZŠ i MŠ , jaký problém s některými rodiči mají.
Na druhou stranu, taky nevíme, jak kvalitní ta učitelka je.
Ale pokud navrhují obě nějaké řešení - další vyšetření a sociálka, pak jim snad nejde o to dítěti ublížit, ale záležitost vyřešit co nejlépe pro dítě. Snad.