Verčulka — 13. 10. 2007 20:09 |
Po malování jsem zjistila, že obrazy na plátně jsou zaneřáděné od much. Jak je mohu vyčistit abych je nepoškodila?
|
Bety — 13. 10. 2007 20:31 |
Pokud bys nic nenašla, tak se zeptej u vás v rámování obrazů - u nás mi vyčistili obraz když jsem ho dávala přerámovat.
Já bych se do toho asi bála pustit... co kdybych ho poškodila.. pak už to nenapravíš.
|
Ota — 14. 10. 2007 8:12 |
Stará rada našich babiček-obraz krásně vyčistíš rozkrojenou cibulí. Vyzkoušel jsem-funguje to. P.S. Je to pouze laická rada.
|
Verčulka — 16. 10. 2007 14:12 |
Oto a fakt mi to ten obraz "nesežere"?
Bety, já mám doma takovou menší galerku a dát vše vyčistit profesionálně, asi bych se nedoplatila :/
|
Macex — 16. 10. 2007 15:58 |
Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že klasické oleje se čistí rozkrojenou cibulí náramně.... Stačí potírat a jak je cibule černá, seříznout nebo vzít další půlku....
TAdy jsem Ti stáhla rady od odborníka antikvariátníka...
Obraz malovaný olejovými, nebo dnes populárními akrylovými barvami umísťujeme na suchou zeď, ne nad kamna nebo radiátor. Střídání teplot olejomalbě neprospívá. Údržba olejomaleb spočívá v občasném odstranění prachu z rámu suchou prachovkou nebo vysavačem s kartáčovým adaptérem. Vlhkou prachovku používáme opatrně pouze pokud rám je lakovaný nebo zlacený plátkovým zlatem. Pokud je pokladem pro malbu plátno, svěsíme obraz ze zdi a vyčistíme i tzv. blind-rám na kterém je malířské plátno napnuto. Přitom můžeme zkontrolovat napnutí plátna. Lehkým poklepem kladívkem na napínací klínky v rozích blind-rámu dosáhneme správného napnutí plátna. Rovněž přitom zkontrolujeme přichycení blind- rámu k rámu. Pokud je přichycení provedeno rezavými hřebíky ty nahradíme raději příchytkami z mosazného plechu. Samotná malba může být znečištěna mastným prachem, dehtovými zplodinami z kouření, nebo jak to známe ze Švejka, mušími výkaly. Olejomalbu čistíme vatovými tampóny namočenými ve vlažné vodě. Čistíme vždy menší plochu obrazu, tak aby vlhkost nepůsobila na barvu delší dobu. Zašpiněné tampóny vyměňujeme za nové. Pokud je špína příliš úpo*ná, můžeme ve vodě rozpustit trochu mýdla. V žádném případě nepoužíváme žádné saponáty nebo jiné chemikálie, mohly bychom porušit ochranný lak, kterým je většina olejomaleb chráněna. Na malbu netlačíme, abychom nepoškodili plátno, nebo neprotlačili blind-rám do malby. Toto jednoduché čištění většinou pomůže, pokud však špína zůstává jakoby v laku, nebo začíná pouštět barva, nebo se barva začíná loupat svěříme čištění obrazu odbornému restaurátorovi. Grafiky, kresby, pastely, fotografie či plakáty by měly být vždy zarámované pod sklem. Pokud jsou čisté a nepoškozené, údržba takového obrazu spočívá pouze v otření rámu od prachu a vyčištění a vyleštění ochranného skla. Musíme si uvědomit, že největším nepřítelem pro grafiku, kresby či jiné obrázky na papíře je vlhkost. Proto při čistění skla používáme čistící prostředky na bázi lihu nebo čpavku, které se rychle vypařují. Přesto abychom zabránili zatečení čistící kapaliny pod rám čistíme sklo obrazu vždy ve vodorovné poloze. Dalším nepřítelem grafiky je prach, který se dostane pod sklo. Abychom tomu zabránili důkladně oblepíme přechod mezi rámem a lepenkovým pozadím obrazu papírovou lepící páskou. U grafik které byly paspartovány bez rámu oblepením barevnou textilní páskou tento krok odpadá, avšak musíme tuto textilní pásku občas zbavit prachu či jiných nečistot. Můžeme to provést nejlépe plastickou gumou a jemným kartáčem. V případě, že se dostal prach pod sklo a na papírové paspartě, či případně přímo na grafickém listu vytvořil špinavé oblasti, které odpovídají proudění vzduch uvnitř obrazu, musíme obraz rozebrat. Odstraníme přelepení papírovou páskou, kleštěmi vytaháme kovové kolíčky nebo hřebíčky, kterými je k rámu přichyceno lepenkové pozadí. grafiku vyndáme, zbavíme ji prachu kartáčem a gumou, vyčistíme sklo z obou stran a obraz znovu složíme. Pokud zjistíme že papír grafiky nápadně zhnědnul kolem výřezu pasparty, necháme paspartu u rámaře vyměnit za novou. Některé starší pasparty totiž obsahovaly vyšší množství kyselých látek, které se časem z pasparty uvolňují a poškozují strukturu papíru grafiky. Toto uvolňování se děje za vyšších teplot a to zejména pokud je obrázek pověšen nad radiátorem nebo na něj svítí ostré polední sluníčko. Veškerou další údržbu grafických listů, jako např. čistění fleků od vlhkosti, od plísně či oprava dírek od hmyzu a slepování prasklin v papíře svěřte raději odborníkovi. Vzhledem k tomu, že práce odborníků není právě nejlevnější, musíte si samy spočítat zda se vám taková oprava vyplatí.
|
Astra — 16. 10. 2007 16:17 |
Ota napsal(a):Stará rada našich babiček-obraz krásně vyčistíš rozkrojenou cibulí. Vyzkoušel jsem-funguje to. P.S. Je to pouze laická rada.
Oto a nesmrdí potom ten obraz ? Nechtěla bych mít v pokoji cibulový puch. Já jsem kdysi slyšela, že se cibulí mají jen natírat rámy, jako ochrana proti mouchám. Ale i celý obraz ?...no nevím...prosím, napiš přesně....
|
Macex — 16. 10. 2007 16:35 |
nevěřící Tomáš musí vyzkoušet .... a pak uvidí... To se nepotírá, jako kdyby to člověk chtěl tou cibulí natřít, to se "stírá", jako by to byla např. houbička, tudíž, okamžitě je vidět barevný rozdíl, mezi starou a novou částí.... jeden starý obraz, o kterém jsme marně přemýšleli, co to na něm vlastně je, zesvětlal o 3-5 odstínů a konečně jsme zjistili, co tam ten malíř po první světové válce vlastně namaloval....
Jinak moc možností není, oprašovat (kdykoliv), cibule (občas), mokré tampony (jednorázově u velké špíny, dle instrukcí antikvariátníka), to bych zkoušela raději jen na dílech do 100 tisíc. Dražší bych určitě nelitovala dát vyčistit odborníkovi.
http://bydleni.dama.cz/clanek.php?d=1213
http://www.radyptakaloskutaka.cz/d/sezn … mp;c=CHATA
|
Ota — 16. 10. 2007 16:52 |
Verčulko, nesežere Astro, nesmrdí, rychle to vyprchá. Jinak Macex podala vyčerpávající odpověď,díky.
|
ViktorkaLove — 16. 10. 2007 17:29 |
Já vím od babičky, že se obrazy (i ušpiněné zdi) čistí chlebem, teda střídkou. Mám to ověřený. Nesmí se to škrabat, dřít, jenom tak, jak kdosi napsal, jako kdyby to byla houba... chleb;)k se drolí, padají drobečky, ale špínu berou sebou...
Jestli můžu, mám k tomu takovou veselou příhodu: Jednou na vernisáži hrozně drahých obrazů, těsně před dražbou, když ředitel představoval obrazy a jejich autory, procházeli jsme galerkou a on měl v ruce chleba. Vysvětloval, vysvětloval a já jsem pořád čekala, kdy ten chleba na ten dvoumiliónovej obraz přiloží... trnula jsem, protože až tak moc bych tomu chlebu zas nedůvěřovala... obešli jsme všechno, ale k čištění nedošlo. Nedalo mi to a šla jsem za ním: Pane Rybář, a proč jste ten chleba nepoužil? A on, podíval se na svoji ruku, ve které ho držel, kousnul do něj a nevinně řiká: Jé, já jsem na něj úplně zapoměl...
|
Verčulka — 16. 10. 2007 17:40 |
Moc děkuji :)
No zkusím tu cibul...
|
Marci_p — 1. 3. 2012 12:42 |
Prosím poradte jak vyčistit obraz je to tisk na papíře.
|
Katuláček — 14. 1. 2013 17:05 |
Také prosím všechny rádce o radu, jak šetrně vyčistit staré loutkové kulisy předválečné, které jsou ušpiněné a trošku již zchátralé stářím, takže mám strach použít střídu chleba nebo namočenou vatičku. Je to barevný výtisk původně velice krásný, nalepený na překližce. Chtělo by to oživit tu kresbu, ty barvy. Je to škoda, slouží nám to v našem malém domácím loutkovém divadélku. A dodnes to přináší všem dětem radost v očích. Ale projasnění, odstranění skoro staletého prachu by tomu prospělo. Děkujeme Vám za případné rady.
|
eliska.jirakova.7 — 9. 1. 2014 17:18 |
Děkuji za rady, zkusí tu cibuli a určitě se podělím o zkušenost
|
Mary.k08 — 7. 3. 2014 15:54 |
Děkuji za radu ohledně čištění obrazů. Zdědila jsem olejomalbu po sestřenici, která 60 let kouřila v místnosti, kde obraz visel. Potíráním cibulí zmizelo i to, co jsem původně považovala za hnědou barvu - byl to zřejmě koncentrovaný dehet. Opatrně jsem pak ještě obraz otřela měkkým vlhkým hadříkem. Obraz je krásný. Cibuli mohu jen doporučit!!!
|